Gå til innhold

TEST: Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect

Anbefalte innlegg

Typsik at store selskap som Sony, Microsoft og Creative alltid skal prøve å monopolisere markedet til sin egen fordel. Grr..
Creative bør ikke nevnes i samme setning som de øvrige selskapene du lister opp. (Knappast i samme bok en gang...) I den store sammenhengen er Creative et knøtt (verdt ca. 2.5 milliarder). Opera er for eksempel en del større. For å sette ting i perspektiv vil det koste sånn ca. mye å kjøpe hele Creative som det vil koste å kjøpe Komplett + Nextgentel (eller Arendals Fossekompani for den saks skyld - kraft er lukrativt).

6282398[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener, men jeg nevnte bare eksempler på selskaper som prøver å "tvinge" lisensiert teknologi ut på markedet, og da hører Creative med i klubben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner hva du mener, men jeg nevnte bare eksempler på selskaper som prøver å "tvinge" lisensiert teknologi ut på markedet, og da hører Creative med i klubben.
Heh. Joda. Creative drepte mesteparten av lydkortmarkedet med Aureal, og mye av det som var igjen da de kjøpte Sensaura. Faktisk tror jeg Creative hadde tjent selv på større konkurranse i dette markedet, da dette kunne drevet utviklingen raskere og resultert i en høyere utskiftningsrate enn det vi har sett de siste fem-seks årene. Resten av grunnen til at lydkortmarkedet til PC er rimelig begredelig (aka. den siste spikeren i kista) tror jeg Xbox og PS2 får ta æren for.
Lenke til kommentar

Hvis du har ett creative kort a'la X-fi kan du med hell skaffe deg følgende dingseboms for å skaffe deg DTS 5.1 til surround anlegget ditt.

Creative Home Theater Connect DTS-610

Da det kun er 2.1 ut på digital ut på creatives x-fi kort kjører jeg nå analogt signal til min DTS-610 for å få 5.1 (7.1) signal. Dette blir så enkodet av DTS-610 boksen til 5.1 (ikke 7.1 dessverre) DTS signal som da sendes videre til min Denon surrondforsterker via optisk. Jeg får dermed 5.1 signal fra pcen til forsterker (hun dama som sier left,center,right etc. får med seg alle 5.1 kanalene).

På forsterkeren min har jeg også mulighet til å emulere 7.1 utifra 5.1 signalet, slik at jeg får lyd i sidehøytalerene også.

På den måten kan du med andre ord få 5.1 / 7.1* fra Creative X-Fi kort til en ekstern surroundforsterker.

Dette får spill som Oblivion, BF2 o.l. til å høres helt sinnsykt rått ut i forhold til å bruke den digitale utgangen på X-Fi kort. Man behøver heller ikke å ty til "dårligere" lydkort for å få 5.1 lyd. (Dårligere er subjektivt - personlig liker jeg EAX + andre duppeditter X-Fi har)

Ett alternativ som er billigere er å kjøre analogt fra pc'en til external in på surroundforsterkeren (analogt hele veien hvor ext. in. går direkte til høytalerene (så vidt jeg har skjønt)). Da min forsterker ikke fikset dette på en tilfredstillende måte (side-høytalerene forble stille og var nada man kunne gjøre med det) ble DTS-610 redningen for min del (hadde nettopp skaffet meg X-Fi og var lite keen på å kjøpe nytt lydkort).

Anbefales på det aller varmeste hvis du trenger en slik duppeditt. Er vel neppe alle som gjør det.

Jeg har ikke lagt merke til noe "etterslep" på lyden overhodet. Dog det beste hadde selvsagt vært om creative ga 7.1 ut på digital ut. Inntil da kan man prøve dette.

:thumbup: -ZB

Edit: hadde skrevet 601 istedet for 610 som det skal være :p

Edit 2: Du får tollgebyr ved kjøp fra creative. Bare til info. Gjør boksen fort vekk 200kr dyrere.

Endret av ZombieBobie
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er mest interessert i å få best lyd på Divx/Xvid filmer til surround anleget mitt. Bruker i dag SPDIF utgangen på Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 hovedkortet, som har et Realtek ALC850 Audio AC'97 lydkort integrert. På Xvid filmer kodet i AC3 får jeg flott digital lyd i DTS, men på filmer kodet i MPEG2 etc så blir det oppskalert til standard Dolby Surround II.

Må jeg da bytte til et HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect eller Creative X-Fi for å få all lyd til DTS?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...