_Evolution_ Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 takk qualbeen, for forklaringen. Fant det nettop ut, etter litt fordypning. ^^ men nå skal jeg også prøve meg på noe annet, bruke blue voda, for der kan jeg få html koden fra programmet. da er det lettere å lage, men kommer nok til å bruke html i notepad. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 <p style="color: white; padding-left: 20px;">tekst</p> 6270356[/snapback] Takk, kanskje kommer utkast av siden snart. 6270490[/snapback] Fikk det ikke til. Og når det gjelder utkast blir nok det en stund til Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Hva er det du ikke får til? Vis det er den fargen på teksten kan du skrive dette slik: <html> <head> <titile> Navnet på siden </title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css" /> </head> <body> <p> Teksten du vil skrive</p> </body> </html> I stil.css skriver du dette: p { color: white; } I stil.css kan du også legge til bagrunsfarge osv. (Egentlig alt som har med stil og gjøre.) EKS: body{ background-color: black; } Lykke til videre Endret 9. juni 2006 av halvis_92 Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 jeg har problem med å få css'en til å funke. jeg linker til det, men hvorfor skjer det ingenting, Og hvor skal jeg lagre tingene, er jo ikke sikkert at html'greia ikke finner css'en? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 hvis linkinen i <head> er riktig (filstien er korrekt, ligger de i samme mappe f.eks), så skal det funke det. Har du en fil liggende ute på nett vi kan titte på? Oppdager fort hvorfor css-instillingene ikke blir tatt med! (forhåpentligvis) men hvis du benytter inline css i tillegg, vil den bli gjeldene, så sørg for å ha all css i den eksterne fila! (Slik blir også filene dine mye mer ryddigere, og du vil oppdage at hjemmesider er enkle og oversiktlige å sette opp.) Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) hovedsiden med filer Der ligger alt trykk på home for å se siden. (vedder på at du også kan se html'en på siden ) både css og html er der, og det er linket slik det stod i en tutorial. Class'en jeg skal bruke er skrevet riktig osv, men fatter ikke hva som er galt. håper du skjønner, det er lett å skrive små feil, og enda lettere for andre å se de. edit: jeg bare prøver å få css til å funke, den kommer ikke til å bli delvis midtstilt med grønn skrift. :!: ) edit2: leif i link Endret 9. juni 2006 av _Evolution_ Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) feil i linken din. Du har screvet href="style.css", mens fila di heter css.css Endret 9. juni 2006 av qualbeen Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 faen, la til feil fil, nå er den rette der. og den funker fortsatt ikke- Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 ser du bruker p.center. trodde du bare skulle bruke p jeg. Ellers ille jeg vel ha byttet host til noen som støttet php. Men det er ikke av det vitigeste. Så vis du skriver dette isteden vil det nok funke: p { text-align: center; color: green; font-family: "monotype corsiva" } Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 etter sånn jeg forstod det, så skulle man bruke de class-greiene. F.eks hvis det står p.center i css'en. så kan man skrive i html'en; <p class="center", og da blir alt som i den class'en. kan hende jeg har missforstått, så jeg prøver ditt forslag. **prøver** Det funket. takk for hjelpen nå har jeg et par spørsmål til. 1.Går det ann å gjøre slik at det er forskjellige stiler for hver paragraf? 2. kan man linke til flere css filer i en html fil? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 for å inkludere mange ulike stilsett kan du bruke: <style type="text/css">@import url("stil1.css");</style> <style type="text/css">@import url("stil2.css");</style> <style type="text/css">@import url("stil3.css");</style> osv... det jeg pleier å gjøre når jeg ønsker ulik stil på innholdet er: <div class="venstre"><p>Masse tekst her. I css-fila vil jeg sørge for at alt som står her blir posisjonert til venstre</p></div> <div class="høyre"><p>Bla bla bla.. tilsvarende tekst her.. men med annen styling i css-dokumentet.. :p</></div> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå