KaizerMan Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Jeg er en arkitektstudent som skal gå til innkjøp av ny bærbar maskin (skriver maskin siden jeg ikke er sikker på om jeg skal velge PC eller Mac) i løpet av august/september i år. Budsjettet har et tak et sted mellom 15 og 20 000 kr, noe som kommer an på hva jeg får for pengene. Krav: - 2 gb ram - 256 mb skjermkort - Minst 15" skjerm (matt skjerm, ikke disse som har dette "speilet" på skjermen) med høy oppløsning. - Helst 4 USB-utganger, pluss FW-utgang - Vekt, helst ikke over 3 kg. - Innebygget WLAN - Helst en stillegående maskin, men ikke noe absolutt krav hvis dette går markant ut over ytelsen på maskinen. Størrelse på HDD er ikke så viktig, da jeg benytter meg av eksterne disker for lagring og arkivering av dokumenter/ prosjekter/ musikk. Programmer som skal brukes: - AutoCAD - ArchiCAD - Photoshop CS2 - InDesign CS2 - Illustrator CS2 - 3D Studio Max Jeg trenger en såpass kraftig maskin at flere av disse programmene kan kjøres samtidig uten at det går veldig mye ut over ytelsen på maskinen. PC vs Mac: Det evige spørsmålet. Jeg har registrert at man på papiret får mindre ytelse igjen hos en Mac enn ved en PC, men stemmer dette i benchmark-tester også? Er det noen som har forslag til en maskin som vil kunne treffe mine behov? All hjelp mottas med takk! KaizerMan Endret 9. juni 2006 av KaizerMan Lenke til kommentar
Fidelio Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) En MacBook Pro er vel et godt valg i den prisklassen. Vanvittig lekre maskiner som yter meget godt og ikke veier et tonn. Og så kan man velge matt skjerm hvis man vil ha det. Du kan kjøre windows på den, kan jo være greit hvis du skal bruke "lånte" versjoner av programmene du nevner. Ikke alltid like lett å finne til mac. Endret 9. juni 2006 av Fidelio Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 I løpet av sommeren har det nok kommet mange gode modeller med Turion X2 og Merom, så da får du kraftigere og mer fremtidsrettet pc. Inntil videre er denne ganske bra: Asus A6Ja 11980 kr Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
maxell Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Hva med denne? Må riktignok utvides til 2GB minne, men det koster "bare" ca 1300,- ink.mva EDIT: Rettet opp linken EDIT2: Snakk om sugne produktdata, kom ikke godt nok frem hvilken maskin det var. Maskinen heter HPnx9420. Får inn et par stk på kontoret over helgen, men vet ikke når jeg rekker å teste de. Endret 9. juni 2006 av maxell Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hva med denne? Må riktignok utvides til 2GB minne, men det koster "bare" ca 1300,- ink.mva 6278203[/snapback] Det er link til hovedsiden, hvliken modell mener du? Lenke til kommentar
KaizerMan Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Takk for tips og råd. Jeg har begynt å se litt på Asus A6Jm. Noen som har erfaringer fra denne maskinen? Hva er det som "sperrer" denne maskinens oppløsning på skjermen til 1280x800? Skjermkort eller skjerm? Jeg er interessert i en maskin med enda høyere oppløsning egentlig. Hvilke grafikkort er det som er bra til bærbare om dagen? Vil denne fungere under neste versjon av Windows? K Endret 13. juli 2006 av KaizerMan Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Dell Precision M65 er en veldig grei maskin... Du finner den på små- og mellomstore bedrifter-kategorien hos Dell. Husk at prisene der er uten mva. Den har det du trenger + litt til. Lenke til kommentar
KaizerMan Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Hva slags skjermkort er det i den? Har den dedikert minne? Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Hva slags skjermkort er det i den? Har den dedikert minne? 6485510[/snapback] Dedikert skjermkortminne ja. Bare sjekk på www.dell.no Skjermkortet er av CAD typen. NVIDIA 350m eller noe slikt. Lenke til kommentar
KaizerMan Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 Hva slags skjermkort er det i den? Har den dedikert minne? 6485510[/snapback] Dedikert skjermkortminne ja. Bare sjekk på www.dell.no Skjermkortet er av CAD typen. NVIDIA 350m eller noe slikt. 6489310[/snapback] .... er av CAD typen? Hva mener du med det? Hvilke skjermkort er best om dagen? ATI X1600? GeForce Go7600? Noe annet? Til nå føler jeg det står mellom disse maskinene: Asus A6Jm - minus er oppløsning på skjermen. Asus F3Ja - hva menes med at det er inntil 512 mb ram på skjermkortet? Asus V1J Noen som har kommentarer til disse maskinene? KaizerMan Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Her her maskinen for deg. www.tomshardware.com har flere tester av mobile grafikk kort. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Hva slags skjermkort er det i den? Har den dedikert minne? 6485510[/snapback] Dedikert skjermkortminne ja. Bare sjekk på www.dell.no Skjermkortet er av CAD typen. NVIDIA 350m eller noe slikt. 6489310[/snapback] .... er av CAD typen? Hva mener du med det? Hvilke skjermkort er best om dagen? ATI X1600? GeForce Go7600? Noe annet? Til nå føler jeg det står mellom disse maskinene: Asus A6Jm - minus er oppløsning på skjermen. Asus F3Ja - hva menes med at det er inntil 512 mb ram på skjermkortet? Asus V1J Noen som har kommentarer til disse maskinene? KaizerMan 6492088[/snapback] Når det gjelder arbeid med 3d bør du finne deg en laptop med quadro eller fireGL skjermkort (fra nvidia og ati) Vanlige skjermkort er ikke laget for 3d modulering. Her jeg jobber er det masse arkitekter og folk som bruker 3d programmer til kartleging av veier... så jeg vill anbefale arbeidsstasjons skjermkort som quadro og fireGL... Har hatt mange henvendelser om at de sliter med moduleringa med kraftige skjermkort som er laget for spill... blant annet at programmene har større sjanse for å kræsje... Spesielt autocad... :S Så ikke tenk spill pc nå... men mobil arbeidsstasjon f.eks denne Disse er noe dyre... men de er det og man må regne med at man må punge ut litt for mobile arbeidsstasjoner Endret 17. juli 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
kvase Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Nå fra 9,490,- Dell PrecisionTM M65 Arbeidsstasjonsytelse optimalisert for mobilitet Grafikk 256 MB NVIDIA® QuadroTM FX Go350M PCI-Express OpenGL grafikkort 15,4" skjerm Nå fra 12,490,-Dell PrecisionTM M90 Grafik 512 MB NVIDIA® QuadroTM FX 2500M PCI-Express OpenGL-grafikk 17" skjerm http://www1.euro.dell.com/content/products...sdt1&l=no&s=bsd m65 kom best ut i test pcworld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå