Gå til innhold

Hvilken prosessor for under 2000kr?

Drey^fus

Anbefalte innlegg

OK, for å backe opp utspiller mitt gikk jeg inn på AMDs og Intels hjemmesider og fant frem typisk effektforbruk for XP2200+ og P4 2.2GHz

XP2200+ Typisk effektforbruk: 61.7W, Max:67.8W

P4 2.2GHz Typisk: 57.1(Vcore=1.525) 55.1(Vcore=1.5)

fant ingen max for P4.

Nøyaktig hvordan dette er målt aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når dette er sagt, så henger jeg meg på forslagene om enten xp2200, eller p4 2,4. p4 2,26 er jo også et alternativ.

Disse prosessorene ligger i overkant eller akkurat på det punktet der man får mest kraft per krone. Jeg mener ALLTID at så lenge systemet ellers er stabilt, så er det kraft per krone som gjelder.

Unødvendig å si at det er meg knekkelig likegyldig om det er intel, AMD, Transmeta eller Motorola som lager CPU`en.

Jeg har for det meste hatt AMD selv, men jeg blir litt provosert når noen sammenligner en AMD prosessor UTEN kjøleribbe med en p4 MED kjøleribbe. Det sier seg jo selv at AMD prosessoren kommer billigst ut av det oppgjøret, men at det kanskje er samme pris om man regner for komplett system.

DrErling

Gutten sin.

Lenke til kommentar

Hvorfor gneller alle om at AMD er bedre en Intell osv? Begge prossesorfabrekantene lager vell prossessorer som klarer å rekne rett? For det er jo det begge er laget for! Å behandle binærtall!

En Xp 1600+ og et stk P4 1600 Nw yter likt, så lenge resten av system er likt.

Kjøp det som gir deg mest for penga der og da!

Og en ting til, det kunne jo være en ide å kjøpe en rimlig amd 1800+, og litt ekstra minne, for du klarer fortsatt å kjøre alle spill med god oppløsning. Og til syvende og sist er jo det vel det som teller? Ikke navnet på produsenten av CPU-en din!

Og til alle 3dmark fans: Jeg får mest 3dmarks med amd, og det er 3410 på mitt kjære elsa GF2-MX, av den orginale Gf2-mx brikken.

Lenke til kommentar

Husk at du aldri kan sammenlikne prosessore kun ved å sammenlikne en faktor som kalles Mhz. Tenk på catche osv :smile: Mange andre ting som spiller litt rolle her. Tror ikke en amd og en intel prosessor er bygd opp på helt lik måte. Noen som vet hva MIPS og FLOPS betyr. (CPU Benchmark i SiSoftSandra)

Lenke til kommentar

Til dere som lurer:

MIPS = Million Instructions Per Second (En ofte brukt test på hastigheten til heltalls logikken)

FLOPS = Floating Point Operations Per Second (En ofte brukt test på hastigheten til regneoperasjoner som gange, dele, rot osv.)

Effekten kan måles enten ved å måle det totale effektforbruket til prosessoren (strøm * spenning) og trekke fra den elektriske effekten som går ut fra prosessoren på bussen etc. eller ved å måle varmeutviklingen. (All elektrisk effekt som forbrukes av prosessoren blir til varme) Siden sistnevnte er enklest å måle så er det nok den metoden de bruker. Det gjøres ved å isolere prosessoren termisk og kjøle den med en massiv isolert kjøleblokk med bestemte dimensjoner og termisk ledningsevne. Kjøleblokka er utformet som en slags litt bred stang rett ut fra prosessoren og er isolert for at all varmen kun skal slippe ut fra enden av stanga (som kjøles meget bra). Når man vet varmeledningsevnen til stanga så er det bare å måle temperaturforskjellen på på hver ende av stanga og regne ut effekten. Det blir faktisk ganske nøyaktige målinger (ca +-0,1W)

Et utvalg av de offisielle typisk tallene er:

Palomino Athlon XP1600+ 1,75v 56,3W

Palomino Athlon XP2000+ 1,75v 62,5W

T-bread Athlon XP2200+ 1,6v 61,7W

T-bread2 Athlon XP2400+ 1,6v 59,3W

Wilamette 1,6GHz 1,75v 60,8W

Wilamette 2,0GHz 1,75v 75,3W

NW 1,6GHz 1,5v 38,7W

NW 2,0GHz 1,5v 44,6W

NW 2,2GHz 1,5v 55,1W

NW 2,4GHz 1,5v 57,8W

Et utvalg av de offisielle max tallene er:

Palomino Athlon XP1600+ 1,75v 62,8W

Palomino Athlon XP2000+ 1,75v 70,0W

T-bread Athlon XP2200+ 1,6v 67,9W

T-bread2 Athlon XP2400+ 1,6v 65,3W

Wilamette 1,6GHz 1,75v 80W

Wilamette 2,0GHz 1,75v 100W

NW 1,6GHz 1,5v 49W

NW 2,0GHz 1,5v 66W

NW 2,2GHz 1,5v 71W

NW 2,4GHz 1,5v 74W

En ting det er verd å merke seg er at det er større forskjell på typisk og max verdiene på intel-prosessorer enn på AMD-prosessorer. Alt i alt er det ikke noen enorme forskjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...