Stjernestøv Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hva skjer egentlig om man blander 'rød' og 'blå' frostvæske? Klumper den seg eller tærer på diverse ting? 6980714[/snapback] Nei den klumper seg ikke. Den blir "lilla", men det som har betydning er at disse er av forskjellig kjemisk sammensetning og vil føre til en reaksjon mellom disse. Hva som skjer kjemisk sett vet jeg ikke, men det som er klart er at den ikke egner seg som kjølevæske lenger. Kjølevæska har til oppgave å hindre rust/tæring , holde væska flytende i minusgrader og gjøre væska "myk". (hindre kavitasjon) Les mer om dette i tråden som er "klistret". Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Den bør byttes med visse intervaller. Lurer på om det er hvert 2. år. 6969016[/snapback] 3 år er mest vanlig, men den kan byttes sjeldnere også.. VW prøvde seg på 80-tallet med "VW Caravelle/transporter", det skulle aldri kjølevæske byttes der.. Nå ligger omtrent alle på dynga pga korrosjon i kjølesystem/topper som er for dyrt for mange å repparere. Endret 9. oktober 2006 av pc^2004 Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det finnes, i hovedsak, to typer kjølevæske: Rød og blå. DISSE MÅ IKKE BLANDES! 6972770[/snapback] Hm gjelder dette ferdigblandet? Da jeg kjøpte bilen måtte kjølevæsken etterfylles litt. Fra før av var det blå kjølevæske, så på bensinstasjonen kjøpte jeg ferdigbaldet og denne var rosa. Riktignok skiftet jeg hele kjølevæsken 2 måneder etterpå på samme bensinstasjonen (mekaniker som gjorde dette) og nå er den lilla. Men nå ca 12 måneder etter ser jeg at jeg må etterfylle litt kjølevæsken, og da jeg leste innleget ditt nå fikk jeg nesten hjertestans skal jeg kun ha i rosa ikke blå? Planlegger da å kjøpe ferdigblandet på en bensinstasjon. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 De første "utgavene" av rød kjølevæske, som kom i 2001 hvis jeg ikke husker feil, ble om til grøt hvis de ble blandet med blå kjølevæske. Det er nå gjort noen endringer som gjør at disse to går bedre overens, men når du tapper av kjølevæska på bilen din, vil du vanligvis ikke få ut alt. Ligger det rester av den "gamle" sorten rød kjølevæske igjen, vil denne reagere med den blå og kan dermed tette kjølsystemet! Uansett, så er det ikke gunstig å blande den nye røde med den blå, da dette er to forskjellige typer kjølvæske. Hva som spesifikt skjer, vet jeg ikke, siden jeg aldri har måttet forholde meg til en problemstilling der rød og blå blir blandet. Før var det iallefall "FY FY" å gjøre det og den samme holdningen gjelder enda, så det er vel en grunn. Det eneste synlige som skjer er jo, som du sier, at den blir lilla. Hvis noen andre vet noe mer on akkurat dette emnet, så føl fri til å tilføye noen fakta. Kanskje noen kan avkrefte at det er feil å blande disse to typene. Jeg har i allefall ikke hørt noe annet... Uansett, regelen er ganske grei: Fyll på samme sort væske som du tapper av bilen din, så slipper du slike problemer! Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Kan jeg koble fra en slange og la vannpumpa pumpe systemet tomt for kjølevæske? Med kald motor og kun i noen få sekunder. Må systemet luftes etterpå? Endret 11. oktober 2006 av buskmann Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Når motoren er kald er termostaten stengt slik at du vil ikke få ut all kjølevæska i motoren. Det beste er å ta ut termostaten fra termostathuset og spyle gjennom systemet med en vanlig vannslange og la det renne ut fra slangen/tappepluggen nederst på radiatoren. Etterpå fyller du på ny kjølevæske (mest konsentrat siden det ligger en del vann igjen i systemet) og lar motoren gå seg varm på tomgang og etterfyll. Husk å ha åpen korka på væske-beholderen for å få ut luft fra systemet. Pass også på å følge med at det ikke koker over (ha korka halvveis skrudd av, slik at du lett kan skru den på hvis det begynner å koke). Du kan samtidig sjekke om radiatorvifta fungerer og slår inn når den skal (ca. like før temepratur-nåla når rødt inne på konsolen på dashbordet). Slår den ikke inn før nåla når rødt, må enten termostat-bryteren skiftes eller så er vifta kaputt. Endret 11. oktober 2006 av LiamH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå