Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Delt trådløst nettverk for boretslag. Tips?

Anbefalte innlegg

I boretslaget hvor jeg bor, er de interissert i å se på muligheten for ett delt trådløst nettverk. Og jeg trenger noen tips om utstyr som egner seg for dette.

Boretslaget er på 14 husholdninger som ligger passe tett. Jeg tipper beste plassering av sender er i midten, og da blir det ca 40-50 meter til lengste boenhet. Alt er bygget i tre, så de store forstyrrelsene blir det vel ikke.

Tipper også at det vil bli brukt NextGentel sitt ADSL 2+ alternativ, som her nede gir 16 MB (13 på ITavisense test, men NGT sier de ser 16 hos seg).

Kabling og slikt er ikke noe problem, men det er senderen jeg tenker på, den delen av nettverk vet jeg ikke mye om.

Hva foreslår dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke andre tips enn at NGT eller andre sannsynligvis ikke vil like at flere husstander deler ett abonnemang, men det har dere sikkert tenkt på. Dere får kanskje en avtale for hele borettslaget og da stiller vel NGT med utstyr for fremføring av signal?. En ting er sikkert; dersom man skal ha stabil deling av trådløs til flere hus bør man holde seg unna de vanlige "hjemmeproduktene". Bør vel spandere på seg noen tusenlapper her.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
OBS!

Bare vær klar over at oppsett av slikt utstyr i regi av styret/borettslaget er søknads- og konsesjonspliktig hos Post- og teletilsynet (PT).

6275782[/snapback]

Er ikke det kun over ett vist antall husstander. Mener å huske at man kan lage ett lokalt kabel-TV selskap og ikke trenge konsesjon så lenge det ikke er flere enn 29 brukere totalt. Det sa de på skolen for noen år siden i hvertfall. Det er vel noe lignende for bredbånd tipper jeg, slik at de slipper å jobbe med alle små tingene.

Lenke til kommentar
Mener å huske at man kan lage ett lokalt kabel-TV selskap og ikke trenge konsesjon så lenge det ikke er flere enn 29 brukere totalt.
Er nok ikke tilfelle, ett distribusjonsanlegg for Radio/TV-signaler skal bygges ihht. forskrifter fra PT, dette bl.a med hensyn på radiostøy. Ett slikt anlegg skal registreres hos de ansvarlige myndigheter, her PT. Vi har selv hatt ettersyn i vårt borettslag fra PT på jakt etter støykilder, så dette vet jeg en del om da jeg var kontaktpersonen i vårt borettslag. ;)

Hadde en dialog med Øyvind Kjus hos PT om ett tilsvarende nett for en tid tilbake, og fikk da beskjed om at ett trådløst nett (WLAN) av en slik dimmensjon som vi/du snakker om var søknadspliktig. Mulig ting har endret seg litt nå. Ser at anlegg i de tillatte frekvensbånd for WLAN ikke krever registrering, hvis de er innefor tillatte sendereffekter og at man selv eier eiendommen hvor man ønsker å utplassere utstyr.

REF: http://www.npt.no/ressursforvaltning/frekv...documentID=1431

Er vel egentlig bare å ta en telefon til PT så får man avklart dette og dermed være på den trygge siden. Link: http://www.npt.no

Lenke til kommentar

ingen problem med denne løsningen. Det er bare å informere ISP om at dere trenger bedriftslinje for deling. Bør bruke kvalitetsutstyr med hensyn til oppetid, båndbredde, IP telefoni.

F.eks.

Aksesskontroller kr 20 000 ( alcatel) Innebygget brannvegg

5 aksesspunkt kr 10 000 (alcatel)

ca 2150 pr husenhet i utstyrsavgift.

8 Mbit SDSL kr 3500 = 250 kr pr mnd pr leilighet.

Alle kan få fast IP.

Lenke til kommentar
ingen problem med denne løsningen. Det er bare å informere ISP om at dere trenger bedriftslinje for deling. Bør bruke kvalitetsutstyr med hensyn til oppetid, båndbredde, IP telefoni.

F.eks.

Aksesskontroller kr  20 000 ( alcatel) Innebygget brannvegg

5 aksesspunkt    kr  10 000 (alcatel)

ca 2150 pr husenhet i utstyrsavgift.

8 Mbit SDSL kr 3500 =  250 kr pr mnd pr leilighet.

Alle kan få fast IP.

6278164[/snapback]

Greit oppsett det, men ideen er at husholdningene her skal ha så liten utgift som mulig på dette punktet, slik at det umerkbart kan bakes inn i felles utgiftene. Det er mange bare familier som ikke ønsker å ha en stor utgift på dette, noe 250 pr månede er, samt den utstyrs avgiften.

Regner med at det ikke vil bli brukt IP telefoni, da de fleste kun har mobil telefon i dag.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

AndersT2:

Før du begir deg ut på "hobby"-løsning for å spare noen kroner bør du tenke på det ansvaret du påtar deg når det gjelder bruk av linjen du disponerer. En ting er avtalen med ISP'n. Dette er minste problemet fordi jeg regner med at "worst case" er at ISP sier opp avtalen om de mener du går utover vilkårene.

Det som man bør tenke mer på er at man som "administrator" av nettverket blir den som må svare for kriminell bruk av aksessen.

Som med mye annet må man vurdere om ekstra jobb og risk er verd besparelsen du eventuelt kan oppnå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...