Gå til innhold

cpu/vifte/os/diverse....

forzafugla

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg en AMD XP 2000 (1,667 mhz). I tillegg kjøpte jeg et KT3 ULTRA2 Mainboard Socket A VIA KT333 hovedkort og ram: 256MB PC-333 Memory 256MB PC-333 DDR PC2700 og vifte: IGLO 2310 Cooling Fan Socket A/370 All PIII/Celeron AMD.

Jeg satt alt inn i boksen og regnet med at dette skulle fungere. Jeg har litt erfaring med å bygge pcer og hk var satt inn på null komma niks. Det var liksom nå jeg bare skulle installere winxp og alt skulle være som en varm sommerdag, men det skjedde ikke. Først fikk jeg feil på at pcen fikk heng når jeg startet den opp. Før bios, etter bios, i bios, under bios osv. Resultatet var at jeg tok ut batteriet på HK og så satt det inn igjen. Dermed var alt i orden og jeg kunne installere winxp. Problemet var bare at jeg har nå en cputemperatur på 60 grader (som ifølge noen er riktig og noen mener det er feil).

Det som også er et problem er at når jeg starter opp xp får jeg bare opp cpuen som en 1250mhz cpu. Og det er jo skivebom. Jeg har forsøkt å stille inn bios til å kjøre den raskere, men da henger alt og xp restarter fortere enn svint.

Spørsmålene mine blir derfor:

- Er cputemperatur for høy?

- Hvorfor får jeg ikke opp cpu som den skal?

- Og .. hvorfor restarter pc'en i hytt og gevær?

Er takknemlig for all hjelp! :-)

- forzafugla

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

- Er cputemperatur for høy?

- Hvorfor får jeg ikke opp cpu som den skal?

- Og .. hvorfor restarter pc'en i hytt og gevær?

Er takknemlig for all hjelp! :smile:

- Hjelp! Prossesoren min er på 58 grader

- Goop-guiden

- Din prosessor kjører på 100*12,5 = 1250MHz. Du må sette fsb til 133, slik at den kjører på 133*12,5 = 1667MHz. Mulig du kan stille dette i bios, men det kan godt være at det er en jumper på hovedkortet som bytter mellom 100 / 133 i bus. Les gjennom manualen du.

Ellers kan det godt være at du ikke har fått montert CPU-kjøleren helt bra. 60 grader kan være grunnen til at PC-en restarter hele tiden. Jeg ville ha demontert den og vært nøye med neste montering. Kjølepasta er et must for slik AMD-prosessorer. Du kan jo også ta av sidedøra på kabinettet og se om temperaturen synker mye / om det blir mer stabilt. Kabinettvifter er jo da et stikkord, men det skal strengt tatt ikke være nødvendig. Men så har du jo heller ikke den råeste CPU-kjøleren..

Restarter PC-en hele tiden? Har du sjekket hva temperaturen ligger på når du er i Windows? Det går jo an å slå av automatisk restart i WinXP, men det har kanskje ikke så mye for seg..

Uansett, lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Det er godt mulig at denne "thermal paden" som følger med kjøleren ikke fungerer på den måten den burde. Jeg er noe usikker..

* Det er derfor å anbefalle å kjøpe en kjølepasta?

* Hva er en rå CPU-kjøler som ikke koster skjorta og samtidig ikke bråker verre enn en normal føner?

- forzafugla

Lenke til kommentar

Hør nå her.. du trenger ikke nødvendigvis ny kjøler. IthMcMos påstår jo at hans XP1900+ holder 39-40 grader ned samme kjøler. Jeg ville i hvert fall først demontert kjøleren og montert den på nytt. Da gjerne med kjølepasta (AS3 eller kanskje den nye Shin Etsu) Har du prøvd å ta av sidedøra? Hva skjedde med temperaturen/stabiliteten?

Disse temperaturene alle nevner trenger jo heller ikke være rett, men..

Kjøleutstyr kan fåes kjøpt bl.a. hos Microplex, 3dfxcool og Netconnection. Det finnes også en del alternativer til den Taisol-kjøleren, men jeg har ikke satt meg inn i akkurat det..

Lenke til kommentar

Jeg har nå demontert cpu, kjøleribbe og vifte og lagt på et fint lag med arctic silver3. Etter litt om og men fikk jeg alt opp igjen uten for mye stuk, og nå har temperaturen roet seg ned litt. På stedet hvil kjører cpuen på 53/54 c, og når jeg kjører endel ressurser som skal ta litt ekstra går den opp til 57/58 c. Kun en vifte på cpu og en vifte i boksen som kjører luft ut...

Det sies at amd cpuer klarer opp til 80. Behøver det da å være noe krise med de temp'ene jeg har på den?

- forzafugla

Lenke til kommentar

Neida, så lenge maskinen er stabil, så er ikke 50-60 grader noe problem! Men jeg fikk inntrykk av at maskinen din var ustabil..? Så da kunne det jo være temperaturproblemer.. Selv kjørte jeg lenge en AMD på 68 grader idle stabilt.. likte det dog ikke.

Kjører du den på 1.67GHz nå?

Vil du ha mer kulde, så er det nok bare å betale for bedre kjøler og flere vifter. Men nødvendig er det slettes ikke!

Lenke til kommentar

Joda, den er stabil nå etter jeg fikk på kjølepasta. Og i tillegg ordnet jeg slik at winxp ikke restarter hver gang den oppdager en feil. Det kan virke som om det var flere grunner til at den var ustabil, men nå er jeg i alle fall ikke plaget i det hele tatt.

Gjorde som du rådet meg til når det gjaldt instillingene i bios og fikk den enkelt opp på 1,67ghz nå. Nå er den eneste flaskehalsen i systemet et gammelt skjermkort (riva tnt 16mb). ;-)

Jeg regner med at jeg ønsker meg et nytt kabinett før jeg setter i flere vifter. Kjører nå et fulltower aopen kabinett, som i og for seg er greit nok.

Takk for hjelpa! :-)

-forzafugla (inn med kula)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...