Gå til innhold

Nikon D50 og Nikon Speedlight SB-28 kompatible?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svaret er nja. Du kan bruke SB-28 med D50 som en "gammeldags" automatisk blitz, men du får ikke TTL-automatikk.

Sett blitzen i auto, og mat den manuelt med ISO-verdi og blender, så funker den.

Skal du få glede av Nikons uovertrufne i-TTL blitzautomatikk, så må du punge ut for en nyere blitz.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Svaret er nja. Du kan bruke SB-28 med D50 som en "gammeldags" automatisk blitz, men du får ikke TTL-automatikk.

Sett blitzen i auto, og mat den manuelt med ISO-verdi og blender, så funker den.

Skal du få glede av Nikons uovertrufne i-TTL blitzautomatikk, så må du punge ut for en nyere blitz.

6270514[/snapback]

Tusen takk for raskt svar! Alltid hyggelig å få hjelp av andre som kan mer enn en selv.

Dette regnet jeg i og forsåvidt med at jeg ikke fikk benyttet meg av all automatikk... men problemet er at jeg ikke får blitzen til å fyre av. Er det noe sted man må "aktivisere" eller fortelle kameraet at det skal benytte påmontert blitz? Eller er det jeg som ikke klarer å stille inn riktig programvalg?

Lenke til kommentar
Dette regnet jeg i og forsåvidt med at jeg ikke fikk benyttet meg av all automatikk... men problemet er at jeg ikke får blitzen til å fyre av. Er det noe sted man må "aktivisere" eller fortelle kameraet at det skal benytte påmontert blitz? Eller er det jeg som ikke klarer å stille inn riktig programvalg?

6272099[/snapback]

Du må velge en annen modus enn TTL på blitzen.

Lenke til kommentar

6272099[/snapback]

Du må velge en annen modus enn TTL på blitzen.

6272295[/snapback]

Dette har jeg allerede forsøkt. Stilt blitzen på "A", uten noe mer hell. Hvilken modus skal kameraet stå i for å snakke med blitzen?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Mulig du må kjøre på full manuell, uten at jeg skal være skråsikker på det. Jeg har selv en Canon Speedlite 540EZ som kun fungerer manuellt på 350D. Ett fett for meg, siden jeg foretrekker manuell, og den kostet meg et par hundrelapper. :cool:

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker, så skal blitzen funke i alle modi. Funker blitzen ellers?

6275273[/snapback]

Den vanlige blitzen på kameraet fungerer som den skal. Og den påmonterte blitzen fungerer også som den skal, bare ikke påmontert kameraet. Men det virker som om kameraet ikke skjønner at det er påmontert en blitz. På de automatiske programmene så spretter blitzen opp, selv om den andre er montert på.

Ga dette noen flere indikasjoner om hva som kan være problemet?

Endret av christopherH
Lenke til kommentar

Bare litt historie: SB28DX ble laget for digitale SLR (D1). Den kan brukes på analoge SLR, mens SB28 kan kun brukes i manuell modus (full styrke) på digitale SLR. Det blir derfor vanligvis tungvint, men det er mulig med manuelle instillinger og seperat lysmåling for blitz.

edit: Siden SB28DX kom samtidig med D1 (1999), er heller ikke den fullstendig kompatibel med alle nye Nikon (som har mulighet for i-TTL måling).

Link: SB28DX

På D70 skal imidlertid SB28 kunne brukes omtrent som SB28DX, i A-mode.

Dette er ikke i henhold til Nikon, men udokumentert bruk.

SB28

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Begynnte å stoppe opp litt dette. så satte meg ned for å forske litt mer.

SB 28 er kompatibel med D50 i følge bruksanvisningen, men det er helt riktig som flere her påpeker, at man går glipp av endel av funksjonene som ligger innebygget.

Problemet nå, og som er dårlig forklart i bruksansvisningen til kamaeraet, er om det er noe man skal gjøre for at kameraet skal skjønne at det er påmontert en ekstern blitz. Det virker nemlig som om dette ikke kommuniseres til kameraet, da blitzen fortsatt spretter opp når den andre blitzen er påmontert.

Er det noen som vet om kameraet oppfatter dette automatisk? Om det er bare noen bestemte programmer man skal benytte ved ekstern blitz? Eller om det er noe man på annen måte må gjøre?

Igjen takker for alle råd.

Lenke til kommentar

Det korrekte svaret er at SB600 og SB800 er kompatible med D50,

men det er da bare slik at det virker allikevel, som Anew påpeker.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med instillingene på D50, men du bør lese manualen om bruk av ekstern blitz. Likedan bør du lese manualen for blitzen.

Det er irriterende å lese manualer, men en kan lære mye av det. De fleste

kan letes opp ved hjelp av søkemotorer som www.yahoo.com på internet (min favoritt).

Når en blitz kobles til blir det registrert av kamera. Det er ganske viktig å bruke

en blitz som er kompatibel med kamera, for å få et godt resultat, slik at det lysmålersystemet som er kompatibelt med kameraet nyttes av blitzen. I dette tilfellet er ikke det tilfelle.

En ser at SB28Dx har mye bedre foroverkompatibilitet en SB28, og grunnen til at heller ikke Sb28dx er kompatibel med D50, er at kameraet er beregnet for førstegangskjøpere spesielt , og at kostnadene med å bygge inn bakoverkompatibilitet er holdt så lave som mulig. Dette er økonomiklassen fra Nikon.

Dermed kan en si at SB28 og SB28DX fungerer omtrent like godt på D70/D50, og det vil si med store begrensninger, fordi altså ingen er kompatible. En ser at de profesjonelle kameraene til Nikon har bakover kompatibilitiet mot SB28DX.

Lenke til kommentar

Jeg har skjønt at jeg burde tatt meg en tur innom en kameraforretning og fått litt hjelp der, men anser meg selv som en person med litt over gjennomsnittlig teknisk innsikt, så nå har det begynnt å gå litt prestisje i dette for min del ;).

Så med deres talmodighet, så prøver jeg meg med noen spørsmål til.

Har nå finlest manualer, så er bevisst det meste som er forklart der. :) Men til dere som har D50 eller D70(s), når man monter en ekstern blitz, skal det da være slik at dette oppfattes automatisk av kameraet, og når man da trykker på utløseren, så kommer blitzlyset fra den eksterne blitzen uten at den innebygde spretter opp selvsagt? Og skjer dette uten at man gjør noe som helst?

Det som skjer hos meg er nemmelig at den innebygde blitzen spretter opp selv om den eksterne er påmontert, noe som virker som innlysende galt.

:)

Lenke til kommentar
når man monter en ekstern blitz, skal det da være slik at dette oppfattes automatisk av kameraet, og når man da trykker på utløseren, så kommer blitzlyset fra den eksterne blitzen uten at den innebygde spretter opp selvsagt? Og skjer dette uten at man gjør noe som helst?

6315869[/snapback]

Ja. Jeg har brukt D70 med kompatibel (Sigma EF500) og ikke kompatibel (SB26) blitz, og oppførselen fra kameraets side er identisk. Kameraet "vet" at blitzen er der uten at man må foreta seg noe som helst.

Den innebygde spretter ikke opp i hverken P eller grønn auto.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
når man monter en ekstern blitz, skal det da være slik at dette oppfattes automatisk av kameraet, og når man da trykker på utløseren, så kommer blitzlyset fra den eksterne blitzen uten at den innebygde spretter opp selvsagt? Og skjer dette uten at man gjør noe som helst?

6315869[/snapback]

Ja. Jeg har brukt D70 med kompatibel (Sigma EF500) og ikke kompatibel (SB26) blitz, og oppførselen fra kameraets side er identisk. Kameraet "vet" at blitzen er der uten at man må foreta seg noe som helst.

Den innebygde spretter ikke opp i hverken P eller grønn auto.

6316355[/snapback]

Hmm... da er dette første problemet... At jeg rett og slett har et kamera som er mindre oppvakt enn gjennomsnittet. Hos meg fortsetter den innebygde blitzen å sprette opp...

Har sjekket sokkelen på blitzen, og alle "pinnene" som skal være der, er der, og i god stand, og alle får kontakt med motstående kontaktplate når blitzen monteres.

Er det noen som har noen kvalifiserte gjetninger på om problemet da ligger i blitzen eller kameraet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...