Gå til innhold

Streik, den nye trenden?

V-by

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg så at kringkastingsorkesteret og et annet orkester streiket. De har visst streiket i to uker.

:wee:

6275610[/snapback]

De har sikkert en grunn, men det høres helt sykt ut :p

Tvungend lønnsnemd? hva betyr det? at bankn blir nødt til å betale folk det de vil ha? eller at de ikke får lov til å streike, og får en anna lønn?

Lenke til kommentar

Streik er i og for seg helt ok, såfremt det streikes på "riktig" grunnlag, som gitt eksempler på tidligere i tråden her. Medaljens bakside er dog når det hele tiden gis etter for folk som streiker for å få produksjon av det angjeldende yrket som streiker igang igjen. Dette kan på sikt gi feil signaler og føre til mer streik. Et godt gammelt ordtak sier: "Mye vil ha mer, og Faen vil ha fler".

Prinsippielt, så mener jeg at mange streikere burde vært sparket. Dersom dem ikke vil ha den lønna dem får, så er det nok av andre som vil ha den. Dette lar seg jo selvfølgelig ikke utføre i praksis da men...

Lenke til kommentar
Jeg så at kringkastingsorkesteret og et annet orkester streiket. De har visst streiket i to uker.

6275610[/snapback]

Tvungend lønnsnemd? hva betyr det? at bankn blir nødt til å betale folk det de vil ha? eller at de ikke får lov til å streike, og får en anna lønn?

6275805[/snapback]

Tvungen lønnsnemd er når Stortinget mener streiken går utover liv og helse, eventuelt har store samfunnsøkonomiske konsekvenser(f.eks. ved streik blandt oljearbeidere og nå; bankene). Da setter "lønnsnemden" seg ned og kommer med en avgjørelse ang. lønn og avtaler. Denne kan vel faktisk ikke "ankes".

Finnes også "frivillig lønnsnemd", men lite brukt.

Jeg har da pugget samfunnslæren min!

Lenke til kommentar

6275610[/snapback]

6275805[/snapback]

Samfunnslære var på pensumet ditt i år, du burde ha fått med deg noe. :)

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar
Det jeg reager på er det jeg liker å kalle "luxus-streiking". Før i tiden streiket folk fordi de trengte penger, men i dag så ser man folk som allerede tjener svært godt men likevel streiker. (Journalister var vel det beste eksempelet på dette...)

6274877[/snapback]

Journaliststreiken i NRK var hovedsaklig for de dårlig betalte journalistene. TV-tryna tjener stort sett godt og har selv sagt at dei ikke streiker for egen del men for sine lavtlønnede kolleger.

Lenke til kommentar

Den eneste streiken jeg har følt sympati overfor var Akademikerne i Staten. Mulig det hjelper på at mamma i sin tid var direktør i staten og politiker etc, men det er jo klart urettferdig at Staten lønner sine ansatte langt dårligere enn næringslivet. En vennine av min mor, med samme utdannelse, gikk fra to millioner i året i næringslivet til en stilling med mer "faglig utfordringer". Stillingsskiftet medførte også ca 1,4 millioner nedgang i lønn.

Nå er det kanskje et ekstremt eksempel, og to millioner i lønn i staten er vel kanskje ikke noe jeg heller står for. Men skal staten trekke til seg skarpe hjerner må de kunne konkurrere. Det kan de ikke i dag, hvor lønnsforskjellen i samme stillinger ofte kan være både ett og to hundre tusen.

Lenke til kommentar

6275610[/snapback]

6275805[/snapback]

Samfunnslære var på pensumet ditt i år, du burde ha fått med deg noe. :)

6276447[/snapback]

eneste lærern vår fortalte oss om streik, var om en barneage ett eller anna stelle som hadde streika i en evighet :p

og litt om streiking, ellers så bare babla han om den fyste TV-en i gøssdal, og slike ting :p

Og ellers fikk vi fri da han stakk :p

Lenke til kommentar
Er enig i at det har vært veldig mye snakk om streik i år, kan ikke huske det har vært så ille før. (Kanskje jeg bare fulgte dårligere med?)

6276776[/snapback]

Annet hvert år er det hovedforhandlinger. Siste "stooore" streik var vel i 2000.

Det vil altså si at det annet hvert år forhandles om nye tariffavtaler(?), og det er hovedgrunnen til streik. Derfor vil det være mer streik i par-tall-år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...