Gå til innhold

Er dette en grusom lyd?


Anbefalte innlegg

Jeg hørte den helt fint. Et par av gutta på jobb rundt meg hørte den ikke men klagde over at det var et eller annet "vondt" i luften når jeg spilte den. Men her kommer noe som er litt rart.

 

Når jeg tidligere i år spilte en tilsvarende høyfrekvent lyd så hørte ikke han som nå hørte den lyden mens en av de som nå ikke hører den klagde og rev pcen min ned på gulvet :)

 

Dette kan kanskje tyde på at selv om man er blitt gammel og har mistet en del av hørselen så svinger det opp og ned etter dagsformen mens gjennomsnittet av hvor høye frekvenser man kan oppfatte synker.

 

Jeg lastet ned et program som genererte lyd og hadde det moro med å se hvor lavt jeg kunne gå før noen i rommet hørte lyden. Selv er jeg yngst her og er 28 mens de rundt meg er fra 35 til 45.

 

Nå lurer jeg på om jeg skal lage en morsom liten sak jeg kan distribuere til et par tusen av pcene her på huset som starter den pipelyden på et gitt klokkeslett. Det burde gi en fin strøm av telefoner til de som sitter på helpdesken vår type "pcen min piper, hjeeelp"

6274224[/snapback]

 

 

Man kan også miste "deler" av hørselen ved at man mister muligheten til å høre lyder på en viss frekvens. Ikke nødvendigvis den høyeste mulige.

Ofte ved slitasje på øret ellerno hvis man konstant jobber med den lydfrekvensen i øret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leser du posten min over, burde det være klart at de mp3-filene ikke har noen forutsetninger til å gjengi noe lyd på over 20 KHz. Vil tro headsettet ditt vil klare minst 20 KHz :)

 

Edit: Spektrumanalysen av 22000.mp3 som Cool'n'Jazzy la ut, som visstnok skal produsere en sinustone med frekvens på 22 000 Hz, klarer bare å produsere 17 500 Hz som den aller høyste frekvensen. Det er også flere lavere frekvenser som følger av Nyquist-speiling:

6472030[/snapback]

 

Det er ikke jeg som har laget de mp3-lydene, bare så det er sagt.

Hadde jeg visst hvordan man lager slike så hadde jeg vel laget dem i wav-format eller noe tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke lyden er spesielt irriterende. Kansje over lengre tid men..

 

har finni ut at jeg ikke kan høre lyder over 16khz Med NCH Tone Generator

 

Veldig snedig program hvis du skal ha forsjellige hertz, bare og ta et google søk hvis du er intrisert :green:

 

 

Før var jeg mye mer "følsom" på sånne lyder men ikke nå mer... kan huske en crt tv en gang som plaga livet av meg.... men virker som mye musikk har vendt meg til høyfrekvente lyder...

 

15år

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke lyden er spesielt irriterende. Kansje over lengre tid men..

 

har finni ut at jeg ikke kan høre lyder over 16khz Med NCH Tone Generator

 

Veldig snedig program hvis du skal ha forsjellige hertz, bare og ta et google søk hvis du er intrisert :green:

 

 

Før var jeg mye mer "følsom" på sånne lyder men ikke nå mer... kan huske en crt tv en gang som plaga livet av meg.... men virker som mye musikk har vendt meg til høyfrekvente lyder...

 

15år

6497704[/snapback]

 

Jeg har dratt det programmet opp i 20khz og hører lyden like klart og irriterende som 18 og 16khz

 

Jeg er også 15

Endret av micke090
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg fikk plutselig lyst til å gjennopplive denne tråden her :p

Om man kjører riktig mengde amper og volt gjennom en stakkars kondensator, så kan den lage liknende lyder, men anbefailng: Når denne lyden kommer, minst 5meter sikkerhetsavstand :tease:

 

EDIT: Lage, ikke lagge

Endret av micke090
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...