Gå til innhold

Vikinger, Hollywood stil


Kebab GUD

Anbefalte innlegg

En historisk korrekt film om hendelser som skjedde over 1000 år siden er fysisk umulig. Når folk ikke klarer å bli enig om hva som skjedde under 2. VK eller Golfkrigen, så er det klart at ingen blir enig ang. vikingene. Nordmenn er nok spesielt sympatiske til vikingene, da vi selv stammer fra dem, så vi kan vel ikke stole på det Ola Nordmann mener er korrekt? Jeg kan love deg at britiske forskere ikke er like enig i at vikingene var så fredelige som de framstilles rundtom på nett, med tanke på hendelser vikingene sto bak i England.

 

Skal man først lage en historisk feil film, er det like greit å gjøre den underholdende.

6280773[/snapback]

 

Jeg siterer meg selv:

 

Jeg vil ha en vikingfilm som er historisk korrekt (så historisk korrekt som det går an i forhold til det vi vet nå, i allefall).

6280741[/snapback]

 

Jeg har holdt på "mye" med vikingene i de to år jeg har gått på videregående (ja, jeg vet, "wow" - men likevel), og jeg kan ikke si at jeg har noen sympati for dem når de kriget. De slåss uten verken nåde eller noen frykt for å dø, og mange av deres tokt var egentlig av ren ondskap. Hjemme, derimot, levde de ganske så fredelig og vel. De hadde et slags lovverk som ble fulgt til punkt og prikke. De som brøt lovene endte fort opp med brutale dødsdommer.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vi vet? Hva vet vi egentlig? Vi kan selvsagt spekulere, men det vi vet kan være i direkte konflikt med det andre vet.

6280794[/snapback]

 

Vi vet i allefall at vikingene ikke var slik de sannsynligvis blir fremstilt i "Pathfinder": hjernedøde drapsmaskiner uten kultur, historie, krigstaktikk, osv.

Vikingene var riktignok gode drikkere, og de drakk ofte før de kriget. Slossingen til spesielt berserkerne (dere vet, de som kunne få ut et utrolig raseri under kamp, som de utnyttet til det fulleste) var også ganske ukontrollert når de først braste løs. De hamret løs på det som var.

 

Likevel, du skjønner poenget mitt. Denne filmen kommer til å framstille vikingene som Sakserne ble fremstilt i King Arthur.

 

Men igjen, produsentene får sine penger og publikummet får sin actionfylte underholdning. Alle blir glade. End of story.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

De aller fleste forskere er vel enige om at i voldsomhet skilte ikke vikingene (forøvrige feil å kalle alle nordboere for vikinger) seg ut fra sin samtid. Det eneste aberet var at de angrep kloster (easy money) og dermed ble demonisert (djevelhorn og full pakke).

 

Tar den filmen for det det er, billig underholdning. Browset rundt på et annet forum der noen hadde sett en midlertidig versjon...... den generelle holdningen var at Catwoman var et mesterstykke i forhold.

 

 

Gleder meg til ufrivillig morsom kalkun :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

En relativt realistisk film om vikingbeleiringen av Paris hadde vært enormt bra. Skal visstnok ha vært involvert et stort antall skip og menn.

 

EDIT:I følge wiki skal det ha vært rundt 700 skip og 30000 mann på vikingenes side aleine. Historieløreren min har derimot sagt at man tror det var med langt flere skip og menn. 30000 mann er fortsatt relativt kollossalt for å være på slutten av åttehundretallet.

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar
En relativt realistisk film om vikingbeleiringen av Paris hadde vært enormt bra. Skal visstnok ha vært involvert et stort antall skip og menn.

 

EDIT:I følge wiki skal det ha vært rundt 700 skip og 30000 mann på vikingenes side aleine. Historieløreren min har derimot sagt at man tror det var med langt flere skip og menn. 30000 mann er fortsatt relativt kollossalt for å være på slutten av åttehundretallet.

6283543[/snapback]

 

Dæven steike det hadde faktisk vert enormt bra! Eg ser galskapen utspille seg på lerretet.Nei det hadde vert konge!

 

Men ja denne filmen er sikker top notch popcorn knaskende underholdning med mye slow-mo sverdfakter og heltebrøl over heile linja!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
30 000 hørest alt for mye ut, alle andre viking slag jeg har lest om har aldrig hatt noe serlig mer en 12-14 000 TILSAMMEN på begge sider.

6284939[/snapback]

 

Vet det høres mye ut, men har dette fra tre forskjellige politelige historielærere. Jeg kan sikkert undersøke litt nærmere. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg tilhører også den gruppen som savner en tilnærmet historisk korrekt vikingfilm med en tilnærmet korrekt historie fra den tiden. Hvis man f.eks. leser Snorre så er det mye bra historier der. Jeg er overbevist om at en slik film kunne ha slått veldig godt an. Spørsmålet er om hvem som skal produsere en slik film. Hollywood henger seg opp i hornhjelmer og merkelige monstre, mens Norge på sin side har nok ikke nok finansielle muskler til å produsere en passende stor vikingfilm.

Lenke til kommentar
er ikke izzat den dyreste norske filmen(15 mill NOK )

for å lage en episk viking film trenger man $100+ mill og Sir Ridley Scott. må være på engelsk så amerikanere kan se på den uten å bli forvirret av teksting

6291314[/snapback]

 

Slipp Jimmy Fri kostet vel ca 100 millioner. Da er det bare å bytte fra kroner til dollars ;) så er vi nesten i mål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...