ovinn Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Heihei, Jeg spør for en kompis: Det var strømbrudd for noen dager siden, og han satt på pc'n sin mens det skjedde. Strømmen var borte i noen sekunder, før den kom på igjen. Pc'n var da skrudd av, mn 220V kontakten sto i PSU og brytern sto på 1 (altså PÅ). Han slo på pc'n, og det gikk en liten stund før det kom opp feilmelding: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Det kom opp en feilmelding som sa at Windows kan ikke starte uten feil. Ble du avbrutt av strømbrudd, start Windows på vanlig måte... (Dere har sikkert sett den før, husker ikke helt ) Det var 5 forskjellige alt. å velge mellom: SikkermodusSikkermodus med Nett Sikkermodus med kommandolinje Start Windows med siste fungerende konfigurasjoner Start Windows på vanlig måte Dette er forsåvidt greit, men når jeg prøver hvem som helst av alternativene, loader den, så rebooter den seg og det skjer så mange ganger du gidder å velge et av alternativene. Dette kom tidligere i uka, men nå har det kommet opp Bluescreen som sier at jeg skal starte maskina på nytt og søke gjennom etter virus, hvis dette er første gangen "jeg" har fått denne feilmeldingen. Prøver vi derimot med Windows-Cd'n, så loader den seg, og det kommer opp spørsmål om "du" vil installere Windows, Reparere Windows eller Avslutte. Velger jeg nr. 1 eller 2, kommer det opp at Windows finner ingen harddiskenhet. Skjekk at harddisken er koblet i maskinen og prøv på nytt. -------------------- Det er vel det som skjer når vi prøver. Skjønner ikke hva som kan være feil, vi har prøvd hdd på maskinen min, så vi formaterte der, og skulle til å installere Windows, men da avslutta vi og dro til kompisen min igjen. Det var da det rett over her kom opp. Tror det kan være hovedkortet som fikk seg et lite strømsjokk ellerno når strømmen kom tilbake igjen, kan ikke være hdd, siden den funket på maskina mi ... Vi har prøvd med andre kabler også, men det samme skjer.. Så, er det noen tips til hva vi kan gjøre? Vi har prøvd omtrent ALT vi kan komme på, har enda ikke prøvd med en annen S-ATA hdd med OS på, men jeg tviler på at det hjelper noe mer. Tenkt på å kjøpe et demokort av samme slag som han har, har jo kabler, manual og altting ^^ Takker for ALLE MULIGE svar! Øyvind Lenke til kommentar
snarius Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Dere har vel nesten helt sikkert prøvd dette, men jeg skriver det likevel. Når Windows cd-en starter opp kommer det opp en blå bakgrunn. Og nede står det noe om at du skal trykke F6 for å laste inn tredjeparts-driver-ettelleranna. Har dere prøvd det og så satt inn disketten/cd-en som forhåpentligvis følgte med hovedkortet? På den skal nemlig driverne befinne seg. Og har dere sjekka om BIOS finner harddisken? Endret 8. juni 2006 av Imperivm_Romanvm Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Dere har vel nesten helt sikkert prøvd dette, men jeg skriver det likevel. Når Windows cd-en starter opp kommer det opp en blå bakgrunn. Og nede står det noe om at du skal trykke F6 for å laste inn tredjeparts-driver-ettelleranna. Har dere prøvd det og så satt inn disketten/cd-en som forhåpentligvis følgte med hovedkortet? På den skal nemlig driverne befinne seg. Og har dere sjekka om BIOS finner harddisken? 6270725[/snapback] Vel, det står at "Trykk F6 hvis du vil laste inn tredjeparts SCSI eller RAID et eller anna der", så nei, det har vi ikke prøvd.. Hva ville det hjelpe på, har bare 1 disk, og ingen SCSI disker? Og hvilken diskett/Cd skulle vi satt inn? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 ettersom winCD kjøres fra DOS, så må du ha SATA driverene til dos innstallert på maskinen.. dette finner du på nettsidene til de som har laget sata-kontrolleren, eller på siden til hovedkortet hvis sata-kontaktene er på hovedkortet. last ned drivere for dos, legg de over på en diskett og så kan du prøve... Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 ettersom winCD kjøres fra DOS, så må du ha SATA driverene til dos innstallert på maskinen.. dette finner du på nettsidene til de som har laget sata-kontrolleren, eller på siden til hovedkortet hvis sata-kontaktene er på hovedkortet.last ned drivere for dos, legg de over på en diskett og så kan du prøve... 6271021[/snapback] Ahh, synes å huske at han har den disketten liggende, men jeg er ikke sikker .. Kanskje det var det vi gjorde sist gang..? Uansett, takk for svar^^ Alt dere kommer med i dag, og begynnelsen av dagen i morra blir prøvd i morra! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Kva hovudkort er det snakk om? Er rimelig sikker på at det er drivarane som manglar. Om det fulgte med ein diskett med drivarar, eventuelt at dykk har laga ein vil eg tru det er der problemet ligg. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Kva hovudkort er det snakk om? Er rimelig sikker på at det er drivarane som manglar. Om det fulgte med ein diskett med drivarar, eventuelt at dykk har laga ein vil eg tru det er der problemet ligg. 6271077[/snapback] Det er snakk om et MSI K8T Neo2, får se litt etter drivere da, så får vi se i morra^^ Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Eg kjøpte nylig eit MSI K8N Neo2-FX og der fulgte det med ein diskett med S-ATA-drivarar som eg måtte benytte meg av. Skulle ikkje tru det var den store forskjellen på K8N og K8T utanom brikkesettet. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Eg kjøpte nylig eit MSI K8N Neo2-FX og der fulgte det med ein diskett med S-ATA-drivarar som eg måtte benytte meg av. Skulle ikkje tru det var den store forskjellen på K8N og K8T utanom brikkesettet. 6271128[/snapback] Han fant disketten nå, sa han Typisk, når vi har sliti i flere dager (ikke i strekk, nei), og så finner vi ut først nå, etter at vi har dratt hjem til og med ; p Detta er ille gutta^^ Men takk for svar, de som har hjulpet Håper bare det er riktig diskett! Øyvind Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Om det ikkje er riktig så finner du drivaren her. Endret 8. juni 2006 av zeph Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Om det ikkje er riktig så finner du drivaren her. 6271343[/snapback] Yepp, fant samme siden selv i stad.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå