just-_-me Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Spenningsfall er et av punktene jeg satte på eksamens-planen min. Har tenkt til og vise hvordan spennningen blir ved hjelp av 24m lang skjøteledning (0,75mm2) som belastning på enden setter jeg en 1800W varmeovn. (da skal jeg teoretisk sett få et et spenningsfall på ca. 7,75V) men jeg hadde også tenkt og vise et teoretisk eksempel f.eks at man setter en komfyr på denne skjøteledningen, som trekker 20A, 4700W ved 235V. (normalt skulle man jo hatt en 4mm2 kabel, men jeg hadde tenkt og si litt om hvor branfarlig dette kan være, hvis ledningen blir så varm som jeg har regnet ut) Spenningsfallet fant jeg ut at ble 22,4V. men hvis jeg skal finne ut hvor varm ledningen egentlig blir da, går det ann og ta "P=UxI"? prøvde det, og fant ut at det ble 448W. blir kanskje ledningen så varm? Endret 9. juni 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 For det første så utvikler ledninga i seg selv som du sier 448W. Hvor varm den blir avhenger selvsagt av hvordan den ligger og temperaturen på stedet den ligger. Ligger den f.eks. gjennom fryserommet på Diplomis så blir den mye kaldere en om den ligger bortover asfalten en varm sommerdag. Strømføringsevnen som er oppgitt for kabler i de forsakjellige tabellene i NEK 400 er beregnet med en ledertemperatur på 70 grader for PVC isolerte kabler og 90 grader for PEX isolerte kabler. PVC begynner å gi fra seg korrosive gasser ved 70 grader som anngriper koblingspunkt slik at det blir korrosjon i de og overgangsmotstand. Denne overgangsmotstanden vil skape mere varme som varmer kabelen mere og så har man en ond sirkel som ender med brann. Når man da ser på strømmføringsevnen til 1,5mm kabel nedgravd i jord så er den 22A.(NEK 400 har ikke tabeller for 0,75) Problemet er at vi nå snakker om 0,75mm2 så det skulle i teorien bli det halve som da bli 11A. Blir i allefall altfor varmt for kabelen. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 jepp. da var det slikt jeg tenkte, at det var mye større brannfare. kunne jo f.eks vært "per elektriske" som la opp komfyr kursen med en gummikabel, 0,75mm2 stifta bortover veggen Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Husk at selv om det ligger 22.4V over 24m med kabel og det går 20A gjennom den betyr det ikke at ledningen utvikler 448W. Hvis strøm og spenning er ute av fase pga induktiv/kapasitiv last, vil effekten bli en faktor på cosØ mindre. Ø er faseskiftet mellom strøm og spenning i AC. Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Husker jeg brukte en lampettleding (0,75mm2) til en 2kW trafo engang. Ledningen var vel en 2-3 meter med bryter. Bryteren smeltet og kunne ikke slåes av senere. Ledningen ble så varm og mjuk, at den minnet mest om kokt spagetti. Tror jeg trekte oppimot 10A gjennom kabelen. Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) En slik var det Endret 10. juni 2006 av Fresh-T Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Jo men med 24 meter 0,75mm2 kabel med 20A strømmtrekk så må det en vel en cosØ på nesten 0,5 for at det skal begynne å bli trygt. En vanlig 3~ motore har normalt en coosØ på 0,8 og lysrørarmaturer på 0,9 om ikke nærmere 1. så det skal en særdeles uvanlig last til for at det skal bli trygt. Men med ohmsk last vil det bli en heftig varmekabel med en effekt på 18,7W pr. meter. Kan jo legge den i badegulvet så får du nytte av varmen. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Men med ohmsk last vil det bli en heftig varmekabel med en effekt på 18,7W pr. meter.Kan jo legge den i badegulvet så får du nytte av varmen. 6282807[/snapback] Det var smart! (ikke at det hadde blitt en lovlig varmekabel akkurat, , , ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå