Gå til innhold

Er dette en grusom lyd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hørte den, såvidt. Litt usikker på om jeg hadde lagt merke til den umiddelbart hvis jeg ikke visste at den ble spilt...

 

Jeg er 34, mann. Har forøvrig en aldri så liten hørselskade, veeldig svak øresus etter et diskotekbesøk da jeg var 18. Derimot skal det ingenting til før øresusen blir midlertidig forverret, hylende unge i trangt rom gjør fysisk vondt :(

Lenke til kommentar

Uff.. mange med øresus her som blir påminnet om sin hørselskade :( Har selv vært hos hørselspesialist pga. øresus.. og det eneste man kan gjøre er å trene opp hjernen til å ignorer lyden. Bare velge å ikke høre den... hehe.. ordtest- og frekvenstesten var irriterende, da jeg scorte meget høyt på disse testene, mens det som tok konsentrasjonen var ikke å HØRE lyden, men å SKILLE lyden fra min egen øresus :cry:

Jeg hører forøvrig lyden, og er 20 år.

Lenke til kommentar

Her er et utvalg av høye frekvenser, så kan du teste hvor høyfrekvent lyd du kan høre.

 

Husk at dine høyttalere også har sin begrensing.

PC-høyttalere, og da spesiellt billige PC-høyttalere kan ofte ikke gjengi de høyeste frekvenser (18-20.000 er ofte grensen).

 

10000.mp3

11000.mp3

12000.mp3

13000.mp3

14000.mp3

15000.mp3

16000.mp3

17000.mp3

18000.mp3

19000.mp3

20000.mp3

21000.mp3

22000.mp3

Lenke til kommentar

Hører lyden som tråden omhandler samt de lydene som Cool'n'jazzy la ut nå.. Er vel et bra tegn det? Har også det "problemet" at jeg kan høre slike lyder ifra enkelte CRT TV'er mens ingen andre i huset kan det.. Sinnsykt irriterende.. :x

 

- hsds

Lenke til kommentar

Hører lyden til micke90, er 25 år.

 

Om det er høyttalerne eller ørene det står verst til med er jeg ikke sikker på, for lydene til cool'n'jazy forsvant etter 16000hz, før det ble bare skurringa på 21-22000 (helt klart høyttalerne :p ).

Lenke til kommentar

Om lydkortet ditt har en samplingsfrekvens på 44,1 KHz kan skurringa være alising og Nyquist-speiling du hører.

Forøvrig vil mp3-enkoding på 256 kbit/s ikke kunne gjengi mere enn 19 KHz, hvor de resterende 4-5 KHz i toppen av frekvensspektret vil bli bare støy.

 

Vedlagt er en spektrumanalyse av orginal .wav-fil, og samme fila komprimert til mp3.

Bemerk hvordan lydnivået i mp3-fila synker til til ca. -130 dB og går over til ren støy ved ca. 19,5 KHz (dette som følger av komprimeringsteknikken i MPEG-Layer3).

Det er også synelig tap av lydnivå på frekvenser over 16 KHz.

Konklusjonen er at selv 256 Kbit/s mp3 egner seg særdeles dårlig til slike tester av høye frekvenser.

post-51867-1152624866_thumb.jpg

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Leser du posten min over, burde det være klart at de mp3-filene ikke har noen forutsetninger til å gjengi noe lyd på over 20 KHz. Vil tro headsettet ditt vil klare minst 20 KHz :)

 

Edit: Spektrumanalysen av 22000.mp3 som Cool'n'Jazzy la ut, som visstnok skal produsere en sinustone med frekvens på 22 000 Hz, klarer bare å produsere 17 500 Hz som den aller høyste frekvensen. Det er også flere lavere frekvenser som følger av Nyquist-speiling:

post-51867-1152626626_thumb.jpg

Endret av skag1
Lenke til kommentar
14000,6 hz.. Au. Siden ørene våre vanligvis ikke blir utsatt for så høye frekvenser, er vi ekstra følsomme for lyder som denne og dermed oppfattes de sterkere er andre lyder. Selv synes jeg den er ekkel og irriterende, men det er jo alle sinusbølger.... Hvis du ikke hører denne lyden bør du sjekke 1: høyttalerene dine :-P og 2: Hørselen din (med mindre du har rundet 50 år).

6277464[/snapback]

 

Det er ikke riktig, vi er ikke særlig følsommme for lyder på 14 khz, vi må ha relativt sterkt nivå for at vi skal kunne høre det.

 

Ellers er det litt rart at folk sier at de skriker i smerte av denne lyden (såframt de ikke har sjukt høyt nivå), irriterende er den jo, men det høres rart ut at det skal frambringe smerte, hadde nesten vurdert å sjekke hørselen.

 

AtW

Lenke til kommentar
vet ikke om det er sagt før men de som er eldre har "stivere" trommehinner elns som gjør at øret ikke oppfatter lyden

6309429[/snapback]

 

Tror det er mer at det er nervene som går i stykker (er vel nervene som får signaler fra hjernen og forsterker signalet, og ikke de som detekterer signalet som går i stykker, om jeg ikke husker feil).

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er også sånn at vi ikke hører de høyeste frekvensene så ofte, og da blir det som en ubrukt muskel som plutselig skal begynne å jobbe igjen. To av lærerne mine som er førti og et eller annet sted rundt femti hører ikke lyden i det hele tatt.

6474694[/snapback]

 

Det meste av musikk(?) har vel med de høye frekvensene også? Du akn jo prøve å kutte musikken din ved 12 000 hz og se om du hører forskjell.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...