Gå til innhold

FAT32 eller NTFS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig meningen med FAT32 og NTFS?

Hva er forskjellen(e)?

Og hvem av dem er "best"?

6272742[/snapback]

er ikke så sikker på forskjellen, det jeg vet, er at under noen harddisk feil (der alt på harddisken kan være gåent har jeg finni det lettere å hente ting tilbake hvis jeg har NTFS,

andre tingen er at NTFS kan ikke leses av windows 98/me.

sikkert noen andre som kan komme med mer konkrete ting om hva begge gjør og er

Lenke til kommentar

FAT32 volumer kan, i teorien, gå fra mindre enn 1 MB opp til 2 TB (TeraByte). Forøvrig når den benyttes i Windows 2000/XP er maksimum størrelse på et volum 32 GB. I tillegg er den maksimale individuelle filstørrelsen på 4 GB.

NTFS; Vil generelt ha kortere aksesstid enn FAT32, ettersom den bruker en form for binært tre for å søke etter filer. FAT32 søker sekvensielt gjennom hele disken, fil for fil.

NTFS er mye mer ”ryddig” enn FAT32 med tanke på fragmentering av filer som lagres.

NTFS gir mulighet for å sette rettigheter på filer og mapper. Du får kontroll på hvem som har tilgang til hva på din PC. Høyreklikk på en fil eller mappe på en NTFS partisjon, velg ”properties” eller ”egenskaper”. Velg ”security” eller ”sikkerhet” i vinduet som kommer opp. Der kan man bestemme hvem som skal ha tilgang til mappen/filen, og hva slags tilgang vedkommende skal ha. (Lese, skrive, kjøre, full kontroll etc).

NTFS støtter EFS (Encrypting File System). Dette innebærer at en bruker kan kryptere filer/mapper som kun vedkommende selv skal ha tilgang til.

NTFS støtter ”Volume Mounting”, som kort fortalt går ut på å gjøre flere harddisker tilgjengelig på en og samme stasjonsbokstav.

NTFS støtter ”Disk Quotas”. Dette er et verktøy som gjør det mulig å konfigurere hvor mye plass hver enkelt bruker har lov til å bruke på hver partisjon.

Dersom du ikke må kjøre eks. Win98 så anbefaler jeg absolutt å gå for NTFS. :thumbup:

Lenke til kommentar
Og hvem av dem er "best"?

6272742[/snapback]

Jeg kjenner ingen personer ved navn FAT32 eller NTFS. (Sjekk linken FMH i signaturen min)

Filsystemene er litt forskjellige og begge har sine styrker og svakheter. FAT32 har sin styrke i kompatibilitet med Windows 95/98/Me og Linux, mens NTFS har en del sikkerhetsfunksjoner innebygget. Blandt annet mulighet for kryptering, bassordbeskyttelse, backup av filtabellen og mulighet for dynamiske disker, software Raid og en del andre spesialfunksjoner.

Tror det er maks 120GB (elns ) på FAT32.

6272781[/snapback]

FAT32 kan brukes på partisjoner helt opp til 2TiB, men microsoft vil ikke at filsystemet deres skal være skrivbart fra konkurrerende OS (Linux), så de har fjernet muligheten i windows for å formatere partisjoner større enn 32 eller 64GiB i FAT32. Hvis man skal formatere større partisjoner i FAT32 må man bruke noe annet enn microsofts innebyggete formateringsprogram. Partition Magic er en av mulighetene. Når partisjonen først er formatert i FAT32 så leser og skriver windows til den uten begrensninger.

Lenke til kommentar

FAT32 har begrensning på filstørrelse (ca 4 Gb).

FAT32 kan også leses av MAC (i tillegg til WinME,98, 95 og linux).

FAT32 har store clustere på store harddisker. Dette medfører at en liten fil (eller en fil som er litt større enn clusterstørrelsen) tar unødvendig stor plass.

NTFS er nyere og dermed bedre tilpasset dagens krav til lagring og størrelse på lagringsmedier.

Mange vil si at NTFS er bedre enn FAT32. Men det er ditt behov som sier hva som er best for deg og din bruk av lagringsmedier. For detaljer om filsystemene, slå opp i wikipedia (som foreslått tidligere i tråden).

Lenke til kommentar
FAT32 har begrensning på filstørrelse (ca 4 Gb).
Les de forrige innleggene først.

6285227[/snapback]

Under antagelsen av at han mener 4GiB og ikke 4Gb så stemmer det. FAT32 har en maksimal filstørrelse på 4GiB, men partisjonsstørrelsen kan være helt opp til 2TiB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...