Gå til innhold

Det største innstikkskortet du har sett?

Anbefalte innlegg

Hva er det største innstikkskortet du har sett? Jeg fant et übergrosse innstikkskort og kan ikke tenkte meg at det kan finnes noe spesielt større enn dette her og Voodoo 5 til ordinær PC.

Har dere sett større? Post bilde!

post-64633-1149843864_thumb.jpg

Voodoo 5

post-64633-1149843870_thumb.jpg

Ukjent (bilde tatt selv)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det nederste kortet er et rent isa kort. Aner ikke typen, hva slags kontakt er det på det? Kunne være et gammelt skjermkort, men porten ser ut som en midi port.

Husker vesa/ vlb var vanlig til skjermkort før pci kom, alså pci ikke pci express:)

Voodoo 5 kortet så vanvittig ut med fem vifter.

Lange kort var helt vanlig på 8086 tiden, men de hadde sjelden vifter eller behov for ekstra strøm.

Lenke til kommentar

Har selv brukt flere Compaq 3200 raid controllere med batteribackup. De korta er full høyde, og full lengde. Samt at de er på to "etasjer". :)

Kortet er 35cm langt. Plastbiten på enden er for å få kortet stabilt inn i skinna i bakkant av kabinettet.

compaq_controller_3200.gif

Endret av joachimsandvik
Lenke til kommentar

Har verken bilder eller maskinen lengre, men den brukte 8088'en jeg fikk i konfirmasjonsgave hadde massevis av fullstørrelse kort. Blant annet hadde den to eller tre minnekort med hundrevis av minnebrikker, den hadde minnet utvidet til 640K tror jeg? Disse kortene ville slett ikke fått plass inni et ATX kabinett.

Et av kortene drev harddisk og floppydisk, harddisken var også fullstørrelse... Dvs samme størrelse som to CDRom'er oppå hverandre.

Brukt maskin, 20 MB harddisk, tekstbasert skjerm som kun kunne vise brune ASCII-tegn. Utslitt A2(!?) fargebånd matriseskriver. Snakker om useless... Kunne sikkert fått en brukt 286 for den summen.

Fikk jo etterhvert bytta ut skjerm og skjermkort, da kunne jeg i det minste spille de to eldste larry-spillene.

Bestefaren min brukte denne maskinen med WordPerfect fram til for ca. 10 år siden, da jeg flytta programvaren over i en 386. Fantastisk ytelsesforbedring. MS-DOS 3.xx som starta rett opp i WordPerfect på under halvminuttet - raskeste maskina jeg noen gang har brukt. Nå til dags bruker BIOS lengre tid under oppstart. Og kjører sikkert flere kodelinjer også.

...Pokker at jeg ikke tok vare på et av de minnekortene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

...Pokker at jeg ikke tok vare på et av de minnekortene.

6291484[/snapback]

Har liggende et slikt kort med 2MB ram og da er det visst enda ledig en god del chipsokler. Har også noen "simshuttles" hvor man kunne sette 4 stk 30 pins brikker for bruk i 72 pins sokkel.

Har liggende masse (u)brukelig skrot nede i kjelleren som jeg ikke har hjerte til å kaste. Trenger jeg en nostalgitripp så er det bare å krafse i pappeskene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...