Gå til innhold

Bank-lockouten blir kanskje stanset

Anbefalte innlegg

Men uten transport gikk det vel like hardt utover slakteriene og besetningene som under akademikerstreiken, som ble avblåst med det som argument?

Vet du dette, eller er det spekulasjon? Kan ikke huske å ha sett reportasjer lik de vi så foran inngrepet dette året, og transportstreiken var begrenset: en tok diverse hensyn nettopp for å unngå bruk av tvungen lønnsnemnd.

6276777[/snapback]

Nei, jeg er ikke veterinær, så jeg vet ikke. Men Mattilsynet var i hvertfall bekymret den gangen også.

Frykter dyrene vil lide av streiken

Erna lar matstreiken gå sin gang

Permitteringsvarsel til 1400 i Prior

Sykehus får ikke mat

Og litt tomt var det visst i butikkene:

Kjører ut nødpakker til butikkene

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra lenkene:

Mattilsynet har så langt konkludert med at streiken foreløpig ikke har ført til noen unødvendige dyrelidelser. Men tilsynet vil følge situasjonen nøye dersom streiken vedvarer.

(...)

Bama, en av de store leverandørene, melder at de nå må kaste 500 tonn poteter, 100 tonn hodekål og 250 tonn kålrot.

(...)

Flere millioner egg blir nå liggende og råtne på lager.

(...)

- Vi har forhåndsprogrammert en startpakke til butikkene, der det inngår varer som folk flest kjøper mest av. Det er i hovedsak de varene som har vært borte fra butikkene de siste ukene, sier direktør Geir Solstad i Rema 1000 til TV 2 Nettavisen.

(...)

- Skaper skrekkscenario

Forhandlingsleder Kim Nordlie i HSH mener transportarbeiderne forsøker å skape skrekkscenarioer.

- Den retorikken som brukes, gjør at folk kan bli bekymret helt uten grunn. Det er stopp på levering av mat til sykehusene, men der hvor det er åpenbar fare for liv og helse vil vi gå inn og søke dispensasjon hos transportarbeiderne, sier Nordlie til TV 2 Nettavisen.

Selvsagt hadde streiken konsekvenser. Om situasjonen skal være analog til den det ble brukt tvungen lønnsnemnd overfor i år må alvorlighetsgraden ha nådd samme nivå. Spesielt første sitat er illustrerende. Erna ville neppe ignorert Mattilsynet om de mente det var fare for liv og helse, om hun hadde gjort det hadde hun ikke gjort jobben sin. Og at poteter og egg råtner, eller at butikker er tomme for toalettpapir, når knapt en slik alvorlighetsgrad.

Lenke til kommentar

Nå var den historien (den første jeg fant) datert 3 uker før streiken sluttet. Siden Erna ikke stanset den ble det ikke spekulert noe mer om den saken. Hanssen avblåste sin streik samme dag, og på omdiskutert grunnlag:

– Slakt må skje hele tiden, så vi fikk beskjed om at stans i kjøttkontroll kunne medføre en dyretragedie. Men det kan fortsatt slaktes. Maten kan bare ikke brukes som menneskeføde, og må derfor destrueres. Det er et økonomisk problem, ikke et problem for liv og helse, sier Curt A. Lier, ansvarlig for dispensasjonssøknader i Akademikernes streikekomité.

Til NTB sier Aarbakke at utvalget ikke godtar argumentene om at det ikke er kapasitet til å destruere dyr som blir slaktet og som ikke kan godkjennes som matvarer.

Bøndene, Gilde eller Prior kan fritt avlive og destruere dyr som ikke blir slaktet, påpeker Akademikerne.

Det var altså - om vi skal tro de streikende - ikke fare for liv og helse her heller, bortsett fra selvsagt for slaktekyllingene, (det er liksom deres forutsebestemte skjebne) det var bare det at uten veterinærer på jobb måtte Prior ha destruert slaktet istedet for å selge det. Kanskje det var Senterpartiet som visket Hanssen noe i ørene denne gangen...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Uten å gjøre noe stort poeng av det, men litt snodig er det. Mattilsynets rapport var undertegnet adminstrasjonsdirektøren i tilsynet, som tok seg den frihet å foreslå løsningen på problemet:

”Vi er klar over at dette kan gjøres ved at partene igjen setter seg til forhandlingsbordet, eller at det vedtas tvungen lønnsnemnd”, uttaler direktør for administrasjon i Mattilsynet, Jarleif Nordheim

Nordheim representerer altså arbeidsgiversiden i konflikten. Mattilsynets ansatte var jo i streik...

Lenke til kommentar

De streikende skriker opp. Det er jobben deres. Hva sier fagfolket?

http://www.mattilsynet.no/aktuelt/mattilsy..._opph_rer_36732

Mattilsynet ber om at streiken opphører

Publisert: 07.06.2006  Sist oppdatert: 08.06.2006

Mattilsynet har onsdag ettermiddag anmodet Landbruks- og matdepartementet om å bidra til at streiken avsluttes. De alvorlige dyrevernproblemer som oppstår i slaktekyllingbesetninger ligger til grunn for anmodningen.

Hva var ministerens begrunnelse?

http://odin.dep.no/aid/norsk/aktuelt/press...072/dok-bu.html

Utslagsgivende for regjeringen er rapportene fra Mattilsynet om at forholdene i mange slaktekyllingbesetninger nå er kritisk. Det som særlig bekymrer meg er at dispensasjonssøknad for nødvendig tilsynsveterinær ved to fjørfeslakterier er avslått, sier statsråden.

Leder brukt i en rekke aviser:

http://www.ba.no/meninger/leder/article2140654.ece

AKADEMIKERNE raser over at arbeidsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) bruker lønnsnemnd for å få slutt på streiken blant forbundets statsansatte medlemmer. Det er et teatralsk raseri. Da Akademikerne tok ut nøkkelpersoner i Mattilsynet og Folkehelseinstituttet i streik, ba de i virkeligheten regjeringen om å foreslå lønnsnemnd. Dersom de ville ha fortsatt å streike, uten å åpne muligheten for lønnsnemnd, kunne de trappet opp streiken ved å ta andre enn disse nøkkelfolkene ut. Streiken omfattet tross alt bare 600 av forbundets 19 000 statsansatte medlemmer.

Det Hanssen gjorde var å lytte til fagrådene. Jeg skulle likt å se reaksjonene her inne om han hadde sagt: pytt pytt, jeg overkjører de som er satt til å overvåke og vurdere dette, og lar det fortsette.

Og å trekke tilsynets faglige integritet i tvil blir litt smålig, med mindre du har noe konkret å komme med. Hvem skal ellers vurdere dette, enn nettopp Mattilsynet? Og jeg antar du vet at oppgjøret i staten ikke foregår slik at de som foretok denne vurderingen var i nærheten av forhandlingsbordet, og at vurderingen de kom med selvsagt ikke beror på én manns syn. At ledere signerer rapporter kan knapt kalles uvanlig.

Lenke til kommentar

Ja en leder fra Arbeiderpartiavisen BA er jo en fin ting. Det er ikke akkurat noe nytt at de gir sin støtte til AP ministeren, avisen som tross alt anbefalte folk å stemme Arbeiderpartiet.

Ville vært fint å lese om de streikende i Mattilsynet mener at jobben deres var så essensiell i denne sammenheng som sjefene deres mener.

Lenke til kommentar

Poenget var at de som skulle vurdert slaktekyllingenes forhold, nemlig Mattilsynets veterinærer, faktisk ikke kunne vurdere situasjonen, fordi de var i streik. Da er det legitimt å spørre hva Mattilsynet egentlig baserte sin rapport på.

Nå sa jeg at jeg ikke ville gjøre noe poeng av akkurat den siden av saken, men siden du insisterer:

Det vi vet er at bransjen (da i særdeleshet Prior) begynte sin kampanje mot streiken allerede i slutten forrige uke, og var i kontakt med Landbruksdepartentet om saken, i tillegg til å være bekymret i pressen:

Bøndene frykter streiken

Kontakten med Landbruksdepartementet første til at disse sendte brev til Arbeids- og inkluderingsdepartementet (morsomt navn) den 6. som kunne meddele at Prior og Fjørfeprodusentenes landsforbund hadde meddelt at situasjonen var kritisk.

Konsekvenser av streik i Mattilsynet

Den 6 var altså tirsdag. Det må bety at Prior bestemte seg for at situasjonen var kritisk samme dag som veterinærene ble tatt ut i streik. Eller snarere dagen før, siden vi kan anta at det er litt saksgang mellom partene.

Vi vet også at Landbruksdepartementet har en særlig forkjærlighet for Prior, i den grad faktisk at Landbruksministeren ba Fornyingministeren gå tilbake på sin opprinnelige avgjørelse og overprøve sitt fagråd, nemlig Konkurransetilsynet og la Prior kjøpe opp Nordgården.

Prior får behalde Norgården

Og jeg spør, retorisk: "Hvem skulle ellers vurdere dette, enn Konkurransetilsynet? Jeg skulle likt å se reaksjonene her inne om de hadde sagt: pytt pytt, vi overkjører de som er satt til å overvåke og vurdere dette, og lar det fortsette."

Bøndene selv synes selvsagt streiken var ille, og fryktet økonomisk ruin, men ellers så de det vist ikke som noe problem:

Frykter 100 000 kyllinger må gasses

Ifølge de streikende ga de dispensasjoner i starten, men til slutt ble det så mange dispensasjonssøknader at de måtte si stopp:

Smittejeger får streikedispensasjon

Dagen etter kommer det er brev fra direktøren i Mattilsynet til Landbruksdepartementet hvor det anmodes om at de bidrar til at streiken avsluttes.

Mattilsynet har onsdag ettermiddag anmodet Landbruks- og matdepartementet om å bidra til at streiken avsluttes. De alvorlige dyrevernproblemer som oppstår i slaktekyllingbesetninger ligger til grunn for anmodningen.

”Vi er klar over at dette kan gjøres ved at partene igjen setter seg til forhandlingsbordet, eller at det vedtas tvungen lønnsnemnd”, uttaler direktør for administrasjon i Mattilsynet, Jarleif Nordheim

Mattilsynet ber om at streiken opphører

Integritet eller ikke, mannen er arbeidsgiver og derfor i en dobbelrolle. Da bør han i hvert fall ikke blande kortene og foreslå tvungen lønnsnemd i en bekymringsmelding om slaktekyllingenes oppvekstvilkår! Den godeste Jarleif Nordheim er utdannet ved Landbrukshøyskolen, og kjenner sikkert uttrykket om bukken og havresekken. Og han har vært byråkrat hele sitt arbeidsliv, (i Landbruksdepartementet, deriblant direktør i Landbrukstilsynet, så brevvekslingen ble mellom venner), så han burde vite bedre.

Det Hanssen gjorde var å lytte til fagrådene, denne gangen, til tross for at fagrådenes fagfolk var innblandet i streiken, og at disse hadde en annen oppfatning om saken.

Men tross denne tiraden: Nei, poenget er ikke at jeg trekker Mattilsynets integritet i tvil. Poenget er om det er heldig at en representant for arbeidsgiver som - uansett integritet - har en opplagt dobbeltrolle i saken har en formening om hvordan konflikten skal løses. Det er neppe Mattilsynets mandat, uansett hvordan man snur å vender på det.

Du må gjerne synes det er smålig, men du synes ikke det er noen mindre smålig å trekke de streikende veterinærenes integritet i tvil?

De påstår nemlig at de var klar til samtaler under hele streiken, men at de ikke hørte noefør de ble kalt inn på teppet hos Hanssen (neida, jeg vet ikke om han har teppe på kontoret sitt) og kort og greit fortalt at streiken var over. Ikke noe "Dere må ta ansvar og forhandle" i den streiken.

Akademikerne tvinges på jobb

Jeg har forøvrig stor respekt for Bergo som avismann, å redde "Arbeideravisen" fra undergangen var en bragd, men noen politisk nøytralitet har han aldri skrytt på seg. Han er akkurat like mye sannhetsvitne som streikelederen og de x antall aviser som har lånt dem spalteplass.

Lenke til kommentar

Når det gjelder digresjonen om landbrukspolitikk og fusjon så er det en litt ugyldig analogi, da det er en sak en har et mer politisk handlerom innenfor. Når det står om liv og død er situasjonen en noe annen. Visse saker kan det gå litt politikk i, andre er av en annen natur.

Når det gjelder vurderingen fra Mattilsynet, tror du den er kommet i stand av én avdelingsleder? Og en må nesten ta inn over seg synet til de som er satt til å vurdere situasjonen, og anta at de faktisk gjør jobben sin. De streikende gjør jo, per definisjon, nettopp ikke dette, og kan si og gjøre "hva de vil" uten konsekvenser. At streikelederen sier det ikke var fare for liv og helse er det samme som at de mener de ikke satte liv og helse i fare, og hvem vil _egentlig_ innrømme det sistnevnte åpent? (vel, FA might)

For øvrig, Mattilsynet ba ikke eksplisitt om tvungen lønnsnemnd, de ba om at streiken opphører, "dette kan gjøres ved at partene igjen setter seg til forhandlingsbordet, eller at det vedtas tvungen lønnsnemnd". Det er å påpeke at situasjonen ikke kan vedvare, og at dyrevernloven ville stå i fare for å bli brutt om den ville det, noe som absolutt er innenfor tilsynets mandat.

(vil nok ikke kunne svare før tidligst sent søndag..)

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Det sto ikke om liv og død, Cybbe. Untatt for kyllingene til Prior, og de skulle vel dø allikevel?

Med mindre du mener at slaktekyllingers liv er like viktig som menneskers. I så fall, hvorfor ales de opp så de ikke kan stå på beina uten at de knekker om de når kylling-tenårene, for så å bli hodeløse når de er noen få (4-5) uker gamle?

Personlig mener jeg absolutt ikke det. Selv om jeg selvsagt er tilhenger av et humant dyrehold. Men uten å skulle gå dyrevernsaktivistene i strupen mener jeg det er mye som er langt viktigere her i verden. Deriblant hvilken politikk vi fører her i landet, og i verden ellers.

Og sånn sett mener jeg det er mere alvorlig at særinteresser dikterer den utøvende politikk, enten det nå er LO eller fjørfeindustrien som er ute og taler for sin syke mor. Hvis vi antar at konkurransetilsynet i likhet med mattilsynet forholder seg til sitt mandat og loven slik de er nedfelt i stortingsvedtak, får aktørene jobbe for at lovene forandres, og ikke løpe til regjeringskvartelet og be om hjelp fra gamle venner. Terje Riis-Johansen kom rett fra styret i Bondelaget til jobben som Landbruksminister, og da bør han også passe hattene sine, IMHO. Jeg minner om at Grande Røys som regjeringens fagstatsråd sto bak sine byråkrater, men at landbruksministeren grep inn og satte makt bak krava, og dermed ga Prior en markedssituasjon Microsoft kunne misunt dem.

Jeg kjøper poenget om at streikende per definisjon ikke gjør jobben sin. Men ikke at de dermed kan "si og gjøre hva de vil". Det er ingen grunn til at du skal anta at de streikende er mindre ansvarsbevisste enn arbeidsgiversiden, eller at sistnevnte skulle ha noe mer troverdighet, selv om de denne gangen er byråkrater i en rød-grønn regjering. Streikeretten er basert på at partene respekterer spillereglene, og at de derfor er tiltrodd å kunne ordne opp seg imellom. Staten skal bare ugjerne gripe inn i en konflikt.

Jeg går ut fra at du er en forsvarer av streikeretten, så da står vi igjen med spørsmålet om staten har skjellig grunn til å gripe inn. Det er selvsagt avhengig av omstendigheten. Jeg har registrert at den rødgrønne regjeringen ser ut til å være raskere med å hente fram paragrafene om liv og død enn den borgerlige var. Det mener tydeligvis ikke du, så da får vi vel kanskje bare enes om å være uenig.

(vil nok ikke kunne svare før tidligst sent søndag..)

Det er du heller ikke nødt til. Vi kan godt finne noe annet å være ueninge om. (Eller eventuelt noe vi faktisk var enige om.) Jeg diskuterer ikke for å "få rett", bare for moro skyld og for å "vedlikeholde" mitt aldrende intellekt. Så når en diskusjon begynner å gå i ring er vitsen litt borte.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke full oversikt for å si det mildt. Men det er streik i finanssektoren og denne blir opptrappet på mandag. Derimot så vil ikke alle bankansatte bli tatt ut i streik. Arbeidsgiversida, altså bankene, svarer med lockout, noe som fører til at ingen banktjenester vil fungere.

Lenke til kommentar

Fagforeningen, altså Finansforbundet i YS, brøt forhandlingene med arbeidsgiverne - Finansnæringens Arbeidsgiverforening - 1. juni, altså for 9 dager siden. Striden sto primært om tariffestede tjenestepensjonsordninger og personalforsikringer.

Den 1. juni ble da 6000 ansatte i forsikring tatt ut i streik. Man rammet altså ikke daglige banktjenester, og dermed ikke vanlige folk i noen særlig grad. Etter en uke uten noen tilnærming varslet FF at de ville trappe opp streiken ved å ta ut 1573 ansatte i Terra-bankene (en sammenslutning av lokale sparebanker rundt i landet) fra den 12. juni, altså på mandag. I tillegg går 1657 LO-organiserte i Handel og Kontor ut i sympatistreik fra samme dag.

Da bestemte arbeidsgiverne (FA) seg for å sette hardt mot hardt, og tok fram sitt våpen, nemlig lockout. Det er svaret på en streik, og betyr i praksis at arbeidsgiver sier at hvis noen av dere ikke vil jobbe, så får ingen av dere. Det gir en teoretisk balanse i konflikten, fordi fagforbundene ikke ensidig kan lamme bedrifter ved å ta ut nøkkelpersonell i streik, men resten av medlemmene kan heve lønn som vanlig.

FA varslet lockout av 15000 bankansatte som er organisert i FF, inkludert ansatte i BBS, noe som vil lamme økonomien ved at regninger ikke blir betalt og at minibanker slutter å virke. (De som ikke er gått tomme alt på grunn av hamstring.)

Siden lockout'en effektivt lammer samfunnet, regnet man det som sannsynlig at staten ville gripe inn med tvungen lønnsnemd, noe FA også ga uttrykk for. Den avgjørelsen har staten nektet å forskuttere. De ba partene om å sette seg ned å komme til enighet, men det klarte de ikke, så nå blir det opptrapping og lockout fra mandag. Så får vi se hvor lenge det varer.

Lenke til kommentar

Hentet fra VG;

Konflikten i bankene vil ikke vare lenge. VG skriver i dag at 300.000 kronisk syke nordmenn kan være det som raskt fører til tvunget lønnsnemd siden liv og helse vil være i fare. De vil ikke kunne få betalt for livsviktig medisin på apotekene, og konflikten kan være over i løpet av få timer

Bjarne Håkon Hansen inkaller idag (søndag) til nytt møte med partene. Tror dette vil bli tidenes korteste lockout om fakta som presenteres stemmer.

Lenke til kommentar
Håper virkelig at partene kommer til enighet, og at det ikke blir noe streik. Veldig kjipt om man ikke kan bruke kortet sitt nemlig...

6282069[/snapback]

Du klarer deg ikke uten kortet ditt fra mandag morgen til si litt ut på ettermiddagen samme dag?

(Min gjetning for hvor lenge dette kommer til å vare, hvis det i det hele tatt starter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...