Gå til innhold

Kjøp av nytt hovedkort m/ AGP8X-støtte og CPU

Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg har planer om å kjøpe nytt hovedkort og CPU, uten å trenge å kjøpe nytt skjermkort, ettersom skermkortet jeg har er ganske bra (ATI X800XL 256MB AGP8X). Dermed må jeg først og fremst ha et hovedkort med støtte for AGP8X.

Hovedkortet jeg har skikket på er:

MSI K8N NEO2-FX

Jeg vil helst slippe å kjøpe ny RAM, ettersom dette er noe av det dyreste i en datamaskin. Nå har jeg RAM av typen TwinMOS PC4000 TwiSTER DDR CL 2.5 (768MB til sammen). Så, spørsmålet mitt her er: Støtter hovedkortet rammen min? Ettersom jeg selv har forstått, gjør det det, men det er greit å være sikker. :)

EDIT: Er det IDE-kontakter på hovedkortet? Begge harddiskene mine, DVDrommen og brenneren er IDE, så hadde vært veldig fint om det faktisk var IDE på det. :)

CPU'er jeg har kikket på er:

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

og

AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

Er 4000+ (1mb) så mye bedre enn 3800+ (512kb) at den er verdt en tusenlapp mer?

Også en siste ting, kom gjerne med bedre forslag, men husk at hovedkortet må passe med både rammen og skjermkortet mitt! Jeg vil helst ikke at det skal være noe spesielt dyrere enn det jeg har funnet. :)

På forhånd. takk! :)

Endret av Zodux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet du har valgt støtter minnet ditt, men det er uheldig å benytte 3 brikker da du ikke vil få Dual channel minne.

Hvovedkortet har IDE.

Meningsløst å bruke 1000 kr ekstra for 512kb cache! Som nesten fordobler prisen på cpu.

Det er akkurat blitt en meget hyggelig pris på 3800+ så jeg anser det som et godt kjøp (1200kr)

Et alternativ til hovedkortet vil være ASRock 939Dual-SATA2 som også støtter PCI-E for senere oppgradering av skjermkort. Forum tråd.

Lenke til kommentar

Jeg benytter 1x 512MB og 1x 256MB. :)

Er hovedkortet du foreslo bedre enn det jeg fant? Isåfall, hvilken av de understående butikkene ville du valgt? :)

Takk for hjelpen! :)

Endret av Zodux
Lenke til kommentar

3 brikker er uheldig uansett, pga bare single channel, 2T. Men en brikke vil da også gi single channel. Beste er et sett med 2 like brikker. Under 1GB minne er også lite.

Netshop var vel den billigste som har kortet på lager, jeg har ikke noe å utsette på dem.

Om kortet er bedre er et litt vanskelig spm da jeg aldri har prøvd kortet du lenket til.

Asrock kortet står ikke tilbake for Nforce 4 chipsettet, men om du leser litt i tråden så er det en del problemer forbundet med det. Største fordelen er muligheten til å oppgradere til PCI-E samt at kortet er passivt kjølt(lydløst). Prisen er også bra. Du kan jo lese noen tester.

Noen problemer:

-Må antagelig kjøre 2T noe som fører til litt lavere ytelse ca 5 %, men dette kan lett tas igjen ved at du ofte kan kjøre brikkene på høyere hastighet.

-SATAII porten kan være noe problematisk

-krever vmod om du vil øke volt til cpu

-krever mod om du ønsker å gi brikkene dine over 2,7v

-Agp driver må legges inn før skjerm driver. (bare en liten OBS)

Det er ikke uten mangler, men jeg personlig var meget fornøyd og hadde aldri de store problemene. Det er da glimrende support i forums tråden.

Om du ikke tenker å oppgradere til PCI-E senere så er vel et kort basert på Nforce 3 chipsettet greit.

Lenke til kommentar

gå for et asrock og 3800 på netshop

ved ide hd så går det greit å installere, nå slipper du å tenke så mye på oc da denne proessoren kommer på 2.4ghz som er veldig bra til pris, den kostet igår 2500kr.

skal du ha extra kjøler til, må du skaffe bakplate utenom for å feste den evt,nye kjølern, fordi er sånn klips veste på det asrock kortet.

følger med driver cd, bare følg den så trolig du vil merke til lite problemer.

flash gjerne biosen www.asrock.com til bios 1.5, det gjør du i windows. last ned, installer, ferdig.

det følger med 2-3 kabler og en driver cd og en liten manual, samt sånn du fester på kabinettet mellom portene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for hjelpen folkens!

Men når det kommer til forskjellige typer av AMD-prosessorer,

da tenker jeg:

"San Diego", "Venice" osv.

Hva er forskjellen? Hva er best til gaming?

Nevn gjerne noen typer som jeg ikke har fått med her også. :)

På forhånd, takk! :)

Mvh.

Zodux

Lenke til kommentar

Det er kodenavnet til prosessoren. Prosessoren min har Venice, og den eldre versjonen av min heter noe som Winchester eller noe sånt. Dette er da en eldre kjerne for eksempel, en nyere kjerne kan f.eks være bedre å klokke enn den gamle eller den andre. Tror jeg da.

Forresten: Jeg så deg at du hadde tenkt å kjøpe Neo2-FX hovedkortet. Jeg tror ikke dem selger F versjonen lengre, men skulle du komme over den(brukt og i god stand f.eks), gå heller for den. Den har nForce 3 Ultra chipsettet, FX versjonen har ikke Ultra. F versjonen støtter da 1000FBS, mens FX støtter 800. Pluss at den har litt småstasj som FX ikke har, som f.eks Firewire

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Skjønner! Takk! :)

Men, leste nylig at Socket 939 er på vei ut og at det er Socket AM2 som er inn.

Noen som kunne være så snille å hjelpe meg å finne et bra hovedkort som støtter både rammen min, har AGP og mulighet til å bruke gammeldagse HDs? (IDE-Tilkobling).

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar
Skjønner! Takk! :)

Men, leste nylig at Socket 939 er på vei ut og at det er Socket AM2 som er inn.

Noen som kunne være så snille å hjelpe meg å finne et bra hovedkort som støtter både rammen min, har AGP og mulighet til å bruke gammeldagse HDs? (IDE-Tilkobling).

Takk igjen! :)

6545258[/snapback]

939 er ikke helt død enda, men AM2 vil nok ta over snart, så hvis du skal bygge noe nytt kan det være like greit å velge AM2. Du kan nok fint bruke en IDE harddisk, men skal du ha AM2 så må du nok kjøpe ny RAM (DDR2 minne), siden AM2 benytter DDR2.

Forresten, en ting til. Det finnes ingen AM2 kort med AGP port

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Da går jeg for Socket-939 jeg. Har ikke råd til ny RAM for øyeblikket.

Må bli kvitt denne Pentium-driten nå, før jeg blir syk i huet. >.<

Men, la merke til en liten sak på ASRock-kortet:

Det er et mellomrom mellomrom som tilsvarer en port på hovedkortet, og det er 6 porter på hovedkortet. Vil det si at jeg ikke får brukt den øverste porten når jeg har plass til 6 kort i toweret mitt?

Takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...