plebz Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Noen som har greie på dette? Jeg skal investere ganske tungt i nytt utstyr nå, og lurer på om det lønner seg å vente noen uker til 590 kommer på markedet fremfor å kjøpte 570 nå ( whatever forkjsllen er... ) Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 forskjellen er like stor som den samme tallforskjellen på en annen socket... hvis du skal kjøpe et veldig sprekt system, som f. eks. 5000+, x1900*2 osv, ville jeg nok ventet ja, men hvis du ikke skal ha noe råere enn meg ( ) så trenger du i hvertfall ikke noe mer enn f. eks. K9N Platinum nforce 570 ultra eller noe i den dur Lenke til kommentar
plebz Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Jeg skal ha 5000+... Steike vet ikke om jeg klarer å vente 2 uker ekstra asså... så du mener det er såpass forskjell at det er verdt 2-3 uker venting og noen hundrelapper enda? Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 mener og huske at *ALLE* hovedkorenen med 590 chipset har ekstremt mye instilllingsmuligheter (klokke klokke), de kommer også med en slags link boost fungsjon som booster pci-e frekvensen hvis det er spessiele VN kort som blir satt i. Spør [GDI] Raptor, han veit sikkert Lenke til kommentar
plebz Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Jaja, komplett hadde et 590 kort, kjøpte av dem for 500 ekstra. Fett å ha litt muligheter til å overklokke for en gangs skyld, har alltid kjøpt crappy hovedkort. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hmm, ser ut til at jeg leser dette for sent... Intel slipper Conroe (Core 2) om litt over en måned og samtidig så har de startet den største priskrigen jeg har sett siden AMD kom med Athlon på 1ghz. Singlecore prosessorene sank med 30-50% i pris igår og jeg tipper dual core prosessorene snart følger etter. Litt kjedelig å betale 6000 for en prosessor nå når du kan få den for 2-3000 om litt over en måned... (ihvertfall tilsvarende ytelse og bedre overklokkingsmuligheter - snakker om Conroe på 2,4ghz) Lenke til kommentar
plebz Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Jau har lest endel i den conroe tråden på prosessor delen av forumet. Ser ut som det er litt delte meninger om hvor bra det egentlig er? er ikke for sent å kansellere ordren enda, men vet ikke om jeg orker å vente i over en måned, hvorpå da conroe vil være superdyrt etc... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jau har lest endel i den conroe tråden på prosessor delen av forumet. Ser ut som det er litt delte meninger om hvor bra det egentlig er? er ikke for sent å kansellere ordren enda, men vet ikke om jeg orker å vente i over en måned, hvorpå da conroe vil være superdyrt etc... 6277483[/snapback] Conroe ser ikke ut til å bli så verst priset. Sjekk www.shg.no, dersom prisene der stemmer, så ser det lovende ut.. + jeg tipper Conroe har gode overklokkingsegenskaper.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 "Bilder sier mer enn 1000 ord" http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2773 Lenke til kommentar
plebz Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Kikka litt igjen der, Core 2 DUO E6700, 2,67Ghz Dual Core med 4Mb L2 cache og 1066Mhz FSB. TDP 65W koster veiledende 4899,- noe som jo er ca. det samme som 5000+ prosessoren i Ghz etc og pris... dobbelt så mye l2cache, men har det _så_ mye å si eller? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Kikka litt igjen der, Core 2 DUO E6700, 2,67Ghz Dual Core med 4Mb L2 cache og 1066Mhz FSB. TDP 65W koster veiledende 4899,- noe som jo er ca. det samme som 5000+ prosessoren i Ghz etc og pris... dobbelt så mye l2cache, men har det _så_ mye å si eller?6277684[/snapback] Cachen er bare en detalj. Prosessoren er ganske forskjellig bygget opp og det er DET som har mye å si. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 hovedgrunne til prisenkingen er jo det at teknologien får fortere enn salget, Intel,nvidia,ati og amd (hovedelene) oppfiner hele tiden noe nytt, og de må derfor faktisk vente med å slippe det ut, så derfor selger de unna alt annet på lavpris, slik som nå. og så kommer de med det nyeste.. er litt kult da, siden man kan gjøre et kupp på CPU`er.. men det kommer hele tiden noe nytt igjen.. *er frustrerende til tider* Lenke til kommentar
plebz Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Ahhhh hver gang jeg tror jeg skjønner noe, så kommer det noen å sier at "jaja det er ikke så enkelt" Hva tror du Simen, vil jeg angre fælt i august om jeg putter 12k i en AMD løsning nå? Er det snakk om virkelig skikkelig store forskjeller her...? Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hvis jeg var deg ville jeg virkelig vurdert å vente litt, akkuratt nå er ikke noe god tid å kjøpe nye deler etter min mening, ikke bare ville jeg ventet på conroe, men det er også en priskrig på gang, så det er ikke usannsynlig at amd cpuer blir en del billigere fremover heller... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hvis du legger 6000kr i en prosessor nå så kommer du til å føle deg snytt i august. Hvis du legger 3000kr i en prosessor nå så vil du føle deg halvparten så mye snytt Poenget mitt er forresten ikke nødvendigvis at du skal kjøpe Intel i juli... Amd må jo nesten kutte prisene sine for å være konkurransedyktige... Lenke til kommentar
plebz Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Utifra skjemaet til Simen ser jeg at eneste forskjellen er 2x 16xPCI slots? Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 sånn som jeg skjønner det i følge de statsa som står over bildene, så har altså 590-kortet "true" SLI, dvs x16 på begge slotsa, mens SLI 570 kun har 16x hvis man kjører et kort, og 2x8 hvis man kjører 2 kort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Hva tror du Simen, vil jeg angre fælt i august om jeg putter 12k i en AMD løsning nå? Er det snakk om virkelig skikkelig store forskjeller her...?6277801[/snapback] Det kommer an på hva du kjøper. Det er ikke spesielt gunstig å kjøpe nå, men hvis du kjøper f.eks en enkeltkjerne 3000+ til 3800+ så er de allerede satt ned i pris og gir veldig mye for pengene nå. Så kan du evt. oppgradere utpå høsten en gang (tenk 65nm og overklokkbarhet) eller utpå våren en gang (Den nye K8L-kjernen). Core 2 Duo blir nok ganske utilgjengelig i starten og sansynligvis dyr relativt lenge. Så det blir kanskje ikke et godt kjøp før langt utpå høsten en gang. Utifra skjemaet til Simen ser jeg at eneste forskjellen er 2x 16xPCI slots?6278354[/snapback] En forskjell til er "Linkboost", en automatisk overklokkingsfunksjon for HTT-bussen. Det tror jeg vil ha forsvinnende lite innvirkning på ytelse. Det samme med 2 stk PCIe-x8 vs. 2 stk PCIe-x16. Minimalt med ytelseforskjell og derfor relativt uvesentlig for alle unntatt rekordjegere som jakter på 0,1 FPS ekstra her og der. Men legg merke til at nForce 590 SLI har sin pris både i kroner og i form av varmeutvikling på hovedkortet. 590 har nemlig to brikkesett-brikker i stedet for en som 570. Lenke til kommentar
plebz Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Ok da var jeg smart og sparte 5000kr der. Med den billige 3800+ nå, så har jeg forstått at den + bedre ram og hovedkort kommer til å gi en veldig stor ytelsesforbedring sammenlignet med mitt gamle p4 3,0 ghz system, så sparer heller 5000 der som jeg kan bruke på en bedre skjerm ( kjøpte i vinter for 2000, for så å finne ut at 19" lcd bare støtter 1280 ). Det er vel ganske sannsynelig at nye prosessorer for AMD kommer til å bruke AM2 sokkel right? Fattet ikke helt om 590 faktisk var bedre og verdt de kronene, eller ikke though.. Kan noen si: KJØP 5X0 FOR DEN ER BEST! plis? EDIT: Er det forresten 2x 4000+ i 5000+X2'en? Endret 10. juni 2006 av plebz Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Så kan du evt. oppgradere utpå høsten en gang (tenk 65nm og overklokkbarhet) På høsten, jeg trodde ikke amd kom med 65nm før 07 ?? Og hva med EE utgavene (energy effciant) helt ned til 35w (klokk klokk) burde kanskje styre unna 5000+ på am2 pågrunn av en memory divider som gjør at du får litt mindre frekvens på minne ditt! med ddr2 da altså, 2.2\2.6ghz cpuene er slik men 2.0/2.4/2.8 er ikke slik. Jeg ville tatt 590 jeg, men det er meg. Endret 10. juni 2006 av AllColer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå