Kadmium Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hei. Jeg begynte i dag å lese ei bok om programmering i C#. Jeg har da kommet til et eksempel i boka jeg sliter litt med. // sirkel.cs - Bruke variabler og litteraler // Dette programmet beregner noe sirkelgreier. //---------------------------------------------- using System; class variables { public static void Main() { //Deklarere variabler int radius = 4; const double PI = 3.14159; double circumference, areal; //Foreta beregninger areal = PI * radius * radius; omkrets = 2 * PI * radius; //Skriv ut resultatet Console.WriteLine("Radius = { 0} , PI = { 1} ", radius, PI ); Console.WriteLine("Arealet er { 0} ", areal); Console WriteLine("Omkretsen er { 0} ", omkrets); } } Når jeg kompilerer dette via kommandolinjen (csc), så får jeg følgende beskjed: sirkel.cs(26,26): error CS1528: Expected ; or = (cannot specify constructor arguments in declaration) Noen som kan hjelpe meg litt? Vil veldig gjerne komme forbi denne i dag. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Haha, jeg hadde dobbeltsjekka koden, men først nå fant jeg ut at det kun manglet et punktum. Og nå dukket det opp to feil av samme type. sirkel.cs(20,9): error CS0103: The name 'omkrets' does not exist in the current context sirkel.cs(26,49): error CS0103: The name 'omkrets' does not exist in the current context Endret 9. juni 2006 av Agressive Lenke til kommentar
Paull Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 De er ikke helt samme type; grunnen til de siste feilene er at du deklarerer circumference som en double, men bruker omkrets i koden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Du har ikke deklarert "omkrets". double circumference, areal, omkrets; eller double omkrets = 2 * PI * radius; Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Jeg tror det er fikset, men nå oppstår det en annen feil. //Skriv ut resultatet Console.WriteLine("Radius = { 0} , PI = { 1} ", radius, PI ); Console.WriteLine("Arealet er { 0} ", areal); Console.WriteLine("Omkretsen er { 0} ", omkrets); Når den utfører den første linjen så oppstår det en feil i følge Windows. Får ikke en spesifikk beskjed om hva som går galt. Noen idéer? Endret 9. juni 2006 av Agressive Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Ser ikke noe feil i farten, har ikke tid til å sjekke mer akkurat nå. Men prøv en alternativ metode for å skrive dette: Console.WriteLine("Radius = " + radius + " , PI = " + PI ); Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Console.WriteLine("Radius = { 0} , PI = { 1} ", radius, PI ); Console.WriteLine("Arealet er { 0} ", areal); Console.WriteLine("Omkretsen er { 0} ", omkrets); skal være uten mellomrom på {0} og {1}: Console.WriteLine("Radius = {0} , PI = {1} ", radius, PI ); Console.WriteLine("Arealet er {0} ", areal); Console.WriteLine("Omkretsen er {0} ", omkrets); Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Se der, ja! Nå gikk det. Tusen takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå