Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hei. Er nybegynner på Linux bare så det er klart! Har nå installert Kubuntu 6.06 64 bits versjon. Og mine spørsmål er som følger: 1. Kan en linux maskin (som min med Kubuntu) stå rett på nettet uten brannmur? 2. Det finnes vel egentlig ikke virus til Linux (32 bit / 64bit).. eller? Har hørt at det skal finnes virus, meg jeg vet ikke.. 3. Finnes det ormer som angriper Linux? 4. Hvor trygg er jeg når jeg surfer med FF 1.5.0.3 og Kubuntu 6.06 64 bits versjon? 5. Er Konqueror nettleseren tryggere enn Fire Fox / Opera sine nettlesere? Med tanke på sikkerhet m.v? Er det noen som kan ta seg tid til å besvare disse spørsmålene, så hadde det vært fint Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Så lenge du oppdaterer systemet ditt med anbefalte sikkerhetsoppdateringer/patcher, har et rimelig trygt passord og ikke kjører alle tjenestene dine som root kan du ta det helt med ro. Virus trenger du hvertfal ikke bekymre deg for. Maskinen din kan stå på nettet uten brannmur, men det er veldig enkelt å kjøre en apt-get install firestarter så har du en fullverdig brannmur. Når det gjelder FF 1.5.3 så kommer det vel ganske snart en oppdatering på den, men tror du kan ta det helt med ro. Forskjell på Firefox / Opera tror jeg er sikkerhetsmessig minimal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Så lenge du oppdaterer systemet ditt med anbefalte sikkerhetsoppdateringer/patcher, har et rimelig trygt passord og ikke kjører alle tjenestene dine som root kan du ta det helt med ro.6272818[/snapback] Hvordan endre tjenestestatus på tjenester i fra f.eks root til bruker? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Det er svært få virus til Linux, men de finnes. Og som du sikkert vet, blir de aller fleste virus spredt av uvitende brukere. Tar du enkle forhåndsregler så unngår du de aller fleste. Grunnene til at det er få virus for Linux er at det er mer komplisért, at brukerene ofte har mer kunnskap så de kan unngå de, og målgruppen er mindre enn for eksempel Windowsbrukere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Finnes det ett program for defragmentering av hard disken til Linux? Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) de programmene som allerede kjører som root _må_ allerede kjøre som root (du vraker systemet ditt om du forsøker å endre på dette).. det fyren som svarte deg mente var at du må ikke _selv_ starte programmer som root uten at det er nødvendig det vil si at du må ikke gjøre ting som: `sudo xchat' .. eller `sudo gaim' .. (sudo gjør at kommandoen eller programmet bak kjører i "root-modus") .. noe det er lite sansynlig at du noen gang kommer til å finne nødvendig (eller ved uhell) å gjøre uansett defragmentering er også unødvendig; filsystemer som reiserfs og ext3 er så gode at ting så og si aldri blir fragmentert .. du sitter med et *nix-system forran deg; brukt (ikke helt tilfeldig) av firmaer med gigantiske database-backends som f.eks. Google (de bruker sikkert noe custom-greier, men det er hold i det jeg sier fordet), Yahoo, etc. - ikke den retarderte NTFS/FAT-søppla hostet opp av MS .. Endret 9. juni 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Når vi først er inne på dette med brannmur.. når jeg sjekker blokkerte tilkoblinger i firestarter er det alltid to ting som går igjen. Den ene er "ukjent" tjeneste på port 16680, den andre er "SSDP" på port 1900. Hva er dette for noe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 OT: Jeg synes at skrifta på nettsteder ser mindre oppløst ut i Linux enn i Windows.. Bruker FF begge steder. Er det noen mulighet for å bedre på dette, eller ligger dette i selve driveren til skjermkortet? Det er "litt" irriterende faktisk.. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 defragmentering er også unødvendig; filsystemer som reiserfs og ext3 er så gode at ting så og si aldri blir fragmentert .. du sitter med et *nix-system forran deg; brukt (ikke helt tilfeldig) av firmaer med gigantiske database-backends som f.eks. Google (de bruker sikkert noe custom-greier, men det er hold i det jeg sier fordet), Yahoo, etc. - ikke den retarderte NTFS/FAT-søppla hostet opp av MS .. 6273178[/snapback] Hva med oss stakkars vesnene som svirrer rundt med noen Fat32 disker da? Har du noe defragprogram til oss? Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) defragmentering er også unødvendig; filsystemer som reiserfs og ext3 er så gode at ting så og si aldri blir fragmentert .. du sitter med et *nix-system forran deg; brukt (ikke helt tilfeldig) av firmaer med gigantiske database-backends som f.eks. Google (de bruker sikkert noe custom-greier, men det er hold i det jeg sier fordet), Yahoo, etc. - ikke den retarderte NTFS/FAT-søppla hostet opp av MS .. 6273178[/snapback] Hva med oss stakkars vesnene som svirrer rundt med noen Fat32 disker da? Har du noe defragprogram til oss? 6273389[/snapback] tror ikke det finnes.. om du av en eller annen grunn _må_ bruke FAT32 så antar jeg at det er fordi det er i sammenheng med Windows - og i Windows følger det med verktøy for å defragmentere partisjonen Endret 9. juni 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Tror ikke det finnes.. om du av en eller annen grunn _må_ bruke FAT32 så antar jeg at det er fordi det er i sammenheng med Windows - og i Windows følger det med verktøy for å defragmentere partisjonen 6273999[/snapback] Faktisk enklere enn som så, jeg har ikke noen ekstra harddisk jeg kan putte filene mine på mens jeg formaterer... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 defragmentering er også unødvendig; filsystemer som reiserfs og ext3 er så gode at ting så og si aldri blir fragmentert .. du sitter med et *nix-system forran deg; brukt (ikke helt tilfeldig) av firmaer med gigantiske database-backends som f.eks. Google (de bruker sikkert noe custom-greier, men det er hold i det jeg sier fordet), Yahoo, etc. - ikke den retarderte NTFS/FAT-søppla hostet opp av MS .. 6273178[/snapback] Hva med oss stakkars vesnene som svirrer rundt med noen Fat32 disker da? Har du noe defragprogram til oss? 6273389[/snapback] Hva med usb-sticks etc De går jo gjerne på FAT Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Jeg aner ikke hvilket filsystem jeg kjører på nå, hadde valget mellom mange, der i blant FAT16 og FAT32.. Jeg valgte partisjonen som upartisjonert da jeg la inn Kubuntu i fra Live CD-en, så her har Linux gjort alt selv angående filsystem.. Btw hvor finner jeg ut hvilket filsystem jeg bruker nå? Edit: Alle mine USB memorysticks virker iallefall Endret 9. juni 2006 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Da har du nok ext3, komandoen mount vil fortelle deg typen på alle monterte filsystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå