Gå til innhold

Microsoft overvåker PC-en din

Anbefalte innlegg

som sender informasjon til microsoft om hvor mye minne hvor mye lagringsplass opg hvilke programmer jeg har installert osv!

6290205[/snapback]

Du tror ikke du strekker strikken litt i forhold til hva denne sjekken faktisk gjør nå da... Lett å bli revet med ser det ut som.

Du har selvfølgelig lest artikkelen som denne tråden baserer seg på - eller har du bare hivd deg på i ren kunnskapsløs iver for å klage din nød når det kom en passende tråd forbi?

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har lest artikkelen, og det med minne og lagringsplass var noe jeg tok som eksempel, det kom antageligvis ikke godt nok frem.

men, jeg tror de sjekker mye mer enn de sier de sjekker.

i en tidligere post her i denne tråden, forteller jeg om noe jeg leste ang. windows update, som har medvirket til mine teorier...

Lenke til kommentar
Mange gode poeng. Men hva skiller parabolselskapene som regelmessig sjekker kortet ditt for betalt lisens, uten å gi deg beskjed, fra en software produsent som gjør det samme?

Humm... I dont know...

Kanskje fordi du abonnerer på en tjeneste når du har parabol.

Med et operativsystem har du et kjøpt produkt.

Ikke lett å se forskjellen skal jeg innrømme.

Greit nok at microsoft appologister skal forsøke å forsvare valgene til Bill, men dere kan jo i det minste forsøke å forholde dere til virkeligheten og områder som faktisk KAN sammenliknes.

Endret av instanto
Lenke til kommentar

Du har ikke fått med deg alle sammenligninger mao.? En "microsoft appologist"?

Jeg forsøker vel ikke å unnskylde Microsoft, kun trekker frem at det aksepteres slik oppførsel fra andre, men så fort MS gjør noe blir det stor blest.

Så du mener at hvis Microsoft endrer sin lisens til å bli leie istedet for kjøp så vil du akseptere lisenssjekk?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er da ikke bare Microsoft som driver med dette? De som laster ned piratkopier av programmer har vel opplevd å lese i readme'en til utgiverne som cracket det at "this program calls home"? Hvorfor så ille når akkurat Microsoft gjør dette?

Lenke til kommentar

Blir litt som når "mobbepolitiet" alltid flyr på

èn spesfik person for et eller annet pga fordommer osv.

Dvs. hvis MS våger seg til å gjøre noe som man nesten bare blåser av i alle andre sammenhenger så vender man opp ned på hele saken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Du har ikke fått med deg alle sammenligninger mao.? En "microsoft appologist"?

Jeg forsøker vel ikke å unnskylde Microsoft, kun trekker frem at det aksepteres slik oppførsel fra andre, men så fort MS gjør noe blir det stor blest.

Så du mener at hvis Microsoft endrer sin lisens til å bli leie istedet for kjøp så vil du akseptere lisenssjekk?

6291416[/snapback]

Det jeg mener er det jeg skriver. Om/Når Microsoft endrer sine lisensvilgår og salg av produktet til å kun inbefatte leie så tar vi den diskusjonen da, og det vil bli interessant å se om de kan selge Operativsystemet sitt via butikker og OEM leverandører på samme måte med slike lisensvilkår. Men foreløpig forholder vi oss til virkeligheten -- akkuratt nå.

Det er forøvrig uvesentlig hva ANDRE leverandører gjør, ikke gjør, kunne ha gjort, skulle ønske gjorde eller drømte om, da vi diskuterer Microsoft og deres "Genuine Advantage" spyware produkt her. Two wrongs do not make a right.

Og trekk gjerne frem andre tilfeller hvor dette er akseptert oppførsel.

Microsoft har feilrepresentert Genuine Advantage og brukt det til å samle en betydelig menge informasjon de ikke behøver for å validere hvorvidt installasjonen av Windows XP er genuin eller ikke.

At den i tillegg ringer tilbake til Microsoft hver dag for å fortelle MS om god knows what, uavhengig av om du har skrudd på Automatic Updates eller ikke burde folk være mer opptatt av fremfor å ha som eneste svar "Dere er kun opptatt av dette fordi det er MIcrosoft som gjør det ((og da mener åpenbart avsender at, de som er opptatt av dette er kun ute etter å klage over microsoft uansett hva det måtte være)). Folk er nok opptatt av dette fordi Microsoft OS brukes i ~9 av 10 PC'er som selges, ikke fordi de har noe MOT Microsoft -- selv om dette burde være en god grunn.)

Q:	How does WGA work?
A:	
The process for WGA is designed to be quick and simple. It does not collect any information that can be used by Microsoft to identify or contact the user. The validation process includes the following steps:

* Upon their first visit to the Microsoft Download Center, Windows Update, or Microsoft Update, users will receive a message requiring them to validate their Windows.
   * Users will be prompted to download an ActiveX control which checks the authenticity of their Windows software and, if successful in validating Windows, stores a special download key on the PC for future verification.
   * The validation process electronically checks for several known counterfeiting methods. Users do not have to manually enter information in most cases.
   * After successful validation, users may continue their download.
   * With the WGA Notifications pilot, AU users will automatically be offered the WGA validation check and will be notified if they are not running genuine Windows.

"It does not collect any information that can be used by Microsoft to Identify the user...."

Neivel? Lisens Nøkkel? Besøker på MS Websidene? IP Adresse på brukers maskin? Hardware ID som ble brukt under aktivering + Optional Registrering? MS Passport pålogget, Cookie fra brukerens ps under besøk på webstedet, og annet.

Q:	Is Microsoft able to spy on customers through the validation scan?
A:	
Not at all. No information is collected during the validation process that can be used to identify or contact a user.

Microsoft has commissioned TÜV-IT, an independent German security auditor, to test how well Windows Genuine Advantage protects customers’ data. TÜV-IT conducted both a legal audit of Microsoft’s policies, specifications, and statements, and a technical audit to determine if the program’s databases, source-code, and implementation respect privacy concerns.

TÜV-IT has confirmed that Microsoft does not process any data that would allow Microsoft to identify or contact a user. It has also confirmed that Windows Genuine Advantage can be used safely on sensitive systems and that it does not interfere with any software programs and, therefore, it does not conflict with data protection laws.

For more information on TÜV-IT and their methodology, see http://www.tuvit.de. 

Vi spionerer ikke -- men vi kobler oss opp hver eneste dag av ukjent, udokumentert og "uopplyst" årsak. Microsoft forsøker å fleipe det vekk ved å si "Vi kobler oss opp hver dag og sender klientens kode + ipadresse + annet for å sjekke om programet skal skru seg av om det oppstår en feil". Fremfor å ha en auto-connect funksjon i produktet hver dag kan det vel enten kjøre en diagnose OG connecte når det feiler, etter å ha spurt brukeren, alternativt skru seg av når den feiler UTEN å koble seg opp til MIcrosoft for å spørre om lov først.

Om du skal sammenlikne dette med noe annet (Og de fleste sammenlikninger hvor man trekker it software ting til virkeligheten blir idiotisk -- kan jo like godt sammenlikne med noe fra Hitler tyskland..) er om de som selger deg bilen putter inn noe som. a) Kan få bilen til å stanse om det feiler, b) Kan få bilen til å stanse om de bestemmer seg for det, c) Rapporterer "inventoryen" til bilen (dvs. Hva slags dekk du har, instillinger, radiostasjoner, hvor mange passasjerer du har i bilen, vekt på passasjerene, og ikke minst - HVOR BILEN Befinner seg) -- hver Eneste dag UTEN å gi deg beskjed om dette.

Jeg finner det skremmende at enkelte kun trekker på skuldrene over dette (og troilg andre liknende tilfeller..).

Litt mer dirt her..

http://www.groklaw.net/article.php?story=20060608002958907

Q: What information is collected from my computer?

A: The genuine validation process will collect information about your system to determine if your Microsoft software is genuine. This process does not collect or send any information that can be used to identify you or contact you. The only information collected in the validation process is:

* Windows product key
   * PC manufacturer
   * Operating System version
   * PID/SID
   * BIOS information (make, version, date)
   * BIOS MD5 Checksum
   * User locale (language setting for displaying Windows)
   * System locale (language version of the operating system)
   * Office product key (if validating Office)
   * Hard drive serial number

Q: How does Microsoft use this information?

A: The information serves three purposes:

* It provides Web page flow, tailoring the pages you see based on your responses.

* It conveys demographics, which help Microsoft to understand regional differences in Windows or Office usage.

* It confirms user input. User input is often compared against data collected from the PC in order to determine whether to grant a user’s request for additional access.

Installasjonsprosessen:

http://blogs.zdnet.com/BTL/?page_id=3170

Endret av instanto
Lenke til kommentar
Har brukt 5 nøkler fordi jeg ikke gidder hassle med telefon løsningen til MS, neste gang er det nok enklere å bare kjøre en WPA Patch.

6274726[/snapback]

Stakkars stakkars deg. Du må ha et ekstremt stressende liv, eller så er du en av dem som reinstallerer to ganger i uken for moro skyld.

Har vært igjennom utallige HW-oppgraderinger på mine 2 maskiner og kun 1 - EN - gang har jeg måttet ringe MS for å aktivere i løpet av over 3 år med XP i heimen. Og det tok under 5 minutter.

Men er man travel så er jo 5 minutter i løpet av tusen dager gull verdt selvfølgelig.

Dog tør jeg påstå at 9 av 10 som 'bruker crack istedet for å ringe og styre så fælt' aldri har hatt en original XP i heimen alikevel. Og har de det så har de ikke engang giddet å prøve å ringe pga. rykter om at det er mye styr - noe det slettes ikke er.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

instanto:

Du nevner selvfølgelig noen viktige poenger rundt det. Men det er naturlig å sammenligne om bruker synes det er like ille når en applikasjon gjør det samme ved feil, daglig bruk osv.

Hvorfor de trenger serienr. på harddisken forstår jeg ikke helt. Og punktet om at de "bruker informasjonen mot deg" ved å sjekke om du er ærlig når du registrerer deg. Vel gidder alle å skrive alt korrekt på hvert eneste punkt?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

til de som maser om telefon greiene for aktivering, det er noe dritt!

den lisensnøkkelen har jeg brukt 2 ganger, og allerede andre gangen jeg brukte den, så måtte jeg ringe inn!

så snart jeg får mulighet skal jeg reinstallere, da vet jeg iallefall en oppdatering som ikke kommer med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

den lisensnøkkelen har jeg brukt 2 ganger, og allerede andre gangen jeg brukte den, så måtte jeg ringe inn!

så snart jeg får mulighet skal jeg reinstallere, da vet jeg iallefall en oppdatering som ikke kommer med.

6297203[/snapback]

Lykke til! :)

Mange har vært fryktelig stolte over å kunne "lure" MS ved å deaktivisere ActiveX-kontrollen for Update.

En gang til:

Artikkel tråden tar utgangspunkt i viser til en "forbedring" av MS sine rutiner for å "fange"(stoppe) "snylting" m/update av piratkopier..

Skal du få lastet ned oppdateringer *må* WGA installeres.. og lar seg ikke (enkelt) deaktiviseres.. I tillegg forteller den på en noe udiskret måte at du med stor sannynlighet er en tyv og snylter.. :)

PS.

Har du en lovlig lisens og vet at du kommer til å "oppgradere" hardware.. så er det smart å vente med å "aktivisere".. Du har en "grace period" før du *må* aktivisere.. og tilsvarende etter (mao. du kan godt "oppgradere", men ikke 2 ggr. om dagen.. = sannsynliget = stor for at du installerer samme XP-versjon på mange PC'er... til "venner"..) :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn det er unødvendig av Microsoft å bruke div type hardware informasjon for å aktivere et produkt.

De burde begrenset seg til 1 hardware informasjon som eks. var Bios/Hk serienr. Blir for dumt når de bruker en haug andre ting i tillegg som gjør det tilnærmet umulig å oppgradere.

OEM produsenter bruker en Bios identifikator for å verifisere lisens. Dette burde vært nok for Microsoft generelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Helt enig Theo343... :)

Jeg vil gå ett skritt videre å si at WinXP/MS-lisens er noe man kjøper som *person* og bør/skal ikke være knyttet til hardware (ser bort fra OEM-versjoner i denne sammenheng).

Den eneste løsning er da "lisens-servere".. som i bunn og grunn blir/er det samme som WGA-"løsningen" baserer seg på (oversikt over gyldige lisenser).

Dvs. at dersom man har en "vanlig" lisens som krever "activate".. logger man på MS/MSN og aktiviserer sin(e) nøkler via brukerid/passord..

Da vil man fritt kunne oppgradere/bytte PC sålenge man brukte *sin* WinXP-lisens.

Bare en tanke...

PS.

Som sagt.. bare en tanke.. :)

Jeg ser jo "problemet" for "inntjeningen" til MS.. da det åpner for muligheten til å ha WinXP installert på flere PC'er...dersom man har det (og det er det mange som har)... samt at en lisens "lånes" ut til "venner"...

Så jeg ser selvsagt hvorfor MS har valgt å knytte lisensen til hardware..

Løsningen for de som trenger "personlig" lisens blir jo da å kjøpe en VLK (volum licence key)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Er Vista like rigid på hardare/lisens knytning?

De kunne tildels sikret seg mot misbruk selv om de ikke knyttet den mot hardware. Ved å bruke regelmessig lisensjekk som deaktiverte alle OS etter den første aktiveringen om man fant flere aktive OS med samme nøkkel(og det var en 1 bruker).

Hvis OS'et ikke kunne sjekkes på si 1måned pga manglende internett tilkobling fikk brukeren 1 måned på å sørge for dette, ellers ble OS'et låst.

Ellers kunne de solgt handikappede utgaver som var billige og beregnet for maskiner som aldri ville være på nett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

6297203[/snapback]

Lykke til! :)

Mange har vært fryktelig stolte over å kunne "lure" MS ved å deaktivisere ActiveX-kontrollen for Update.

En gang til:

Artikkel tråden tar utgangspunkt i viser til en "forbedring" av MS sine rutiner for å "fange"(stoppe) "snylting" m/update av piratkopier..

Skal du få lastet ned oppdateringer *må* WGA installeres.. og lar seg ikke (enkelt) deaktiviseres.. I tillegg forteller den på en noe udiskret måte at du med stor sannynlighet er en tyv og snylter.. :)

PS.

Har du en lovlig lisens og vet at du kommer til å "oppgradere" hardware.. så er det smart å vente med å "aktivisere".. Du har en "grace period" før du *må* aktivisere.. og tilsvarende etter (mao. du kan godt "oppgradere", men ikke 2 ggr. om dagen.. = sannsynliget = stor for at du installerer samme XP-versjon på mange PC'er... til "venner"..) :!:

6297361[/snapback]

det går faktisk fint an å få tak i oppdateringene uten å bruke windows update tjenesten, men du må da selv finne ut hvilke oppdateringer som passer ditt OS, og som du trenger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...