Gå til innhold

Vikinger, Hollywood stil


Kebab GUD

Anbefalte innlegg

Ja da .. igjen skal Hollywood maskineriet lage en amerikansk utgave av en norsk film..

og selvsagt gjør de om manuet og ja .. hele filmen for å passe USA

 

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/06/09/468490.html

 

Etter å ha sett traileren så må jeg spørre

når faen skal hollywood lese en historie bok før de lager en film?

 

her avbilder de vikinger som skittene, barbariske monstre med horn..

Vikingene var de mest renslige (fakta), vennlige (fakta, slemme når de måtte/så en engelsk kirke) og de hadde ALDRI HORN PÅ HJELMENE!!

 

hadde sånne onlige underskriftskampanjer hatt en effekt hadde jeg startet en umiddelbart for å få hollywood til å lage minst 1 historisk korrekt film..

 

(PS: den filmen er en blanding av veiviseren og sagaen om vinland..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva om vi skulle lage en religiøs kristen film, og endre historien fra bibelen helt?

6277751[/snapback]

Øyeblikkelig boikott fra min side.

 

*kremt*

 

Dette er vel ingen dokumentar? Historien er like subjektiv som alt annet, hvis folk velger å tro at vikinger var skitne voldtektsmenn, så må de få lov til det. Ytringsfrihet gjelder også for de du er uenig med.

Lenke til kommentar

Min første mening da jeg så traileren var at det var en småkul film som egentlig er helt teit. Kommer sikkert til å selge, men er ikke det helt store. Når det gjelder saken om "fakta vs ikke-fakta" så mener jeg at siden det er en film, som er et stykke kunst, så får produsentene (les: kunstneren) kunstnerisk frihet (mye kunst her nå). På den måten kan filmen bli laget slik regissøren &co vil ha den, uten å måtte følge historien. For; hva selger: Tøffe vikinger med hjelmer med horn som løper rundt og voldtar og dreper folk, eller kjedelige vikinger som lever av å fiske? Det er selvfølgelig den første. Dette har de som lager filmen skjønt, og spiller på det. De er interessert i å tjene mest mulig, noe vi alle skjønner.

Lenke til kommentar

Måtte nesten le litt når jeg så traileren, de så mer ut som de tingene (Orker?) i LOTR enn vikinger. Såklart de skal få lovt å lage en helt historisk ukorekt film, men vet at jeg kommer til å riste mye på hodet når jeg ser denne filmen, (men igjenn så så ut som god underholdnig.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Damn, hvis vikingene hadde sett sånn ut i virkeligheten hadde jeg elsket norge mer enn noensinne.

 

Designen på vikingene var rett og slett fabelaktig: brutalt, mørkt, ondt. Realisme blir det nok ikke stort av i denne filmen uansett. Jeg skal se denne og heie høylytt på vikingene!

Lenke til kommentar
når faen skal hollywood lese en historie bok før de lager en film?

6275283[/snapback]

 

Eh, aldri? Hvorfor lese faktabøker og lære historien når du kan lage en umenneskelig ukorrekt film med blod og ei sex-scene, og tjene millioner av kroner? ;)

 

EDIT:

det er ikke snakk om noen små fakte feil, vi snakker ren løgn

6277633[/snapback]

Pytt pytt, jeg tror ikke vikingene blir fornærmet. Bare filmen er underholdende, så har vel ikke fakta noe å si?

6277666[/snapback]

 

Fordi du er en av de få vikingene som vil ha alle filmer Hollywood-style, det. :p

Vi andre vikingene vil ha en ny - helst norskrpodusert - vikingfilm om livet til vikingene (både hjemme og i annenmannsland, da de levde svært forskjellig hjemme enn når de var i kamp - no duh) og måten berserkerne egentlig sloss på.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Jeg vil ha en realistisk vikingfilm der vikinger som plyndrer og slakter blir framstilt som helter! Selvfølgelig gjennomført med sagareplikker og underdrivelser. Sagadiktingen har kanskje de beste "replikkene" lagd i eldre diktning.

 

En filmatisering av voldsorgien "Egil Einhendte og Åsmund Berserkbane" hadde vært fabelaktig. (kan hende at jeg blander tittelene her, men mener at det var denne jeg falt helt for)

Lenke til kommentar
Fordi du er en av de få vikingene som vil ha alle filmer Hollywood-style, det. :p

Vi andre vikingene vil ha en ny - helst norskrpodusert - vikingfilm om livet til vikingene (både hjemme og i annenmannsland, da de levde svært forskjellig hjemme enn når de var i kamp - no duh) og måten berserkerne egentlig sloss på.

6280649[/snapback]

Det høres ut som verdens kjedeligste film.

 

La oss si at jeg dør, og om 50 år så vil noen lage film av livet mitt. Jeg hadde mye heller blitt framstilt som en Patrick Bateman, enn en gutt som sitter på et forum hele dagen. Da blir jeg ihvertfall husket.

Lenke til kommentar
Jeg vil ha en realistisk vikingfilm der vikinger som plyndrer og slakter blir framstilt som helter! Selvfølgelig gjennomført med sagareplikker og underdrivelser. Sagadiktingen har kanskje de beste "replikkene" lagd i eldre diktning.

 

En filmatisering av voldsorgien "Egil Einhendte og Åsmund Berserkbane" hadde vært fabelaktig. (kan hende at jeg blander tittelene her, men mener at det var denne jeg falt helt for)

6280728[/snapback]

 

Vel, vikinger har jo aldri vært helter da. Jeg vil ha en vikingfilm som er historisk korrekt (så historisk korrekt som det går an i forhold til det vi vet nå, i allefall). Samtidig vil jeg ha den litt som Veiviseren. Ikke noe trist heltemusikk og "NOOOOOOOOOOOO!" når en person dør. Det var ikke slik vikingene var. De gledet seg til de døde i krig. Bedre det, enn å dø av alder - da kom man jo til "helvete". :)

 

 

Steffy, du har jo helt rett. Underholdningsmessig kommer nok denne filmen til å være knalltøff. Likevel synes jeg den kan være LITT korrekt da. 13th Warrior hadde i det minste litt relevanse med vikingenes historie og levemåte, samt kjente personer (feks. Beowulf og Ibn Fadhlan) og sagn fra den tiden.

 

Veiviseren er da ikke en kjedelig film, og den er da ganske så korrekt. Den har heller ikke noe heltetull i seg.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

En historisk korrekt film om hendelser som skjedde over 1000 år siden er fysisk umulig. Når folk ikke klarer å bli enig om hva som skjedde under 2. VK eller Golfkrigen, så er det klart at ingen blir enig ang. vikingene. Nordmenn er nok spesielt sympatiske til vikingene, da vi selv stammer fra dem, så vi kan vel ikke stole på det Ola Nordmann mener er korrekt? Jeg kan love deg at britiske forskere ikke er like enig i at vikingene var så fredelige som de framstilles rundtom på nett, med tanke på hendelser vikingene sto bak i England.

 

Skal man først lage en historisk feil film, er det like greit å gjøre den underholdende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...