Nevnarion Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Flere her som har kommet opp i muntlig eksamen nyere historie? Gjorde det i dag og skal opp tirsdag. Har fått følgende oppgave: Sosialisme/kommunisme i verden og Norden 1850-2006 Problemstilling: Hvordan har sosialismen/kommunismen i forskjellige former satt sitt preg på utviklingen i mange land i det 20. århundre? Noen her som har noen gode tips og forslag til hvordan jeg skal få løst dette? Hvilken del jeg bør ta for meg? Siden det er såpass omfattende så må man jo naturligvis plukke ut en bestemt del. Vil gjerne ta for meg noe som det finnes mye stoff om og samtidig er interessant. Endret 9. juni 2006 av Nevnarion Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Har funnet ut at jeg tar for meg revolusjonene i Russland og når Lenin kom til makta og videre om Sovjetunionen. Men så var det denne problemstillingen da, noen her som har gode forslag til svar på den? På hvilke måter har sosialismen/kommunismen satt sit preg på utviklingen i mange land i det 20. århundre? Lenke til kommentar
sirIdar Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg skal også ha eksamen i Nyere Historie (ny ordning, med foredrag på 15 min), skal ha om perioden 1919-1945 (må nok lese på første verdenskrig også, da dette er bakgrunnen for denne perioden). Har ikke problemstillingen forran meg nå, men skal komme tilbake til den senere. Dersom noen har noen linker til gode internett sider på dette, så tar jeg gladelig i mot. Lenke til kommentar
s1gh Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Får vel slenge meg med på denne tråden jeg også da. Jeg kom også opp i Nyere Historie, med denne problemstillingen; Kald Krig - savner vi den? Hvis dere har noen tips, nettsider eller lignende, kom med det. All hjelp mottas med takk! (: Endret 12. juni 2006 av Sigh Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Har funnet ut at jeg tar for meg revolusjonene i Russland og når Lenin kom til makta og videre om Sovjetunionen.Men så var det denne problemstillingen da, noen her som har gode forslag til svar på den? På hvilke måter har sosialismen/kommunismen satt sit preg på utviklingen i mange land i det 20. århundre? 6290221[/snapback] Rekner med at du har fått med deg det meste av kriger som har foregått siden 1940 til frem til midten av 90-tallet. Vesten gjorde jo alt for å stoppe kommunismens utbedrelse (dominoeffekten) og gikk jo inn i flere land for å hindre det. Hvordan Sovjet og USA "kjempet" mot hverandre ellers rekner jeg med er en grei sak å fortelle om Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Ja har tatt med om 2. verdenskrig og den kalde krigen og litt om cubakrisen og Berlinmurens fall. Men jeg kommer ikke til å gå noe veldig i detalj på noen av disse, siden det fort blir altfor mye og rotete. Kommer bare enkelt og greit til å prate om det viktigste som angår sovjetunionen i denne perioden. sirIdar, til linker så kan jeg hvertfall anbefale deg å ta en titt på Wikipedia. Som med alt annet som ligger på internett så bør du selvsagt være kritisk til det du finner, og dobbeltsjekke infoen der, men wikipedia bør være ganske så pålitelig siden det er oppryddinger av feilinfo der hele tiden. Ellers så er vel egentlig læreboka det greieste å bruke, det er den jeg henter det meste fra hvertfall. Endret 12. juni 2006 av Nevnarion Lenke til kommentar
sirIdar Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Emne: Krise og vekst i mellomkrigstida. Problemstilling: Beskriv den økonomiske utviklingen i den vestlige verden i mellomkrigstiden. Hvilke politiske konsekvenser fikk denne utviklingen? Har nå les to "unyttige" kapittler om første verdenskrig og revolusjonen i Russland. Satser på at jeg får mer igjenn ved å lese kapittelet ved navn "Kapitalisme og verdenskrise". Dersom noen kan komme med noen tips på dette tar jeg gledelig i mot, men det ser desverre ut som om dere har om litt andre perioder/temaer en meg . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå