Gå til innhold

PSU til ny PC

Anbefalte innlegg

Sitter å tenker på en oppgradering på PC'en.

Har egentlig aldri vært spesielt opptatt av PSU noe som jeg nok sikkert burde ha vært. Har dette kabinettet med den originale PSU'en på 350Watt. https://prisguiden.no/product.php?product_id=8669 Det er forresten et av kabinettene som er anbefalt av HW.no.

Det jeg har tenkt å oppgradere til er følgende:

AM2 4600+ Dual core

DFI Infinity C51PV-M2/G nForce 430 ATX/4x S-ATAII/GB-LAN/8ch-LYD/1394/USB

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (4.5.4.15)

OCZ DDR2 1024MB Platinum XTC Dual Ch. PC2-6400 2x512MB 800MHz. (4.5.4.15)

Tilsammen 3 Gig ram.

Gigabyte GeForce 7950GX2 Dual DVI/1024MB/512MBit

Hvilken kan dere komme med noen anbefalinger på PSU til denne oppgraderingen? Trenger jeg bytte PSU i det hele tatt? Tenker at jeg beholder kabinettet, men bytter ut PSU.

Hvis det ellers er noen kommentarer til oppgraderingen så bare kom med innspill ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

holder med 2gb, 3gb setter ned timmings og hastighet.

du har jo 1gb i tillegg på skjermkortet som blir utnyttet før ramen på hovedkortet. spill på fult inkl. windows er rundt 1300-1500mb. det med skjermkort på 256mb ram.

er det am2 hovedkort?

regner med du må ut med ny psu,

hvis du har tenkt 2 slike kort i framtiden så

kan mist 600 watt være et greit valg.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
holder med 2gb, 3gb setter ned timmings og hastighet.

du har jo 1gb i tillegg på skjermkortet som blir utnyttet før ramen på hovedkortet. spill på fult inkl. windows er rundt 1300-1500mb. det med skjermkort på 256mb ram.

er det am2 hovedkort?

regner med du må ut med ny psu,

hvis du har tenkt 2 slike kort i framtiden så

kan mist 600 watt være et greit valg.

6272073[/snapback]

Ja det er et AM2 hovedkort.

Grunnen til at jeg har tenkt på 3 gig ram er at det er det jeg kjører med nå. Synes det var en god oppgradering da jeg gikk fra 2-3 gig ram. Fikk skrudd av pagefila, og kjører alt fra ram. Funka bra for meg, men har ikke kjørt noen tester av det. Er bare en subjektiv opplevelse.

Etter som jeg har hørt så utnyttes bare rammen fra det ene grafikkkortet i en slik SLI løsning? Mulig jeg har misforstått? Uansett så er det 512 mb ram så det holder muligens. Litt kravstor når det kommer til ytelse akkurat nå ;)

Lenke til kommentar

Sjekket dem ut. Ser ut som Mist 600W har litt støyproblemer. Seasonic'en ser da fin ut. Tror muligens jeg går for den...

Forresten her kommer et sikkert totalt idiotisk spørsmål fra en som aldri har tukla med PSU'er før ;)

Er det standard størrelser på disse PSU'ene? Vil de passe inn i mitt https://prisguiden.no/product.php?product_id=8669 kabinett?

Endret av Khayne
Lenke til kommentar

Ja modulært hadde vært greit, men resten ser bra ut. Edita forresten forrige posten min med et totalt noob spørsmål som det hadde vært greit å fått et svar på.

Kanonbra gjeng her på HW foruma! Raske svar og folk med peil. Slik setter en stakkar pris på :D

Lenke til kommentar
Forresten har du noen forslag til skikkelig gode 600 Wattere? Ikke for mye støy. Så på MIST 500W at det fikk knallbra kritikker på HW.no. Finnes det noe i 600W klassen fra dem som holder mål?

6272248[/snapback]

mist 600 watt

4x12 rails på 15 amper hver 1000kr på netshop, 100kr for 3 ledninger, 30kr for ledning utenom da kjøper du gjerne 1xpci-e 1xmolex 1-sata utenom

hvis du har 3gb ram så blir det systemhog på de kraftige skjermkorta i forhold 2gb ram.

everest home edition www.lavalys.com

kan du se hvor mye ram applikasjonene bruker, windows 200-300mb, 3d spill low 500mb-3dspill high 1000mb, ved å sette resolution fra 1280 til 1600 så kansje en kan plusse på 100-200mb til. basert på 256mb skjermkort.

ved 512mb skjermkort så blir det mindre går jeg utfra. 1gb gir muligens enda en extra funksjon. hvordan det fungerer med mer skjermkortminne, samt dobbelt i sli skjermkort minne samt 7950 dual skjermkortminne vet jeg lite om. spesielt med tanke på å avlaste rammen som er på hovedkortet.

da everest home edition viser riktige tall på hva applikasjoner bruker så bør en holde seg unna ren gjetning om hva som bruker x-antall mb, noe en ofte hører fra andre som er basert noe annet en tall.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Jeg kjører 1920x1200 på en 24" skjerm (det er derfor jeg sikter så høyt på grafikkfronten). Uansett så skjønner jeg at det tydeligvis vil være fordelaktig å kjøre 2 gig foran 3 gig, så det blir nok det. Kan uansett oppgradere til mer skulle det bli behov for det.

Lest at Mist 600W støyer endel, og det hadde vært greit at det ikke støya for mye.

Spiller endel MMOG's som WOW or EQ2.. disse er RAM intensive så det holder med mem leaks i hauger å lass ;)

Lenke til kommentar

Det holder fordi det oppsettet vil trekke rundt 250 W i praksis (full belastning), kanskje 350 W teoretisk maks.

Merk at 7950GX2 faktisk ikke bruker mer strøm enn X1900 XTX (rundt 120 W).

Regn på det selv om du vil.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...