Mrwonders Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Har du gode forslag til denne kretsen legg det inn her. Lenke til kommentar
litland Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 På mangen ladarar er det jo ein resetknapp, eller ein knapp som du må trykkja inn for å lada. Ein moglegheit er jo å setje inn ein trykknappbrytar etter U2 som må trykkjast inn når du skal lada eit nytt batteri... Eller...? Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Kan noen gi meg litt info om Darlingtonkoblingen? Hadde vært supert.. Lenke til kommentar
Mrwonders Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Darlingtontransistor Darlingtonkoplinger bruker vi når vi ønsker stor strømforsterkning, noe som jo er ønskelig i denne kretsen. Lenke til kommentar
Mrwonders Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Tolkning av Batteriladderkretsen Så lenge tyristoren ((U2), og transistor Q1 ikke leder kan vi si det er "brudd" i kretsen, og det vil da ligge en spenning på 20V på basis på Q4, "nok" spenning til at Q4 vil åpne for fullt.. Dette fører igjen til at Q3 vil åpne slik at det kan gå strøm til batteriet. Når batteriet er oppladdet vil det begynne å utvikle varme, noe som fører til at det begynner å gå en strøm igjennom termistoren (R3 = NTC = Negativ Tempratur Coficient). Denne strømmen går så inn på styreelektroden på tyristoren, og tyristoren vil da begynne å lede strøm. Når tyristoren leder vil ikke lenger batteriet ladde, slik av vi ungår overoppladdning. Q1 og R2 er et kortsluttningsvern som skal beskytte den yttre belastningen (batteriet) mot kortslutning. Dette vernet fungerer slik at transistor Q1 vil åpne når det blir ett spenningsfall større en 0,5V over R2. Spenningsfall på over 0,5V over R2 vil vi få når strømmen gjennom R2 er større en 735mA ( IR2=UR2/R2 = 0,5V/0,68Ohm). Strømmen igjennom tyristoren vil ikke påvirke Q1, da spenningsfallet over R2 vil være for lite til å åpne Q1. Strømmen gjennom tyristoren vil være på 35,7mA(IU2= U/R1 = 20/560). Eneste mulighet, slik jeg ser det, for å få tyristoren til å slutte å lede slik kretsen er bygd opp, er faktisk å kortslutte batteripolene, eller å trekke ut stikkontakten. Noen som har kommentarer til min tolkning? Lenke til kommentar
Salami Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Hvordan feilsøker man på en tyristor? Lenke til kommentar
Dodgeman Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Noen som har kommentarer til min tolkning? 6268670[/snapback] Veldig bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå