Gå til innhold

Døden - livet har som kjent en slutt

Anbefalte innlegg

Livet er usikkert, døden er sikker.

Hvilke meninger og tanker gjør folket seg om døden?

Jeg ser helst at ateister/nihilister (evt. andre grupper, så lenge fornuften er i behold) med rasjonelle holdepunkter ytrer seg i denne tråden - hva personer som i fullt alvor tror på himmelske åndevesen, engler, hokuspokus og himmelfart måtte tro og mene er derfor ikke av den minste interesse.

:innocent:

Endret av kidstar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen forutsetninger for å vite hvordan det føles å dø, ei heller kan jeg vite noe som helst om hva - om noe - som kommer etter, så det venter jeg i spenning på. Det kan være både gøy og spennende å fantasere om hva som skjer, men det eneste jeg kan si helt sikkert er at jeg ikke har peiling. Det plager meg ikke det minste.

Lenke til kommentar

Tror fullt og fast på at livets sirkel starter i mors mage, ender i en grav, forråtnelses-prossessen tar til, og man blir mat/ næring til andre mikroorganismer og planter, at livet fortsetter etter døden på den måten. Sjelen og alle former for ikke-fysisk liv opphører i dødsøyeblikket (tror jeg).

Lenke til kommentar
Er det en religiøs overbevisning som ligger bak mangelen på erkjennelse av at legemet ditt en gang skal opphøre?

6271379[/snapback]

Eh, først sier du at du bare vil ha svar fra ateister og nihilister, og så spør du om dette? :)

6271401[/snapback]

Ja?

Lenke til kommentar
Er det en religiøs overbevisning som ligger bak mangelen på erkjennelse av at legemet ditt en gang skal opphøre?

6271379[/snapback]

Folk kaller seg religiøse. Jeg vet ikke en gang hva det betyr og hva det innebærer. Antakeligvis er en født religiøs. Det er altså en medfødt mental tilstand i følge meg. Min mentale kjemi funker ikke sånn. Virkeligheten er . Hva som skjer i heden tar jeg senere.

edit: syntax

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar

Åja, var spørsmålet rettet mot meg? Ok. Hva som skjer med legemet mitt er det vel liten tvil om - det går tilbake i systemet. Tankene mine, eller sjelen om den fins, er det vanskeligere å si noe om, siden vi vet for lite til å kunne konkludere med verken det ene eller det andre når det gjelder dens eksistens.

Skal man kun ta utgangspunkt i dagens vitenskap, er det ikke annet å si enn at vi forsvinner. Et vanlig problem blant folk som fester sin lit til vitenskapen, er dog at de setter likhetstegn mellom "hva vi vet i dag" og "alt som er mulig å vite". Sannheten er nok heller at førsnevnte mengde er forsvinnende liten i forhold til alt det andre. Derfor blir det etter min mening for dumt å bastant konkludere med at det ikke kan finnes noen sjel eller noe liv etter døden eller spøkelser eller andre ting vi for øyeblikket ikke kan forklare.

Lenke til kommentar

Jeg aner en brennende livsgnist, men det å vri seg unna dødspørsmålet er etter mitt skjønn en virkelighetsflukt. Det er etter min oppfatning en bedre vri å forsone seg med at man en gang skal dø og heller bearbeide tankene som følger med en slik erkjennelse. Det var simpelthen hovedpoenget mitt.

Men føler du ikke en sterkere vridning mot det som er mest sannsynlig, og det som faller inn under logisk argumentasjon, Isbilen?

Lenke til kommentar

Bare så det er klart: Leter du etter "livsgnist" er det mye bedre steder å lete enn hos meg.

At jeg en gang skal dø er jeg helt klar over og fullt komfortabel med, som jeg skrev tidligere ser jeg med spenning frem til jeg skal få vite svaret på det største av alle mysterier.

Jeg føler absolutt en vridning mot logisk argumentasjon som du sier, men logikk forutsetter viten, og hva som skjer etter døden har vi ikke den fjerneste anelse om.

For å snu litt på flisa så aner jeg en frykt for det ukjente hos deg, kanskje du føler behov for å late som vi vet mer om døden enn det vi gjør, slik at du kan forklare den og føle deg trygg med det?

Lenke til kommentar
Døden er en vinn-vinn-situasjon. Hvis Gud finnes, kommer man sannsynligvis til himmelen. Hvis ateistene har rett, er det ingen mening med livet; det gjør altså ikke noe at man dør.

6271827[/snapback]

Må nesten korrigere deg litt der. Ateistene tror ikke nødvendigvis at det ikke er noen mening med livet, de eneste som bastant avviser dette er nihilismen. Tilhengerne tror ikke at noe har mening eller verdi. Jeg hører vel mest til den siste gruppen.

Lenke til kommentar
Døden er en vinn-vinn-situasjon. Hvis Gud finnes, kommer man sannsynligvis til himmelen. Hvis ateistene har rett, er det ingen mening med livet; det gjør altså ikke noe at man dør.

6271827[/snapback]

Må nesten korrigere deg litt der. Ateistene tror ikke nødvendigvis at det ikke er noen mening med livet, de eneste som bastant avviser dette er nihilismen. Tilhengerne tror ikke at noe har mening eller verdi. Jeg hører vel mest til den siste gruppen.

6271856[/snapback]

Jeg er enig i at det ikke er et helt korrekt utsagn, men trådstarter spurte etter mine tanker. Siden jeg foreløpig baserer min eksistens på kristendommen, kan ateisme og nihilisme gå for det samme. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...