Gå til innhold

Kompliserte elektriske installasjoner...

Anbefalte innlegg

Har seriøst vannkjøleprosjekt på gang.

Siden jeg er skeptisk til oppbrente prossesorer, og andre "nedsmeltinger" så kommer jeg til og montere en "flow switch" som kutter strømmen til hele PC-en automatisk når og hvis vannstrømmen i slangene går under 4,5 liter i minuttet.

Denne flow brytern har jeg allerede funnet fram til. Problemet er hvordan jeg samtidig som jeg slår av PC på vanlig måte, også kutter strømmen til pumpen, som jeg da ikke ønsker skal gå unødvendig.(sluker strøm)

Vel, akkurat det er "enkelt", det er bare og koble til et rele, så starter og stopper den samtidig med PC-en...men vent nå litt...

Men hvordan i helvete kan jeg få pumpen til og starte, når hovedstrømmen automatisk er kuttet til PC-en?

Mao, pumpen må starte først -og få opp vannstrømmen for at PC-en skal få strøm. Get it?

Enten det, ellers så må jeg veive den i gang :wink:

Ønsket var altså og få alt på en bryter.

Noen enkle løsninger her? (Har selv etpar, men det blir mye ledningvas, så nå spiller jeg ballen over til noen med god fantasi! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg har en løsning, hvis jeg oppfattet oppleget ditt riktig. Du kan ha en bryter eller knapp i paralell med flowbryteren. Siden den må ha kontakt(flow) før du kan starte maskinen kan du bare ta en bryter i paralell som du trykker inn før du starter maskinen. Trykker på flowknappen så på powerknappen, etterpå kan du bare sleppe flowknappen.

Hvis du har noen tegninger og beskrivelse over hvordan det fungerer kan du sende det på mail til meg, så kan jeg kikke litt nærmere på det hvis forslaget mitt over ikke er riktig.

[email protected]

:smile:

Lenke til kommentar

Hehe, vi tenker likt!

Det var faktisk en av tingene jeg hadde tenkt på.

Hvis jeg forsto deg riktig, så mente du altså en trykkbryter, som bare gir kontakt når du holder den inne? Fungerer som en bypass.

Og joda det går, men ulempen er at vannet ikke starter og strømme før etter kanskje et 1-3 sekund(det blir en laaaang vannsløyfe), etter jeg trykker inn power.

Dette blir selvfølgelig ikke "værre" en vanlig rele-løsning, men tror du dette er noen ulempe for CPU/varmeutvikling?

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2001-12-09 19:26 ]

Lenke til kommentar

:smile: Ja det var en slik bryter jeg tenkte på. Ang. temp og cpu så vet jeg ikke, jeg har aldri overklokket en cpu. Men hvis vannblokka er slipt under og du bruker Artic Silver kjølepasta så kan det hende den klarer å holde ut i 2 sekunder. Jeg leste her på forumet en fyr som sa at amd skulle kunne komme opp i 80 grader uten at den skulle ødelegges, ikke med en gang i hvertfall:) Men jeg tviler på at cpuèn brenner i løpet av to sekunder når du har vannblokk og kølepasta. Kan hende jeg tar feil. Du bør spørre en clocke-guru....

Lenke til kommentar

Arctic:

Har fulgt med litt på diskusjonen her, og var ganske raskt inne på tanken om en ekstra bryter for å kjøre igang pumpa, men det er jo allerede foreslått!

Tror ikke du skal være redd for å starte opp maskinen uten "full flow" på systemet. De aller fleste vannblokker har jo en relativt stor masse, som det vil ta endel tid for prosessoren å varme opp. Dessuten vil den alltid inneholde vann, som ytterligere vil forsinke temperaturstigningen!

Har faktisk eksperimentert endel med dette, ved å kutte strømmen til vannpumpa i mitt system, som er relativt ordinært. Det tok adskillige minutter før temperaturen begynte å bli "ubehagelig"!

Bare som et tips....

Btw; Vannpumpe på 65watt?? Det høres litt voldsomt ut da! Sjøl har jeg en pumpe på skarve 20watt, og det er nok i massevis! Kjøler greit GPU også :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2001-12-09 20:29 ]

Lenke til kommentar

Releèt trenger bare 12 volt ser jeg, du kan lage en liten batteripakke slik at du kan aktivisere releet uten at strømmen i kabinettet er på. Du tar et 12 voltsbatteri (eller flere små i serie), kanskje du trenger to i paralell slik at du får litt lengre levetid på dem. Så kobler du batteriet i der du har ledningene fra strømforsyningen tilkoblet, pass på at du får rett polaritet der. Så tar du en bryter, slik vi tenkte på i stad og kopler i serie med batteriet slik at du kan aktivisere releèt uten spenning fra strømforsyningen. Releet vil ikke trekke mye strøm, og du skal bare holde knappen inne til flowbrytern akteviseres av flowen. Der kan du kople inn en diode slik at du ser når det er strømgjennomgang fra strømforsynigen og gjennom releèt og flowbryteren. Dette er bare et kjapt svar, jeg har ikke tenkt grundig igjennom dette enda. Skal tenke litt mer på det. Men bare spør. Du får svar i kveld. Blir opptatt en liten stund. Så det kan ta litt tid til jeg svarer.

Lenke til kommentar

Skrue:

Takk for opplysningen!

Nå vet jeg det jeg trenger å vite.

Når det gjelder det planlagte kjølesystemet mitt, så skiller det seg nok ganske mye fra ditt(?) jeg hadde tenkt på "Jord-kjøling" grave ned en kobbertank på 20 liter under huset, og montere pumpen under gulvet (så slipper jeg og høre den også!) Og med dette så kan jeg ettervært kan få et 100% vifteløst system :smile:

Pumpen på 65 watt spyr ut 3500 liter i timen :grin: men det må nesten være såpass grunnet den store vannmengden, lange slanger og endel løftehøyde.

reell flow blir nødvendigvis ikke mere en det du har...

Lenke til kommentar

Zeek:

Takk for gode forslag, men nå begynner det å bli mye ledninger her :wink:

Men og kjøre den i gang med en bypass bryter, skal gå greit. Hvis jeg vil så kan jeg også bare lage en vanlig bryter på ledningen til pumpen, og plasere den lett tilgjengelig. Og skru den på og av blir en vane, (og glemme og skru den på trenger jeg jo ikke tenke på!) og jeg slipper noen form for ekstra inngrep i kabinett.

Vel vel, vi for se. Hele dette proskjektet er fremdeles på "tegnebordet"

Lenke til kommentar
Quote:

On 2001-12-09 21:34, Arctic skrev:

Skrue:

Takk for opplysningen!

Nå vet jeg det jeg trenger å vite.

Når det gjelder det planlagte kjølesystemet mitt, så skiller det seg nok ganske mye fra ditt(?) jeg hadde tenkt på "Jord-kjøling" grave ned en kobbertank på 20 liter under huset, og montere pumpen under gulvet (så slipper jeg og høre den også!) Og med dette så kan jeg ettervært kan få et 100% vifteløst system :smile:

Pumpen på 65 watt spyr ut 3500 liter i timen
:grin:
men det må nesten være såpass grunnet den store vannmengden, lange slanger og endel løftehøyde.

reell flow blir nødvendigvis ikke mere en det du har...

Hallo igjen Arctic!

Med det opplegget skjønner jeg godt at du trenger en såpass pumpe! Og det skiller seg definitivt ganske klart fra mitt system! En av mine kriterier, var at alt skulle få plass i maskinen, av og til er det jo greit å ta med seg "kassa" hit og dit. Og alt innebygget tiltross; den bråker mindre enn en eldgammal 486DX, som står som proxy-maskin under trappa her :smile:

Lenke til kommentar

:smile: Morsomt at du nevner innebygget vannkjøling, jeg var seriøst inne på tanken om å lage det sånn. Mest pga det er spennede med innholdrike små "pakker"! Men på den annen side, jeg har ikke har flyttet på PC-en det siste året... Så da fant jeg ut at geokjøling var tingen!

All støy blir borte, vanntempen blir vel 15-20 grader, og jeg for god plass i kabinett.

Prismessig så blir det faktisk billigere for meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...