Gå til innhold

Kameravalg: D2x, D200 og D70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tokina sin har bedre rykte. Hva er problemet med 12-24 til Nikon?

6302847[/snapback]

for dyr i forhold til hva jeg er villig til å gi, og hovedgrunn til å kjøpe den er behovet i uken fremover etc. Nikon sin har venteliste, og det gjør den mindre attraktiv i tillegg til at den koster vesentlig mer.

Lenke til kommentar
D200 blir det kanskje også, men da ryker definitivt D70. Tror jeg skal ta Tokina, det var visst problemer med 12-24 til Nikon. Men Tokina kontra Sigam sin 10-20, hvilken burde jeg ta da?

6302783[/snapback]

Er i alle fall veldig fornøyd med objektivet fra Tokina!

Bruker det sammen med D200!

Lenke til kommentar

Har hatt Sigma sitt 10-20 hsm, veldigt bra optikk til en ovekommelig penge. Solgte det igjen av den grunn at det ikke var lysterkt nok for meg inne, måtte bruke blits for å få glede av den inne.

Men du verden for noen fine bilder det tok under riktige lysforhold. Auto fokusen fungerte kjapt og så godt som lydløst.

Lenke til kommentar
Har hatt Sigma sitt 10-20 hsm, veldigt bra optikk til en ovekommelig penge. Solgte det igjen av den grunn at det ikke var lysterkt nok for meg inne, måtte bruke blits for å få glede av den inne.

Men du verden for noen fine bilder det tok under riktige lysforhold. Auto fokusen fungerte kjapt og så godt som lydløst.

6302914[/snapback]

tja, kan trenge vidvinkelen. Men Tokina har f4 og Sigma har det samme, Skal jeg ta sigma like så godt?

Lenke til kommentar

Tokina har jeg ikke noe forhold til, men de er sikkert bra.

Rådet er faktiskt her som mye annet prøv dem opp mot verandre i butikken vis du har tjangs.

Sigmaen har jo fortiden vært en bestselger av vidvinkelzoomene.

Solgte mitt på under en time, tappte ikke alverden heller.

Lenke til kommentar

En ting jeg kom på som vil tale for sigmaen er vel at du har kit linsa 17-70 ergo med 10-20 kontra 12-24, vil du ha mer dekning sammlet på to objektivene.

10mm er vidt altså, vis du ikke har prøvd det før, blir du overaska hvor vid den er.

Lenke til kommentar
En ting jeg kom på som vil tale for sigmaen er vel at du har kit linsa 17-70 ergo  med 10-20 kontra 12-24, vil du ha mer dekning sammlet på to objektivene.

10mm  er vidt altså, vis du ikke har prøvd det før, blir du overaska hvor vid den er.

6303123[/snapback]

konge :) ser ut til å bli den, men skal regne litt på budsjettet først

Lenke til kommentar
Problemet til nikon 12-24 sitt er vel Dobbel pris nesten av Tokinan.

6302863[/snapback]

I lista til trådstarter: 6900 vs 4100. Tokinaen har (bl.a) noe dårligere oppløsning i snitt (iallfall i kantene), vesentlig dårligere motlysegenskaper og gedigne problemer med kromatisk aberrasjon i endel tilfeller. Hvilket gjør det til et "finværsobjektiv", men ikke samme kamerat å ha med seg i krigen som Nikkoren. For yrkesbruk mener jeg Nikkoren greit forsvarer denne prisforskjellen (men ikke 10000 som mange forlanger for den! :)) Jeg kjenner ikke til fargegjengivelsen til Tokiaen, men jeg har Sigma 10-20, og den er nok endel svakere sånn sett enn Nikkoren. Og f.eks til reportasjebruk er 10-20 mm ikke optimalt for meg, 10 blir _veldig_ vidt, og jeg ønsker meg 24 istedenfor 20 i endel situasjoner. 24 svarer jo til den klassiske reportasjebrennvidden 35mm på FF. Men vidvinkelentusiastene er med rette fascinert av Sigmaen, og med 10 mm kan en lage noen landskapsscener som virkelig slår. Sigmaen er den dårligste på lysstyrke, men alle disse må blendes ned for å bli riktig bra - iallfall på litt avstand. Når jeg står med Sigmaen på 16mm og får mindre enn f/5.6 effektivt, må jeg si jeg ønsker meg tilbake til F-huset og 24/2.8, som ga meg samme utsnitt. og jeg greit kunne bruke på f/2.8. Målt i linjepar/mm var ofte ikke FF-optikken så mye å skryte av, men pga mindre forstørrelse gikk det bra likevel.

Edit: Jeg har ikke prøvd 12-24-Nikkoren, men jeg synes 17-35/2.8-Nikkoren har gitt bedre bilder under vanskelige lysforhold enn Sigmas 10-20, i tillegg til at den har nesten to blendersteg mer effektivt. Sigmaen blir nok også litt vel mye godværsoptikk for meg, men for mange er den nok midt i blinken.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

da var D2h i hus. Noe slitasje i bunnen, men ikke veldig ille egentlig. Normalt bruk ville jeg kalle det. Skal sjekke hvor mange bilder dte har tatt.

Og så sammenlikne med D70'en min.

er 121 000 shots mye for denne type kamera?

Altså: vanlig opanda viser 121 000 for kameraet, mens proff utgaven visre 32200 stykk under makernote.

På d70 får jeg: 19500, mens vanlig utgaven under makernote sier 26 000 bilder.

Noen som kan fortelle hva jeg skal stole på?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Tja, du har vel da trolig tatt minst 19000 bilder med D70'en. Sammenhold de to husa, og vurder om det er sannsynlig at D2H'en bare har gått noen tusener mer. Jeg hadde nok helt mer mot det høye tallet, men jeg kjenner jo ikke disse tellemekanismene. Et åpent spørsmål, er jo om lukkeren kan være bytta eller overhalt, dette har jeg sett nevnt på flere brukte D1H-hus. Med mye bruk av serieopptak, kommer en jo fort opp i både 500 og 1000 bilder, så jeg synes 32000 virker usannsynlig lavt for et sånt maskingevær. Men, det er mye rart som er mulig :)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har oppfatta, er disse lukkerne spesifisert til 150 000 eksponeringer, og jeg vil da tro at det normale er at de holder endel lenger. Speilmekanismen og lukkeren er jo det som slites mest, resten bør jo kunne holde kjempelenge. Men jeg ville spurt meg for på Interfoto om dette, og hva det evt koster å fikse lukkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...