Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bare stålfelger til min bil.

Mange mobber meg for det :p, så lurte på om jeg skulle kjøpe meg noen alu felger.

Så lurte på om noen kunne listeopp for meg fordelene og ulempene med alu i forholdtil stålfelger?

 

Takk.. :thumbup:

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stål er billig og tungt. Tåler en støyt men ruster hvis du kjører på salt.

 

Alu er dyrt og lett. Alu ruster ikke så fort. Ser som regel finere ut.

Fryktelig kjipt å kantkjøre alufelger pga prisen...

Lenke til kommentar

fordel med stål

 

stort utvalg i hjulkapsler billig også

 

ulemper

 

vekt

ikke så stort utvalg i størrelser (vist eg ikke tar feil)

 

fordel med aluminium

 

vekt

 

stort utvalg i størrelser

 

ulemper

 

lett å få hakk,riper

 

dyre kontra stål

Lenke til kommentar

Aluminium ruster ikke, det oksyderer og danner ett hvitt belegg, ikke ett brunt.

 

Jo mer tyngde du har i bilen, jo verre vil bensinforbruk bli og jo dårligere vil bremseegenskapene være (lett bil med gode bremser stopper før en tung bil med samme bremser) - MEN - 4x stålfelger er så liten vektdifferanse at det ikke har noen praktisk betydning.

 

Til de som mobber stålfelger - la de mobbe i vei, vitner bare om hvor lang *sensurert* deres er...

Kjøp de felgene du har lyst på og har råd til!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nye lettmetall vinterfelger til bilen min for 2 år sia. 14" er de på. Spurte da om det var stor prisforskjell på alufelger og stål felger. Og stålfelgene var faktisk litt dyrere enn alufelgene.

 

Stålfelger tåler mer. Men alufelger tåler en god del dem også så sant man ikke har altfor lavprofil på dekka. Og det finnes en rimelig bra utvalg av alu felger i så godt som alle prisklasser, så å finne noen fine til en passe pris burde være mulig :)

 

Jeg synes at alufelger ser bedre ut på bilen. Er du heldig så kanskje noen har noen brukte som er i bra stand du kan få kjøpt :)

Lenke til kommentar
Er selv på jakt etter noen 15-16" sommerfelger som tåler en del..

Har ikke lyst til å betale noe særlig over 3000kr for de tilsammen.

Forslag? Får man magnesium-legering i denne prisklassen?

6291015[/snapback]

 

prøv 30 000 så er i prisklassen til magnesium felger

Lenke til kommentar
Er selv på jakt etter noen 15-16" sommerfelger som tåler en del..

Har ikke lyst til å betale noe særlig over 3000kr for de tilsammen.

Forslag? Får man magnesium-legering i denne prisklassen?

6291015[/snapback]

 

Da anbefaler jeg deg til å kjøpe noen brukte. Tviler på at du finner noen nye felger med dekk til 3000 kr. Men å finne noen pent brukte noen burde være fullt mulig :)

Lenke til kommentar

De fleste her nevner vekta som et pluss med Alu felger.. Men har dere veid alle de billige Alu felga deres opp mot orginale stålfelger? Tipper mange får seg en overaskelse.. Serlig de med billige store felger.. OZ, Compomotive eller Enkei er gode felger..

Kjører diger amerikaner på 15" stålfelger nå, men forige bilen jeg hadde, som var en turbo bil hadde felger som veide 14kg hver når jeg kjøpte den.. De jeg monterte veide 6, og det vart merkbart mye bedre akselrasjon på bilen..

Lenke til kommentar

Aluminiumslegeringer har en egenvekt på ca 2,7 kg/dm³, mens stål har en egenvekt på ca 7,85 kg/dm³. Moderne aluminiumslegeringer er like sterke som stål, så en stålfelg er altså nesten tre ganger så tung som en aluminiumsfelg i samme dimensjon og konstruksjon. Men nå finnes det jo en nesten uendelig variasjon av konstruksjon, så man kan ikke konkludere 100% med at en stålfelg er tre ganger tyngere enn en alufelg.

 

Magnesium er som påpekt ennå lettere, med en egenvekt på 1,75 kg/dm³.

 

Dette vil ikke først og fremst ha så mye å si for drivstofforbruket generelt, men noe er det nok. Da har det mye mere å si for veigrepet på ujevn vei, spesielt i svinger, men også under kraftig akselerasjon og bremsing hvis veien er ujevn, og spesielt hvis det er i en sving i tillegg. Dette kommer av at det er mere uavfjæret vekt som må kontrolleres av støtdempere og fjærer hvis man bruker stålfelger.

 

Om det er verdt det, kommer selvsagt an på bruken. Hvis man bare råner rundt i sentrumsgater eller bare bruker bilen til og fra jobben/skolen/butikken, er kanskje ikke kravet så stort, men likevel vil det være kjedelig den dagen man utforsker geografien utenfor veien pga at det slapp i en humpete sving...

 

...og ujevne og humpete veier har vi vel ikke her i Norge? ;)

 

Dette er spesielt viktig innen racing, men der tipper jeg at de som driver med det har den kunskapen de trenger.

 

 

PS Det utseendemessige aspektet skal jeg ikke uttale meg om, da dette er etter min mening noe som kun angår eieren og ikke hva andre måtte mene (deriblandt meg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...