Gå til innhold

Hvordan få ut data fra en Ødelagt Harddisk?

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det finnes et firma som kan ta ut data fra en harddisk hvor skrive hodene har løsnet?

Har nemlig noe som ligger på en disk som jeg må ha ut. Så vist det er noen der ute som kan hjelpe meg så hadde det vært kjempe snilt. Takker for all "Seriøs" Hjelp på forhånd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er min mor som holder på å skrive en bok som hun begynte på for ca 6 måneder siden, men for et par dager siden så gikk skrive hodene. Og når jeg spurte hvor lenge siden hun hadde tatt BACKUP så svarer hun "Backup hva er det for noe?" så da må man jo prøve å hjelpe henne :smile:

Tusen takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er hodene som har løsnet?

Det finnes mange måter å få ut data på, men ikke hvis hodene faktisk har løsnet.. Da trengs en LAB slik IBAS har. Sist regning jeg så fra IBAS så var den på 26.000,-

Hvordan kom du fram til at hodene var løsna?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Hva får deg til å dro (eller vite) at disken er ødelagt?

hva skjer?

Kan det hende at det er noe annet en disken som har blitt ødelagt? kabler/kontroller osv?

bare lurer...

Det kommer en sinnnsyk hakke lyd fra hardisken med en gang den starter opp og den lyden holder på så lenge maskinen står på. Finner ikke Hdd i bios har prøvd harddisken på 3 forskjellige PCer med forskjellige kabler som jeg vet funker :grumpy:

Så vist noen har en glup ide så tar jeg den i mot med takk :yes:

Vist ikke så river jeg av toppen og ser nedi. Mulig det bare er noe galt med motor styringen til lese hodene (Pickupene de står på)???

Lenke til kommentar
Hva får deg til å dro (eller vite) at disken er ødelagt?

hva skjer?

Kan det hende at det er noe annet en disken som har blitt ødelagt? kabler/kontroller osv?

bare lurer...

Det kommer en sinnnsyk hakke lyd fra hardisken med en gang den starter opp og den lyden holder på så lenge maskinen står på. Finner ikke Hdd i bios har prøvd harddisken på 3 forskjellige PCer med forskjellige kabler som jeg vet funker :grumpy:

Så vist noen har en glup ide så tar jeg den i mot med takk :yes:

Vist ikke så river jeg av toppen og ser nedi. Mulig det bare er noe galt med motor styringen til lese hodene (Pickupene de står på)???

Hvis du ikke virkelig kan punge ut med sykt mye penger så har du et problem! [Eller din mor da...]

Lenke til kommentar

du kan prøve å dunke harddisken hardt i bordet hehe, kompis gjorde det en gang pga at hdd'n ikke funka.. funket fint etterpå :) jeg hadde sendt spurt ibas, tror ikke det kan være så vanskelig hvis ikke diskflatene er helt ødelagt dvs ikke så dyrt? 6mnd med skriving er MYE

Lenke til kommentar

Det høres ut som om disken har crasha ja... Stygge klikke-lyder + ikke finne den i BIOS er rimelige sikkerstikk... :(

De ble nevnt å åpne lokket på disken... IKKE finn på å åpne disken hvis du har tenkt å få ut dataene på disken.

:o

Et støvkorn er vanvittig mye større enn avstanden mellom lesehodet og selve disken - Så det sier seg egentlig selv at et par støvkorn ikke er bra å slippe til.

- La IBAS hente filene ut fra disken - Hvis det er verdt det...

Lenke til kommentar

Faren min har samme problem selv. IBAS tar uansett VELDIG mye penger for å gjøre jobben. Så vi åpnet hardisken og tok ut skiva, som var et herk grunnet noen sinnsykt sterke magneter. Vi skal prøve å sette skiva inn i en annen hardisk, men jeg har mine sterke tvil på at dette går bra... Det med støvkorn er helt riktig. Jeg kan si ifra hvis vi klarte det.

Det er jo lov å tro på julenissen, er det ikke? :roll:

Lenke til kommentar

Ja river du av toppen kan du hive disken i bosset etterpå. Tåler ikke støv nedi der og så forstår du ikke noe heller av hva som foregår nedi der :rofl:

De tåler støv i en kort periode. Før det fester seg til lese hodet. :)

Om jeg forstår hva som skjer nedi der er jo en helt annen sak :D

Men 10.000 spenn er ikke akurat det muttern er villig til å betale.

Så hvist det kommer til det at den skal i søpla så skader det jo ikke å ta en titt først. Det hender jo at folk vinner i Lotto :p

Lenke til kommentar

Jeg har berget innholdet på to hardisker ved å åpne de. Begge gangene presset jeg skrivehodene forsiktig tilbake en gang. Deretter startet jeg opp maskinen med disken i (de var faktisk fortsatt uten deksel). Begge gangene fikk jeg hentet ut alt av viktig innhold fra diskene.

Nå skal det jo sies at jeg hadde tenkt å kaste diskene, men som et siste forsøk åpnet jeg de for å se om jeg kunne fysisk hjelpe dem til å starte opp.

Kan jo nevne at begge diskene hadde klikkelyder når de feilet. Min teori var da at lesehodene hadde låst seg på noe vis. Det kunne virke at dette var tilfelle når jeg startet opp den første disken uten deksel. Hodene sto og dirret midt på plata. Etter å ha presset hodene tilbake og startet opp igjen begynte de å virre fram og tilbake slik de skal gjøre og maskinen klarte å lese disken. Var ikke sen med å ta backup av innholdet..

Vurderer du å kaste hardisken og la dataene på den gå tapt, kan du jo prøve dette først da.

Lenke til kommentar
Hva slags disk er dette? Kom med alle data som står på labelen. Mulig jeg kan hjelpe (med forbehold).

Takk. Men jeg har ikke disken her, den ligger hjemme hos mutter'n. Og jeg skal ikke opp dit på en stund. Men når jeg får tid så skal jeg ta meg en tur og notere ned alle data :D

Tror det var en WD eller Conner disk...Ikke det at det hjelper stort.

Hva med printen under? Kan det være feil på den??

Lenke til kommentar
Jeg har berget innholdet på to hardisker ved å åpne de. Begge gangene presset jeg skrivehodene forsiktig tilbake en gang. Deretter startet jeg opp maskinen med disken i (de var faktisk fortsatt uten deksel). Begge gangene fikk jeg hentet ut alt av viktig innhold fra diskene.

Nå skal det jo sies at jeg hadde tenkt å kaste diskene, men som et siste forsøk åpnet jeg de for å se om jeg kunne fysisk hjelpe dem til å starte opp.

Kan jo nevne at begge diskene hadde klikkelyder når de feilet. Min teori var da at lesehodene hadde låst seg på noe vis. Det kunne virke at dette var tilfelle når jeg startet opp den første disken uten deksel. Hodene sto og dirret midt på plata. Etter å ha presset hodene tilbake og startet opp igjen begynte de å virre fram og tilbake slik de skal gjøre og maskinen klarte å lese disken. Var ikke sen med å ta backup av innholdet..

Vurderer du å kaste hardisken og la dataene på den gå tapt, kan du jo prøve dette først da.

:woot:

Akurat noe slikt jeg hadde tenkt å prøve, som en siste utvei. :D

Takk for at du kunne bekrefte at noe slikt kunne fungere :)

Lenke til kommentar

Ikke gjør dette. Jeg kan med sikkerhet si at du gjør bare vondt verre. Støv tåler de, men ikke "håndspåleggelse"

Når du sier "klikkelyder" så høres det ut som et kjent IBM fenomen. Hvis det er en IBM disk kan du prøve IBM`s Drive Fitness Testing program som du finner HER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...