Gå til innhold

[Løst] Problemer med oppgradering

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg prøvde idag å oppgradere fra breezy til dapper... og det gikk ikke helt som jeg hadde håpet på;

Da jeg prøvde fra updatemanager; fikk jeg en feilmelding om en link (offisiel; archive.ubuntu.com) som gjorde at oppgraderingen ikke gikk...

Jeg endret så repo til dapper drake, og da begynte oppgraderingen å gå fint for seg...... helt til slutten....

... jeg la først merke til noen filer som jeg delvis husker navnet på; gete(x) og jade(x) som ikke ble installert grunnet systemkrav.

Deretter ble hele oppgraderingen avbrutt, og når jeg forsøkte så å starte maskinen opp, kom jeg ingen vei.... Oppstart fungerer helt til den skal skifte til inloggingsbildet, da vår jeg en sort skjerm... med terminalkjøring....

Noen som vet hva jeg bør gjøre nå? har jeg ødelagt OS'en helt, eller er det ennå håp?

En jeg har snakket med, mener X ikke er installert, eller ikke fungerer på riktig måte, men så langt har jeg ikke opparbeidet meg noen kunnskaper til å kunne uttale meg om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok et delvis ødelagt oppsett, hva som er galt er vanskelig å si, men i alle fall er det noe galt med X. Hvis du vil kan det nok fikses, med litt knoting i konsollet. Prøv på dette:

Gjennom hele prosessen: Hver gang den klager på et program, så fjern det(sudo apt-get remove) og prøv komando på nytt.

sudo apt-get install ubuntu-desktop (denne er lur å ha når man skal oppgradere)

sudo apt-get dist-upgrade

sudo apt-get install ubuntu-desktop

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

sudo shutdown -r now

Lenke til kommentar

sudo apt-get install ubuntu-desktop  (denne er lur å ha når man skal oppgradere)

sudo apt-get dist-upgrade

sudo apt-get install ubuntu-desktop

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

sudo shutdown -r now

6269107[/snapback]

Bare for å være på den sikre siden... de to siste kommandoene, hva gjør de eksakt?

Og hva er det denne ramsen med kommandoer gjør? :whistle:

Lenke til kommentar

Den første kommandoen installerer en ubuntu-desktop metapakke, som forteller Ubuntu at den skal installere skrivebordsmiljøet som følger med.

Den andre kommandoen upgraderer hele systemet til neste release(breezy -> dapper)

Den tredje gjør det samme som den første

Den fjerde kommandoen rekonfigurerer x.org, jeg er ikke sikker på hva -phigh gjør, sånn helt nøyaktig, men det er parametre til dpkg-reconfigure kommandoen.

Den siste kommandoen ber systemet restarte seg øyeblikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...