Skrangla Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hei. Jeg fikk et problem med PCen min for noen uker siden. Siden det var midt i eksamensrush-perioden har jeg ikke gjort noe med det, egentlig mest fordi jeg på grunn av min imbesilitet innen data ikke har en anelse om hva som kan være problemet. Så da håper jeg at det er noen smarte hoder her inne med datakunnskap, som kanskje kan stille en diagnose på hva som feiler PCen . Info om PC: Den er 3 år gammel, pentium3, 2.6GHz, 1024MBram, Windows XP, Norton antivirus,Adaware,spybotS&D,Spyblaster,Geforce FX5600 skjermkort, 2 Harddisker( en for lagring av musikk etc og en der windows er osv). Utenom dette så vet jeg fint lite om den. Problemet: Mens jeg spiste frokost og surfet litt på VGnett, skrudde skjermen seg plutselig av, som lyn fra klar himmel. "Okeeey...", tenkte jeg, og skrudde den på igjen, men så etter få sekunder skrudde den seg av på ny. Slik fortsatte det til jeg innså at dette var nytteløst. Eneste jeg fikk sett før skjermen skrudde seg av var at det kom opp en rektangulær boks på skjermen som sa noe slik: "no signal or system input". Maskinen stod fortsatt og gikk, men skjermen ville ikke mer. En fyr i kollektivet hadde en bærbar pc og etter mye om og men fikk vi koblet skjermen min til den bærbare og da funket skjermen min, ergo må det være noe kluss i selve kabinettet et sted (prøvde også å rigle litt på ledningene for å se om problemet lå der, men null respons). Når jeg skrur på maskinen så står den altså og går, men det skjer ingenting og det kommer heller ingen lyd (f.eks "windows intro lyden"). Og for å klare å skru av PCen må jeg bruke knappen bak maskinen som slår av hele greia. Så der, er det noen som utifra disse noe vage opplysningene har en anelse om hva problemet kan være? Og eventuelt hva som må skiftes og hva det vil koste for en fattig student? På forhånd takk for alle svar! :-) Lenke til kommentar
quakie Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Høres ut som skjermkortet har gått. Eller i verste fall hovedkortet, for meg hvertfall. Et nytt skjermkort koster jo alt fra 400-3000 kr alt etter hvilket du vil ha. Et nytt hovedkort koster rundt 600-1000 kr. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jeg hadde samme symtomene med en skjerm for noen sommere tilbake. Her lå problemet i en termostat (eller noe slikt) i skjermen, og hele hovedkortet i skjermen måtte byttes. Første jeg tenker på når du sier at maskinen er gammel er tempraturen. Altså at maksinen din er full av støv som hindrer kjøing til skjermkortet.. I disse varme sommerdager stiger tempraturen til maskinen også med en del grader. Vet du hvordan du åpner maskinen? Vil anbefale deg og åpne å titte etter hybelkaniner.. Gjerne prøv å rengjør litt med en pensel og støvsuger. Vær varsom! Hvis du har det veldig varm kan du prøve å la det ene side dekselet til maskinen stå åpent for bedre utlufting i sommervarmen. Forblir maskinen like død kan det være skjermkortet ditt har tatt kvelden. Dette kan du teste hvis du har noen du kan låne et annet skjermkort av, og evt prøve ditt skjermkort i den andre maskinen også.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå