spyro Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Har begynt på en side i html og skulle fått endret tekstfargen fra sort til hvit. Hvordan gjør jeg det? Og om du lurer så har jeg nettop begynt med html Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Hvis du leser her, så finner du ut hvordan du endrer farge. Krever da at du bruker CSS, vel å merke! EDIT: Nesten litt stolt over at jeg kan hjelpe noen her Endret 8. juni 2006 av Ustedalen Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Hvilket element ligger denne teksten i? Hvis jeg antar at det er inni en paragraf (p), kan du lese kjapt her om hvordan du linker til et eksternt stilark (CSS), så kan du skrive følgende i den nye css-filen din: p { color: #FFFFFF; } Edit: Stolt av deg jeg også Ustedalen :-) Endret 8. juni 2006 av gozzer Lenke til kommentar
spyro Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Mange takk, skal se om jeg får det til. Burde egentlig ha sett det, for jeg laget en side av den tutorialen på htmldog.com Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) trenger ikke å bruke CSS til det da! for å gjøre det enkelt og greit så kan du da bare skrive dette i HTML fila <font color="#000000">teksten her</font> Endret 8. juni 2006 av YaNkEs Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 HTML er til å utforme siden, det er CSS som skal gi farger til siden. Men sidne han er ny vil jeg nokk si meg enig. Men prøv å lær deg css så fort som mulig. men vent til du har lært deg html Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 trenger ikke å bruke CSS til det da!for å gjøre det enkelt og greit så kan du da bare skrive dette i HTML fila <font color="#000000">teksten her</font> 6269884[/snapback] NEI! Det er drittkoding! <font> ble deprecated (definert som utdatert) da HTML 4.01 kom.CSS er veien å gå. Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 trenger ikke å bruke CSS til det da!for å gjøre det enkelt og greit så kan du da bare skrive dette i HTML fila <font color="#000000">teksten her</font> 6269884[/snapback] NEI! Det er drittkoding! <font> ble deprecated (definert som utdatert) da HTML 4.01 kom.CSS er veien å gå. Jaja, er enig, men om han bare skal ha en anna farge på en liten plass, er nybegynner og ikke kan CSS så funker det alltids å bruker <font>! Men kan man CSS så vil jeg nok heller foreslå det ja! Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Men en anna ting som er bedre <p style="color: #000000;">teksten her!</p> Og ja, jeg vet at man ikke skal "style" i HTML dokumentet, all styling skal skje i CSS, men for en nybegynner som kanskje ikke kan CSS så funker det der inntil han lærer seg CSS ordentlig! Lenke til kommentar
spyro Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Bruker nå <p style="color: white">tekst</p> eller noe sånt. Men hvordan beveger jeg om jeg skal kalle det for det teksten? Skulle ha flyttet teksten litt til høyre, men ikke midtille den. Noen som vet råd? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 <p style="color: white; padding-left: 20px;">tekst</p> Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) trenger ikke å bruke CSS til det da!for å gjøre det enkelt og greit så kan du da bare skrive dette i HTML fila <font color="#000000">teksten her</font> 6269884[/snapback] Fullstendig bak mål! font-elementet i HTML kan du rett og slett ikkje forsvare uansett - overhodet ingen unntak. Og "for å gjøre det enkelt" blir uansett fryktelig feil i sammenhengen. Du gjør det ca dobbelt så vanskelig for deg sjølv. <p style="color: #000000;">teksten her!</p> Er CSS, det der. Berre "inline". Og du bør unngå dette og, rett og slett fordi presentasjon skal separerast heilt frå struktur og innhald. Trådstarter: Les igjennom den voksande tråden til Ustedalen - ganske masse info å hente der om du er ute etter å lære. Endret 8. juni 2006 av Arve Systad Lenke til kommentar
spyro Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 <p style="color: white; padding-left: 20px;">tekst</p> 6270356[/snapback] Takk, kanskje kommer utkast av siden snart. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Gleder meg til utkast jeg. Og når det gjelder css. Det er vel like greit og lære det først som sist. Selv begynte jeg med tabeller, og html farger osv for et halvt år siden (først siste uka jeg har jobba med div tagger osv) Kan vel si at det ikke var noe spesielt vanskeligere og bruke css steden for fks tabeller. Er bare at det tar lengre tid og venne seg av med tabeller og begynne med div tagger istedet. Så jeg synes det er like greit og begynne med css med en gang. Trenger jo ikke og lære det samme som "proffe" folk bruker, men starte med det. Jeg ser heller ikke vitsen med og bruke <p font når man kan bruke <p style som er like raskt og skrive. Og som man også får mye mer bruk for senere. Ellers ønsker jeg deg lykke til videre med kodingen din. Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 ok, lett å skjønne at jeg er noob her. det jeg bruker når jeg skriver er: <body bgcolor="black" text="red"> men da skal jeg ha all teksten i samme farge, så da gidder jeg ikke skrive noe mer avansert. BTW, noen som kan forklare forskjellen mellom css,html,xhtml? vet såvidt hva jeg bruker når jeg skriver (vet at jeg skriver html da ) Lenke til kommentar
playahead Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (...)BTW, noen som kan forklare forskjellen mellom css,html,xhtml? vet såvidt hva jeg bruker når jeg skriver (vet at jeg skriver html da ) 6271459[/snapback] Kan anbefalle w3schools for å få svar på det du lurer på: HTML XHTML CSS Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 er egentlig der jeg lærer alt nå. Begynner å forstå litt mer nå, som jeg er ferdig med html delen, og har begynt på css. Synes faktisk det er letter å skrive i notepad, enn i andre ting som f.eks dreamweaver. takk for svar og velkommen til forumet. Lenke til kommentar
playahead Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Takk for det:) Notepad er tingen! hehe er det jeg begynte med når jeg lagde min første side for 10 år siden.. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Joda, notepad er tingen! Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 forskjellen på css og html er lett å forstå. Du skriver sida med <html>-koder med alle tags og referanser til bilder m.m Og i <head>'n har du med <link rel="stylesheet" type="text/css" href="mystyle.css" >. I fila mystile.css definerer du alt av design. Altså farger, posisjonering, oppførsel på linker m.m.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå