Gå til innhold

hvor på hovedkortet er S-ATAinngangen?


Anbefalte innlegg

http://tinyurl.com/pwl6a

Her er linken til hovedkortet mitt. Jeg har aldri hatt S-ATA harddisk før, så jeg vet ikke helt hvor inngangen er. Jeg vet heller ikke hvordan en S-ATA kabel ser ut..Så kan dere utifra dette bildet under si om jeg har en S-ATA inngang på hovedkortet mitt eller ikke? Og i såfall, hvor er denne inngangen? Gjerne tegn en runding rundt inngangen..jeg er rimelig lite kunnskapsfull når det gjelder hardware..så..takker for all hjelpa jeg får :p

 

NF7-S_pic6.jpg

Endret av fal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm..ok. jeg syns de to hovedkortene så like ut..men jeg oppdaga noe nå. De to svarte portene som du snakka om; de fant jeg ikke på hovedkortet mitt. Finner de på bilder alle nf7 kortene på nettet, men finner dem rett og slett ikke på hovedkortet mitt :o

Lenke til kommentar
På det nederste bildet ditt,

kommer det "tydlig" frem at du har lay-out'en til SATA, men ikke selve

de fysiske pluggene montert på kortet ditt.

 

hint: se på printkortet midt mellom USB kablene og LED's

det står litt tekst der hvor det ikke er montert plugger.

6271879[/snapback]

går det an å montere plugger der? eller må jeg bytte hovedkort? Evt. kan jeg gjøre s-ata utgangen fra harddisken om til den tjukke kabelen (p-ata?)?

Lenke til kommentar
går det an å montere plugger der? eller må jeg bytte hovedkort? Evt. kan jeg gjøre s-ata utgangen fra harddisken om til den tjukke kabelen (p-ata?)?

6272061[/snapback]

 

Vil ikke anbefale å evt lodde på noen S-ATA kontakter. Er ikke sikker på om noe sånnt vil fungere heller. Må nok ha støtte for det i BIOS, og har den ikke det BIOS sikkert kan flashes til å støtte det osv.. men det blir bare rot. Anbefales ikke!

 

Mulig det finnes enheter som gjør at du kan benytte S-ATA disker på et hovedkort som kun har vanlig P-ATA, men tror jeg bare fant de som gjorde det motsatt vei. De hjelper ikke deg.

Mulig denne her kan være rett sak?

 

Tror det greieste for deg vil være å kjøpe en egen kontroller for S-ATA. Hvis du da ikke har lyst til å bytte ut hovedkortet?

Fant f.eks. denne fra Sunsway i prisguiden. Her er noen andre alternativer.

 

Det blir nok billigere, og mindre problemfyllt for deg, med en slik kontroller. Den kontrolleren kan du også ta med deg til neste maskin du skal ha (forutsatt at den har ett ledig PCI-spor).

 

Edit: fiksa slik at quotinga ble rett.. :whistle:

 

Lykke til.

 

V

Endret av Ventrue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...