Flex Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Hei Jeg har fått i oppdrag av arbeidsgiver (Trondheim kommune) å bl.a. få tak i et kamera som skal brukes i registrering av trær i Trondheim. Situasjonen er som følger: - Det kjøpes inn et kamera, en PDA og en GPS (GPS'en er bestemt, PDA'en og kamera er ikke bestemt ennå). - Ved registrering, finner en GPS-koordinatene til trærne ved hjelp av GPS'en (bombe!) og legger de inn i et regneark (evt. et kartprogram). I tillegg taes det bilder av trærne, og filnavnene på bildene skrives inn i samme regneark. - Bildene og regnearket lastes over på PC ved arbeidsdagens slutt. I forbindelse med dette dukker det opp et par krav til kameraet: - Det må produsere unike filnavn. Her har det vært litt forskjellig med de kameraene jeg har vært borti. - Det må også være mulig å kunne se filnavnet på skjermen på kameraet, slik at en kan skrive dette inn i regnearket med en gang. - Kameraet bør tåle en trøndersk sommer (les: +6 grader, kuling og regn ) - Det bør ikke være for dyrt (dSLR utgår, med mindre det er eneste alternativ) Vet noen om noen kameraer som oppfyller disse kravene? Om noen i tillegg vet om en PDA som tåler dårlig vær og sånt, som samtidig ikke koster 20 000, tar jeg imot slike tips også. På forhånd takk :-) Edit: Endret emnetittel til noe som passer bedre nå Endret 9. juni 2006 av Flex Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Les denne: http://www.vgb.no/8003/perma/38000/ Og denne: http://www.geospatialexperts.com/productadv.html Endret 8. juni 2006 av Pingla Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Endelig en som spør om noe annet enn "hvilket kamera er best" Rocih'en er sikkert vel og bra den, men jeg ville ikke bundet meg til ett bestemt kamera - og særlig ikke når det har bare 3 Mpx... Jeg gjør noe tilsvarende som deg, dvs at jeg plotter inn GPS-koordinater på kart hvor jeg har tatt bildet (Jeg tar panoramablder, og da er det nyttig å vite nøyaktig hvor de er tatt). Jeg bruker en iPaq (har også en Otterbox til den, som gjør den fullstendig vanntett og støtsikker). Sammen med denne bruker jeg en Bluetooth GPS. På PDAen har jeg innstallert OziExplorerCE, og på PC'en OziExplorer. Når jeg har tatt et bilde (serie på 4-6 bilder) lagrer jeg dette som et Waypoint, og gir det navnet på det siste bildet i serien. Senere kan jeg legge denne lista over på PCen, og eventuelt overføre til regneark osv. Når sant skal sies bruker jeg dette ofte uten GPSen tilkoblet også. Jeg går mye i bygater, og da er jeg mer nøyaktig enn GPSen, som sliter med å vite hvilken side av gata jeg er på f.eks... En annen variant er et tilleggsprogram til Ozi som lar deg koble automatisk bilder og GPS-data, slik at du ikek trenger å gjøre noe som helst mens du er ute og går. Dette krever at klokker er bra synkronisert.. Når det gjelder kamera, som er det du egentlig spør om, så har jeg aldri hatt problemer med at bildene ikke får unike navn. Det kan være at kameraet er stilt inn på Reset (filenames)? Både Olympus og Pentax har en del mer eller mindre vanntette kameraer. Å fotografere trær krever ofte vidvinkel, og dette er det ganske dårlig med på markedet. Panasonic har DMC-FX01 med 28mm, og Canon har S80 med det samme. Nikon hadde 8400 med 24mm, men den ser det ut til å være slutt på? I den litt dyrere klassen har både Fuji og Panasonic kamera med vidvinkel 28mm eller kortere. Du skriver at GPSen er bestemt? Dere har vel ikke tenkt å kjøpe inn en vanlig håndholdt GPS, som skal kobles via kabel? Lenke til kommentar
Flex Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Takk for svar, begge to. Imponert over svaret ditt, bjornkn Pingla: Interessant kamera. Visste ikke at det fantes slike. Men det er nok store sjanser at vi går for et litt mer "normalt" kamera, da kameraet vil gå over til normal bruk så snart dette prosjektet er over (det samme gjelder sannsynligvis også GPS'en og PDA'en). Og dette kameraet stiller litt tynt spesifikasjonsmessig. Men jeg har det i bakhodet, og skal nevne det på jobb i morgen. bjornkn: Hvor skal jeg begynne Visste ikke at det var flere her inne som jobbet med noe tilsvarende. Nå blir det noen andre enn meg som skal gjøre selve registreringen; jeg ble bare spurt om å finne kamera og PDA (er ikke helt orientert om prosjektet ennå heller, skal forhøre meg mer i morgen). Når det gjelder GPS'en, så vet jeg ikke hvilken modell det er, annet en at det er en Garmin, og at den skulle ha en veldig god antenne (noe som kan bli nyttig når en står under trær ) og ekstra høy nøyaktighet, og skulle koste 5 300 kr. Skal høre etter i morgen hvilken modell det er snakk om. Men det er ikke helt låst hvilken modell det blir, vil jeg tro. Det blir nok sannsynligvis en eller annen iPAQ med et vanntett hylster rundt, tenker jeg. De Otterboxene så ikke dumme ut... Har sett noen vanntette / støtsikre PDA'er, men de kostet mellom 18 og 21 000, så de blir ikke aktuelle. OziExplorer så ikke dum ut (har bare såvidt fått sett på den ennå da men...). Men jeg tror det er snakk om å kjøre Gis Pet (tror jeg det var) som kartprogram på PDA'en. Men igjen, er ikke helt oppdatert ennå. Skal høre etter i morgen. Tilleggsfunksjonen som kobler bilder og GPS-data høres ikke dum ut, men jeg frykter at sjansen for feil vil øke. De som skal bruke dette er sannsynligvis mer interessert i trær enn GPS'er og PDA'er, og da er det greit å gjøre ting på den mest idiotsikre måten Det kan nok sikkert være at de kameraene jeg har hatt "problemer" med, har slått på en reset-funksjon i menyen et sted, ja. Ser at begge kameraene jeg har hjemme (Kodak DX6340 og Panasonic DMC-FZ10) ser ut til å ha unike filnavn (riktignok på to forskjellige måter) og de viser filnavn på skjermen. Så da er nok det neppe så stort problem som jeg fryktet. Vidvinkel, ja. Der sier du noe Lurer litt på de kameraene du beskriver (Panasonic DMC-FX01 og Canon S80) og i tillegg har jo Ricoh og Fuji noen i de mer rimelige prisklassene. Litt oppover i prisklassene har en Panasonic DMC-LX1 (som ifølge testen her var jevnt over bra, men med mye støy), Kodak P880, Fuji S9500 og Samsung Pro815 (som nok blir for dyr). Evt. kanskje en Panasonic DMC-FZ7 med vidvinkeladapter, kanskje? Nikon 8400 fins fortsatt, men koster visst 6999 kr, og det blir i hvert fall for mye. Hadde sett for meg et kamera til 2-3000 kr. Tror nok neppe jeg kan gå særlig over 4000 kr, i hvert fall. Endret 8. juni 2006 av Flex Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Visste ikke at det var flere her inne som jobbet med noe tilsvarende. Nå blir det noen andre enn meg som skal gjøre selve registreringen; jeg ble bare spurt om å finne kamera og PDA (er ikke helt orientert om prosjektet ennå heller, skal forhøre meg mer i morgen).Jeg driver jo ikke akkurat med det samme da. Jeg lager virtuell tur med 360x180 panorama, og også til bruk ved innsetting av 3D-modeller i foto.Når det gjelder GPS'en, så vet jeg ikke hvilken modell det er, annet en at det er en Garmin, og at den skulle ha en veldig god antenne (noe som kan bli nyttig når en står under trær ) og ekstra høy nøyaktighet, og skulle koste 5 300 kr. Skal høre etter i morgen hvilken modell det er snakk om. Men det er ikke helt låst hvilken modell det blir, vil jeg tro. OziExplorer så ikke dum ut (har bare såvidt fått sett på den ennå da men...). Men jeg tror det er snakk om å kjøre Gis Pet (tror jeg det var) som kartprogram på PDA'en. Men igjen, er ikke helt oppdatert ennå. Skal høre etter i morgen. Dette med Garmin synes jeg ikke høres så veldig lurt ut, da den skal kobles til en PDA uansett, og da må du vel ha en kabel å drasse på også. Se på f.eks. Holux GR-236, som nå koster 1240kr hos Idedata. http://www.idedata.no/butikk/butikk.asp?m=...2FF12A47C780F9A Med denne fikk jeg inn satelitter og posisjon selv innomhus. Veldig bra, mye billigere (4000 er en del når man har stramt budsjett..), og ingen kabel. GIS pet kjenner jeg ikke til. Prøvde å finne ut noe, men alt endte opp på rare ting, som tracking av kjæledyr, DNA-analyser osv.. OziExplorer fungerer veldig bra, men man må "lage" kartene selv. Det finnes faktisk hele Norge i 1:50k for Ozi, men jeg vet ikke om de eri salg lenger. Fordelen er at man kan lage kartene selv... Tilleggsfunksjonen som kobler bilder og GPS-data høres ikke dum ut, men jeg frykter at sjansen for feil vil øke. De som skal bruke dette er sannsynligvis mer interessert i trær enn GPS'er og PDA'er, og da er det greit å gjøre ting på den mest idiotsikre måten Her ville jeg vel nesten sagt akkurat omvendt? Det eneste de trenger å sørge for er at GPS'en og PDAen er påslått, og at det er satelitter tilgejngelig - og så er det bare å knipse i vei uten tanke på å notere noe som helst. Etterpå kan kamera og PDA kalibreres/samkjøres og ruta plottes inn med foto koblet til rett posisjon. Enklere kan det vel nesten ikke bli i felten?Vidvinkel, ja. Der sier du noe Lurer litt på de kameraene du beskriver (Panasonic DMC-FX01 og Canon S80) og i tillegg har jo Ricoh og Fuji noen i de mer rimelige prisklassene. Litt oppover i prisklassene har en Panasonic DMC-LX1 (som ifølge testen her var jevnt over bra, men med mye støy) 6269598[/snapback] Du må ikek henge deg opp i at tester viser mye støy. Dette er (uten unntak?) kun ved høyere ISO. For dere er høy ISO ikke nødvendig, med mindre dere skal fotografere trær som står innendørs i dunkel belysning. Min Panasonic FX9 har nesten ikke støy på ISO100, som er det jeg pleier å bruke, og FX01 er nyere og visstnok enda bedre på støy. De aller fleste kameraene er i dag så gode at de som tester dem må henge seg opp i støy osv for å ha noe å "ta dem på" (kompaktene altså..) Støy er dessuten ikek noen heksekunst å fjerne etterpå hvis man synes det blir for mye.Men å satse på noe med vidvinkelforsats er nok ikke dumt. Det spørs på budsjettet det, men hvis dere sparer 4000 på GPSen skulle det jo være noe til overs Jeg har vidvinkelforsats til Olympus, som er veldig skarp og fin, og som gir 18mm (fra 27mm originalt). Flott til trær. En ting dere må tenke på er at en PDA sluker strøm når den er aktiv, dvs når den snakker med GPSen. Et batteri holder ikke mange timene (max3?). Enten bør dere satse på flere batterier å bytte med, ekstern forsyning, eller mulighet for opplading underveis i f.eks bil. Går den tom for strøm får du en hard reset, og mister alle installerte program og data som er lagret utenfor minnekortet. Da er det nytttig å ha en backup Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Er denne vurdert? HP iPaq 6515. Jeg har den selv. Den har innebygget GPS m/TomTom, blåtann, IR, mobiltelefon og 1.3 MP kamera. Da slipper man slikt som kabel og annet søl mellom GPS og PDA. Jeg er svært imponert over hvor mye de har stappet inn i denne. Eneste jeg savnet var WLAN, men jeg skaffet et SD WLAN-kort og vips hadde jeg alt som trengs. Jeg mener også å ha sett en uværsjakke til denne, kan sjekkes hos www.idedata.no, de har det aller meste innen håndholdt. Edit: Ehh..ja. Det var det som var disse Otterboxene, det... Følsomheten er iallfall ikke noe å si på. Min forrige iPaq hadde kablet GPS tilkoblet i bilen, og den måtte ligge på helt spesielle steder i vinduet for å funke. 6515 har jeg sittet inne på ramma (unnskyld språket, men sånn var det nå) på jobben, riktignok i øvre etasje, men med murvegger, og fikk faktisk bekreftet GPS-signal der. I bilen kan den ligge hvor som helst. Den burde derfor ikke ha særlig problemer som håndholdt ute. Av tilbehør får man bl.a. et tjukkasbatteri som borti dobler levetiden, og en annen ting som jeg selv har skaffet, et lade/PC-kit med en kabel til iPaq'en med USB i andre enden. Det geniale er at i tillegg følger med 220V-plugg og 12V lighterplugg som USB-pluggen kobles til. Da kan den lades både her og der (i bilen på vei til oppdrag), samt kommunisere med PC'n direkte uten dokkingen. Verd å ta med i betraktningen? Endret 8. juni 2006 av manskow Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Det er sikkert fordeler med å ha GPSen innebygd i PDAen, men personlig tror jeg mer på å ha dem separat. Med Bluetooth slipper man kabler uansett. Min erfaring med iPaq er ikke særlig god. Den første jeg hadde var vekk i 4mnd tils sammen på reparasjon i Holland. Tror de skiftet ut det meste. Men til slutt ga den bare helt opp, og garantien var da utløpt. Den nye har oppført seg mye bedre, men den tar også stadig vekk hard reset.. Har du alt i ett må du skifte alt når noe går i stykker. Har du en god GPS holder nok den i flere år enn en iPaq? Dessuten er det nyttig å slippe å ha PDAen akkurat der hvor det er best signaler. Selv om man får signal midt inne i en bil vil vanligvis disse være dårligere og mindre nøyaktige enn hvis det er fri sikt. Samme i skoger osv, hvor det er masse høye trær.. Den GPSen jeg bruker nå har to modus, både "sterk/treg" og "svakere/rask". Vanligvis bruker jeg den på rask, men hvis det er dårlige forhold slår jeg over på mer følsomhet. Har aldri prøvd, eller hatt behov for, ekstern antenne. For ekstra batteri/lading får du forøvrig også kjøpt USB-kabel med boks med 4 vanlige AA-batterier. Greit å ha når det kniper, men de holder ikke så lenge før de må byttes ut. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Takk for flere flotte innspill Jeg driver jo ikke akkurat med det samme da. Jeg lager virtuell tur med 360x180 panorama, og også til bruk ved innsetting av 3D-modeller i foto. Oki :-) Jeg tenkte mer på koblingen kamera/PDA/GPS for å registrere hvor bildene er tatt, og evt. annen info om det det tas bilde av. Dette med Garmin synes jeg ikke høres så veldig lurt ut, da den skal kobles til en PDA uansett, og da må du vel ha en kabel å drasse på også. Se på f.eks. Holux GR-236, som nå koster 1240kr hos Idedata.http://www.idedata.no/butikk/butikk.asp?m=...2FF12A47C780F9A Med denne fikk jeg inn satelitter og posisjon selv innomhus. Veldig bra, mye billigere (4000 er en del når man har stramt budsjett..), og ingen kabel. Virket billig og bra den der, ja. Men de ønsker visst primært en GPS som kan brukes uavhengig av PDA, slik at en kan notere koordinater etc. manuelt dersom PDA'en sier takk for seg. I tillegg kan den da også brukes selvstendig senere. GIS pet kjenner jeg ikke til. Prøvde å finne ut noe, men alt endte opp på rare ting, som tracking av kjæledyr, DNA-analyser osv.. Hehe, ikke så rart. Husket ikke navnet, tok en råsjans, men var visst litt på jordet. ArcPad skulle det være. OziExplorer fungerer veldig bra, men man må "lage" kartene selv. Det finnes faktisk hele Norge i 1:50k for Ozi, men jeg vet ikke om de eri salg lenger. Fordelen er at man kan lage kartene selv... Okei, skal se litt på det :-) Tilleggsfunksjonen som kobler bilder og GPS-data høres ikke dum ut, men jeg frykter at sjansen for feil vil øke. De som skal bruke dette er sannsynligvis mer interessert i trær enn GPS'er og PDA'er, og da er det greit å gjøre ting på den mest idiotsikre måten Her ville jeg vel nesten sagt akkurat omvendt? Det eneste de trenger å sørge for er at GPS'en og PDAen er påslått, og at det er satelitter tilgejngelig - og så er det bare å knipse i vei uten tanke på å notere noe som helst. Etterpå kan kamera og PDA kalibreres/samkjøres og ruta plottes inn med foto koblet til rett posisjon. Enklere kan det vel nesten ikke bli i felten? Nei, sant det. Men nå viser det seg at det skal registreres ganske mye data om hvert enkelt tre (alder, tilstand osv.), så da kan en like gjerne registrere filnavnene med det samme, tror jeg. Fort gjort å nullstille klokken på kameraet om det blir liggende en helg uten batteri... Du må ikek henge deg opp i at tester viser mye støy. Dette er (uten unntak?) kun ved høyere ISO. For dere er høy ISO ikke nødvendig, med mindre dere skal fotografere trær som står innendørs i dunkel belysning. Min Panasonic FX9 har nesten ikke støy på ISO100, som er det jeg pleier å bruke, og FX01 er nyere og visstnok enda bedre på støy. De aller fleste kameraene er i dag så gode at de som tester dem må henge seg opp i støy osv for å ha noe å "ta dem på" (kompaktene altså..) Støy er dessuten ikek noen heksekunst å fjerne etterpå hvis man synes det blir for mye. Sant det. Kommer nok neppe til å vektlegge dette noe. Men å satse på noe med vidvinkelforsats er nok ikke dumt. Det spørs på budsjettet det, men hvis dere sparer 4000 på GPSen skulle det jo være noe til overs Jeg har vidvinkelforsats til Olympus, som er veldig skarp og fin, og som gir 18mm (fra 27mm originalt). Flott til trær. Jepp. Det holder kanskje ikke med 28 mm når en skal fotografere trær. Da er det kanskje bedre med vidvinkelforsats...? Da står en jo også friere når en skal velge kamera. En ting dere må tenke på er at en PDA sluker strøm når den er aktiv, dvs når den snakker med GPSen. Et batteri holder ikke mange timene (max3?). Enten bør dere satse på flere batterier å bytte med, ekstern forsyning, eller mulighet for opplading underveis i f.eks bil. Går den tom for strøm får du en hard reset, og mister alle installerte program og data som er lagret utenfor minnekortet. Da er det nytttig å ha en backup 6270060[/snapback] Jepp, det blir nok ekstra batterier til både PDA og kamera. Ser det som en fordel om kameraet bruker AA-batterier, men det er vel ikke så mange som gjør dette lenger... Er denne vurdert? HP iPaq 6515. *snip* Den så ikke dum ut, men som bjornkn skriver, kan det være en fordel å ha to separate enheter (det er vel en større sjaks for at en PDA tar kvelden, enn en GPS). Men jeg regner med at det kan bli en eller annen iPAQ, da. Men vi får se... Nei, nå er det lunch, så får jeg lete litt mer etterpå. Endret 9. juni 2006 av Flex Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Dette er en interessant problemstilling som kan løses på flere måter. Er enig med trådstarter om at det enkleste ofte er det beste. Et forslag er å ta bilde av treet, og så et nærbilde av gps med koordinater. Et program som jeg tror vil være meget bra (har ikke testet det selv ennå) er RoboGeo v4.0 som heller ikke koster allverden. Programmet kan ta inn en bildeserie og geokode disse vha eks. waypoints eller tracklog fra GPS. Så får en koordinater inn i EXIF og kan også stemple bildene med geoinfo. I tillegg til en rekke muligheter til å nytte dette direkte inn i forskjellig kartmateriale inkl. "Export ESRI shapefiles for viewing in programs such as ArcView. " ESRI shapefiles støttes også av ArcPad som trådstarter skal bruke. Les forøvrig denne artikkelen om hvordan gps data praktisk blir samlet inn vha ArcPad. De henviser til GPS photolink for å legge fotoinfo inn i ArcPad. Denne er 10 ganger så dyr som RoboGeo, men har muligens andre funksjoner. Dette har jeg ikke sett på. Lurer også på om ikke en liten bærbar pc vil være bedre egnet enn pda hvis det skal skrives inn lengre beskrivelse av trær etc. Les forøvrig en fin artikkel om bruk av pda og gps i felten (nb link nederst på siden til neste side). Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Absolutt en god ide å dobbeltsikre med foto av GPSen ja. Da kan man også enkelt synkronisere klokkene før og etterpå. RoboGeo så veldig interessant ut, og det samme med ArcPad (som jeg ikke fant noen pris på - er det 10x RoboGeo altså?). Den gjør vel egentlig det samme som OziExplorer med foto-hjelpeprogram? Ozi kan også eksporter litt forskjellig, som shp-file, men jeg har ikke prøvd dette. Å bruke en laptop tror jeg nok ikke er noen god løsning, med mindre alle trærne som skal dokumenteres ligger rett i veikanten - noe som neppe er tilfellet. En PDA kan brukes på mange måter. Enten skriver man inn rett i Waypoint-beskrivelsen (ca 200 tegn i Ozi?), man lager en note, hvor man også kan skrive inn med håndskrift, eller man kan rett og slett bruke den som diktafon og bare lese inn teksten. Å drasse rundt på en laptop i skogen er ikke mye moro.. Virket billig og bra den der, ja. Men de ønsker visst primært en GPS som kan brukes uavhengig av PDA, slik at en kan notere koordinater etc. manuelt dersom PDA'en sier takk for seg. I tillegg kan den da også brukes selvstendig senere. Dere kan jo også kjøpe en ekstra reserve-PDA eller to for det dere sparer på en liten BTGPS vs en håndholdt Garmin..Siden dette er kommunen ville jeg tro at det ikke skulle by på noen problemer å skaffe kart kalibrert til WGS84, men kan de skaffe detaljerte topo-kart til Garmin også? Jepp. Det holder kanskje ikke med 28 mm når en skal fotografere trær. Da er det kanskje bedre med vidvinkelforsats...? Da står en jo også friere når en skal velge kamera. Selv med kraftig vidvinkel kan det sikkert dukke opp situasjoner hvor du ikke greier å få med et helt tre på bildet. Da kan du lage et "vertikalt panorama", dvs ta flere bilder uten å flytte kamera, men bare rotere det (tilte), og så spleise disse sammen med PS, PTgui eller at annet program som håndterer slikt Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) RoboGeo så veldig interessant ut, og det samme med ArcPad (som jeg ikke fant noen pris på - er det 10x RoboGeo altså?). GPS Photolink som er mye dyrere enn RoboGeo, hhv 229 og 35 dollar. (NB RoboGeo koster 80 dollar for komersiell bruk). ArcPad er selve det mobile GIS programmet og koster 495 dollar. Når det gjelder laptop finnes det noen små industrivarianter som er like hendig som pda og tåler mer. (Ble jo brukt i Golf krigen med hell). Poenget med å bruke en slik en er integrasjon og brukergrensesnitt. Jeg har selv både pda og laptop og synes det i mange sammenhenger er greiere å bruke laptop. Les mer om Toughbook her. CF-18 har f.eks 8 timers batteritid og kan leveres med gps innebygget. Endret 10. juni 2006 av aiwuser Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Er disse like små som en PDA altså? Pris? Jeg har aldri brukt latop i skogen, men ser for meg at å holde den med venstre og skrive med høyre på tastaturet ikke er det kjappeste det heller? Jeg skriver ihvertfall veldig sakte med en hånd.. Fy for noen priser det var på ArcPad, for ikke å snakke om de andre ESRI-programmene. Takk for linken. De jeg fant hadde ingen priser. Regner med at prisene er vesentlig høyere i Norge hos Geodata? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Er denne vurdert? HP iPaq 6515. Jeg har den selv. Den har innebygget GPS m/TomTom, blåtann, IR, mobiltelefon og 1.3 MP kamera. Da slipper man slikt som kabel og annet søl mellom GPS og PDA. Jeg er svært imponert over hvor mye de har stappet inn i denne. Eneste jeg savnet var WLAN, men jeg skaffet et SD WLAN-kort og vips hadde jeg alt som trengs. Jeg mener også å ha sett en uværsjakke til denne, kan sjekkes hos www.idedata.no, de har det aller meste innen håndholdt. Edit: Ehh..ja. Det var det som var disse Otterboxene, det... Følsomheten er iallfall ikke noe å si på. Min forrige iPaq hadde kablet GPS tilkoblet i bilen, og den måtte ligge på helt spesielle steder i vinduet for å funke. 6515 har jeg sittet inne på ramma (unnskyld språket, men sånn var det nå) på jobben, riktignok i øvre etasje, men med murvegger, og fikk faktisk bekreftet GPS-signal der. I bilen kan den ligge hvor som helst. Den burde derfor ikke ha særlig problemer som håndholdt ute. Av tilbehør får man bl.a. et tjukkasbatteri som borti dobler levetiden, og en annen ting som jeg selv har skaffet, et lade/PC-kit med en kabel til iPaq'en med USB i andre enden. Det geniale er at i tillegg følger med 220V-plugg og 12V lighterplugg som USB-pluggen kobles til. Da kan den lades både her og der (i bilen på vei til oppdrag), samt kommunisere med PC'n direkte uten dokkingen. Verd å ta med i betraktningen? 6270599[/snapback] Kan på alle måter IKKE anbefale denne til dette prosjektet. Det er flere årsaker til det, men først og fremst er det den innebygde GPS'en. Selve GPS'en er fin den, men antenna er elendig og i tillegg er GPS'en avhengig av et ekstra program som henter ned koordinater fra internett slik at den skal finne satelittene fortere. Dette fungerer fint de første dagene men blir fort litt ekstra stress når det må gjøres støtt og stadig. Skal du ha en frittstående trådløst GPS-mottaker er det Holux GR236 som gjelder, som noen andre også anbefalte. Den er kjapp, liten, lang levetid og VELDIG nøyaktig. Billig er den også. Bare mine 50 øre Lenke til kommentar
Flex Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Litt sent svar her, har vært opptatt med andre ting... Dette er en interessant problemstilling som kan løses på flere måter. Er enig med trådstarter om at det enkleste ofte er det beste. Et forslag er å ta bilde av treet, og så et nærbilde av gps med koordinater. Ikke dumt det nei :-) Er nok en mulighet for at vi gjør dette, i hvert fall som en backup. Et program som jeg tror vil være meget bra (har ikke testet det selv ennå) er RoboGeo v4.0 som heller ikke koster allverden. Programmet kan ta inn en bildeserie og geokode disse vha eks. waypoints eller tracklog fra GPS. Så får en koordinater inn i EXIF og kan også stemple bildene med geoinfo. I tillegg til en rekke muligheter til å nytte dette direkte inn i forskjellig kartmateriale inkl. "Export ESRI shapefiles for viewing in programs such as ArcView. " ESRI shapefiles støttes også av ArcPad som trådstarter skal bruke. Les forøvrig denne artikkelen om hvordan gps data praktisk blir samlet inn vha ArcPad. De henviser til GPS photolink for å legge fotoinfo inn i ArcPad. Denne er 10 ganger så dyr som RoboGeo, men har muligens andre funksjoner. Dette har jeg ikke sett på. Skal se litt på dette. Høres interessant ut. Lurer også på om ikke en liten bærbar pc vil være bedre egnet enn pda hvis det skal skrives inn lengre beskrivelse av trær etc. En bærbar PC blir for tung og klumpete. Det blir nok i all hovedsak avkrysning i bokser, såvidt jeg har sett. Evt. nærmere beskrivelser blir nok mer unntaket enn regelen. Les forøvrig en fin artikkel om bruk av pda og gps i felten (nb link nederst på siden til neste side). 6275286[/snapback] Har såvidt skummet gjennom denne, og det er mye bra der. Er nok store sjanser for at vi går for iPAQ hx4700. Men når det gjelder GPS'en er jeg mer usikker. Ser at de har valgt Garmin GPS10, mens mange her anbefaler Holux GR236 til ca. halve prisen. Det virker som at man får et bra kartprogram om man velger GPS10, men det trenger man vel forsåvidt ikke om man har ArcPet, OziExplorer el.l. Siden dette er kommunen ville jeg tro at det ikke skulle by på noen problemer å skaffe kart kalibrert til WGS84, men kan de skaffe detaljerte topo-kart til Garmin også? Jeg må si at jeg ikke er sikker... Jeg driver ikke akkurat med kart og sånn. Men jeg skal forhøre meg litt... Tror at kartene vi bruker i ArcView (og sikkert dermed også ArcPet) nettopp er konvertert til EUREF89 fra et eller annet koordinatsystem med Nidarosdomen som origo, om jeg ikke husker feil. Selv med kraftig vidvinkel kan det sikkert dukke opp situasjoner hvor du ikke greier å få med et helt tre på bildet. Da kan du lage et "vertikalt panorama", dvs ta flere bilder uten å flytte kamera, men bare rotere det (tilte), og så spleise disse sammen med PS, PTgui eller at annet program som håndterer slikt 6279453[/snapback] Jepp, vi skal vel klare å få til det. Slik jeg ser det nå, blir det nok vanskelig å komme særlig under 24mm i hvert fall. Når det gjelder laptop finnes det noen små industrivarianter som er like hendig som pda og tåler mer. (Ble jo brukt i Golf krigen med hell). Poenget med å bruke en slik en er integrasjon og brukergrensesnitt. Jeg har selv både pda og laptop og synes det i mange sammenhenger er greiere å bruke laptop. Les mer om Toughbook her. CF-18 har f.eks 8 timers batteritid og kan leveres med gps innebygget. 6280004[/snapback] Dette blir både for dyrt og tungt. CF-18 koster vel i overkant av 40 000, så da sprenger det totalbudsjettet for PDA, GPS og kamera 2-3 ganger :-) Har fått pris på CF-P1 og tilsvarende "rugged" PDA'er, men prisen på disse ligger rundt 20 000, så de er også uaktuelle... Fy for noen priser det var på ArcPad, for ikke å snakke om de andre ESRI-programmene. 6280926[/snapback] Jepp, det er visst snakk om rundt 5000 kr, så vi må se litt hva vi har behov for... Er denne vurdert? HP iPaq 6515. *Snippet av flex* 6270599[/snapback] Kan på alle måter IKKE anbefale denne til dette prosjektet. Det er flere årsaker til det, men først og fremst er det den innebygde GPS'en. Selve GPS'en er fin den, men antenna er elendig og i tillegg er GPS'en avhengig av et ekstra program som henter ned koordinater fra internett slik at den skal finne satelittene fortere. Dette fungerer fint de første dagene men blir fort litt ekstra stress når det må gjøres støtt og stadig. Skal du ha en frittstående trådløst GPS-mottaker er det Holux GR236 som gjelder, som noen andre også anbefalte. Den er kjapp, liten, lang levetid og VELDIG nøyaktig. Billig er den også. Bare mine 50 øre 6280978[/snapback] iPAQ 6515 som kombinert GPS og PDA er nok litt uaktuell, ja. Blir nok så vi kobler på en Holux GR236 el.l. Har prøvd å finne fram til noen alternativer her (savner dere noe eller finner feil/mangler, er det bare å si fra). Budsjettet er 20 000 kr totalt, hvorav 4 950 kr sannsynligvis går bort til ArcPad. Altså ca. 15 000 igjen. Har tatt de billigste prisene fra produktguiden og lagt til litt (frakt, eksp.gebyr, produkt kanskje ikke tilgjengelig i billigste butikk etc.) Kamera: Ricoh Caplio R3. Ca. 2600 kr. Evt. R30 eller R4. 28 mm, billig, tåler kanskje ikke så mye vær? Panasonic FX-01. Ca. 3400 kr. 28 mm, relativt billig. Lite tele (kameraet skal jo fungere til "normalt" bruk etterpå). Tydeligvis en del støy, uten at det har så fryktelig mye å si. Fuji S9500. Ca. 4900 kr. 28 mm. Ser jo ut som et veldig bra kamera. Også et pluss at det bruker AA-batterier. Kodak P880. Ca. 4400 kr. 24 mm. Dette kameraet hadde jeg faktisk ikke hørt om. Er det fordi det er dårlig...? Virker jo å være et bra kamera, da. Og 24 mm er jo ikke akkurat noen ulempe... Kodak Z740 + vidvinkeladapter. Ca. 2300 kr + 1200 kr. 24,5 mm. Virker å være et bra kamera. Pluss for AA-batterier. Men mulig at vidvinkeladapteret ikke fins i Norge? Panasonic FZ7 + vidvinkeladapter. Ca. 3600 kr + 1900 kr. 25,2 mm. Egentlig for dyrt, men ved siden av S9500 det beste kameraet? PDA: iPAQ hx4700 + Otterbox 1900. Ca. 4700 kr + 850 kr. Rask, kjempeskjerm etc. Anbefales jo også i denne artikkelen, som aiwuser linket til. Mangler tastatur, men dette blir neppe noe stort savn. iPAQ HW6510 + Otterbox 1910. Ca. 4000 kr + 850 kr. Virker å holde til vårt bruk, samt at den har tastatur. Evt. hw6515, men vi har neppe bruk for kameraet som vel er eneste forskjellen på disse to. GPS: Holux GR236. Ca. 1200 kr. Anbefalt av mange. Billig. Minus er at den ikke har egen skjerm, slik at den kan brukes uavhengig av PDA. Garmin 60CSX. Ca. 4500 kr. Kan brukes uavhengig av PDA senere, men koster jo også en del mer, og må ha kabel for å kobles til PDA. Garmin GPS 10. Ca. 2600 kr. Var denne de anbefalte i artikkelen på gps.no. Men den er jo en del dyrere enn Holux GR236, da... Har vel Kodak P880 + iPAQ hx4700 + Holux GR236 som førstevalg akkurat nå, men er ikke akkurat sikker... Vanskelig, dette her Endret 14. juni 2006 av Flex Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Hvordan går det med avgjørelsen? En ting du ikke har med på budsjettet er minnekort. Det er du helt nødt til å ha, både til kamera og PDA, f.eks 1GB til hver? Du bør definitivt også sørge for enten ekstra batteri til PDAen, eller en aller annen form for mobil lading/strømforsyning. Den holder ikke mange timene før batteriet er flatt. Når den kommuniserer med GPSen er den aktiv hele tiden, og bruker mye strøm, slev med skjerm-baklys slått av. Husk også at alle data MÅ lagres på minnekortet, og ikke i minnet til PDAen, ellers får du en ubehagelig opplevelse når PDAen tar hard reset (og det kommer den til å gjøre før eller siden) og alle data i minnet er vekk (sammen med programmer osv). Ta backup til minnekortet minst en gang om dagen når den er i aktivt bruk! En Holux holder kanskje en full dag (9t?) Dere ser ut til å ha droppet værbestandig kamera? Men har fortsatt budsjettert med Otterbox til PDAen? Det finnes enkle og billige vanntette kameraposer (også for PDA?) på f.eks. Clas Ohlson, men de er vel neppe store nok for de større kameraene på lista di? Jeg ville forøvrig heller kjøpt en PDA med mindre skjerm, som bruker mindre strøm. Strøm-mangel er største bøygen med et slikt prosjekt tror jeg. Ellers tror jeg at uansett om kameraet har 28 eller 24mm linse vil dere nok oppleve at det vil være vanskelig å få med enkelte trær på ett bilde. Da er et program som PTgui nyttig for å sy sammen flere delbilder til ett stort. Photshop har også eninnebygd funksjon for slikt, men den er ikke så god.. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Kan på alle måter IKKE anbefale denne til dette prosjektet. Det er flere årsaker til det, men først og fremst er det den innebygde GPS'en. Selve GPS'en er fin den, men antenna er elendig og i tillegg er GPS'en avhengig av et ekstra program som henter ned koordinater fra internett slik at den skal finne satelittene fortere. Dette fungerer fint de første dagene men blir fort litt ekstra stress når det må gjøres støtt og stadig. Jeg må få motsi deg der, selv om det ikke later til å bli denne løsningen. Vi er 5 kolleger på jobben med 6515, og ingen av oss er enige i at det er elendig antenne på den. Jeg hadde tidligere en kabeltilkoblet GPS-enhet, som hadde trøbbel når den lå midt på dashbordet, mens 6515 altså finner posisjonen innendørs med murvegger rundt. Det kaller ikke jeg dårlig antenne. Jeg kan ellers stå inne nær sagt hvor som helst i nærheten av et vindu, så får den posisjonen rimelig kvikt. Programmet du ellers nevner er Quick GPS, som ikke er nødvendig, men som gjør den kjappere til å finne satelittene ved "kaldstart", altså lenge siden sist brukt. Siden 6515 også har innebygget mobiltelefonmulighet tar det ikke mange sekunder å laste ned siste oppdatering i felten, om det skulle være nødvendig. En annen fordel med en enhet fremfor f.eks. en blåtann-GPS mot en PDA er at man da har to enheter å holde styr på batterimessig. Det er skjelden to enheter kjører dønn parallelle løp mht. batterilevetid. Med en alt-i-ett-PDA kan man, med trådstarters litt spesielle behov, f.eks lage en større batteripakke koblet til USB-ladekabel, for lengre tids bruk i felten. GPS'er spiser stort sett batterier uansett type, så strømbehov vil alltid være et problem ved større prosjekter i felten. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Hei igjen! Rakk ikke å gi tilbakemelding på fredag (var litt hektisk), men vi tok til slutt avsjørelsen da. Følgende ble bestilt på fredag (sakene hos Pixmania blir bestilt i dag) GPS: Holux 236. 1107 kr hos Amentio Reservebatteri: Nokia BL-5C. 91,39 hos MyTrendyPhone PDA: iPAQ HX4700. 4635 hos Amentio Otterbox 1900. 786 hos Idedata SD-kort: Sandisk 1GB. 310 kr hos Amentio Ekstra-batteri 3600 mAh (standard-batteriet er på 1800 mAh).1042 hos Amentio Kamera: Kodak P880 (24mm vidvinkel): 4109 hos Pixmania Ekstra batteri 1700 mAh (standard-batteriet er på 1050 mAh, tror jeg): 287,30 hos Pixmania Veske: Fortsatt litt usikker her, sannsynligvis en billig en til 112 kr hos Pixmania Kostleser: Hama 7i1 (som også tar SmartMedia og xd-kort fra våre eldre Olympus-kameraer): 100 kr hos Pixmania SD-kort: Sandisk 1GB. 310 kr hos Amentio. Totalt 13290,69 + 500-600 kr i frakt. Da bør jeg vel ha tenkt på det meste, eller? Har ikke kjøpt noen form for vannbeskyttelse til kameraet, men håper på at et såpass "proft" kamera (jada, jeg banner sikkert stygt i kirken her) er sånn brukbart vannbestandig. Så får en lære opp de som skal bruke det til å ha det i vesken så mye som mulig når det er drittvær. Manskow: Det ble dessverre ikke 6515 dennd gangen. Men jeg tror jeg skal ha sikret meg godt med reservebatterier overalt. Og Holux'en bruker vanlige Nokia-batterier, så den skal være grei å få tak i enda flere batterier til, om det trengs. Skal se litt på PTgui. Men vi ligger allerede litt over budsjettet, så det blir neppe snakk om å betale lisens for noen flere programmer. ArcPad kom på 4950 + mva for programmet og ca. 2000 + mva for supportpakke, så vi havnet på ca. 22 500 kr. Men folket her virker fornøyd med valget, og jeg satser på at vi blir det. Så dere får ha takk for hjelpen, alle sammen, selv om jeg kanskj ikke hørte like mye på alle Endret 19. juni 2006 av Flex Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Dette blir dere sikkert fornøyd med Ser at du har gjort jobben din grundig, og shoppet litt her og der. det kan vel kanskje hende at vinninga går opp i spinninga pga alle de forskjellige frakt/ekspedisjonsgebyrene? Så forresten at Pixmania hadde en pakke med dette kameraet + SD-kort, kortleser, ekstrabatteri, veske osv til 4796, som er en veldig god pris.. Men å stole/håpe på at kameraet tåler en skvett synes jeg ikke er noen god løsning. Med mindre det er spesifisert som dette ville jeg gått ut fra at det ikke tåler en eneste dråpe regn, og anskaffet en klar plastpose. Kameraet ser jo ellers veldig bra ut det, og var et av de jeg ikek kjente til. Dere har sikkert gode grunner for å velge ArcPad, men jeg synes jo det er styggelig dyrt i forhold til Ozi Explorer/CE. Når det gjelder PTgui så koster dette ikke mange hundrelappene, men det finnes også flere andre som gjør samme jobben helt gratis (men litt mer kronglete å bruke). Ikke glem å gi oss rapport når dere kommer i gang da ? Lenke til kommentar
Flex Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Dette blir dere sikkert fornøyd med Håper det :-) Ser at du har gjort jobben din grundig, og shoppet litt her og der. det kan vel kanskje hende at vinninga går opp i spinninga pga alle de forskjellige frakt/ekspedisjonsgebyrene? Så forresten at Pixmania hadde en pakke med dette kameraet + SD-kort, kortleser, ekstrabatteri, veske osv til 4796, som er en veldig god pris.. Jepp, men det var ikke alle plassene som hadde alt vi ville ha. F.eks. fant jeg ikke Otterbox (eller tilsvarende) hos noen av de andre, og PDA'en var flere hundre kroner dyrere hos Idedata igjen. Så jeg tror nok neppe vi kunne ha fått det noe billigere (uten å ha prutet, i hvert fall). Men nå har jeg gått bort fra Pixmania som leverandør av kamera + tilbehør. Det viste seg at disse kun tillot forskuddsbetaling av beløpet ex. mva. pr Visa/MasterCard, og betaling av mva kontant til FedEx-fyren som leverer pakken. Og det strider en smule med policyen her på berget, om at vi kun betaler for varer vi har mottatt. I tillegg søkte jeg litt på forumet, og fant svært varierende omtale. Så det ble til at vi kjøpte kameraet på ITbutikken og tilbehøret på Amentio i stedet (det blir sannsynligvis 2-300 kr ekstra). Og ja, jeg vet at ITbutikken ikke er det hotteste tipset på forumet her heller, men de kunne i hvert fall sende faktura, samt at de vel må operere under norsk lovgivning, siden de har norsk datterselskap med norsk orgnr, lager i norge og norsk nettside som henvender seg til norske forbrukere? Ser at dette er diskutert opp og ned i forumet, men konklusjonen ser ut til å være at de må operere etter norsk lov, selv om de selv sier noe annet. Skulle jeg kjøpt kameraet noe annet sted, hadde det fort blitt nærmere en tusenlapp dyrere, og det ble for mye... Men å stole/håpe på at kameraet tåler en skvett synes jeg ikke er noen god løsning. Med mindre det er spesifisert som dette ville jeg gått ut fra at det ikke tåler en eneste dråpe regn, og anskaffet en klar plastpose. Kameraet ser jo ellers veldig bra ut det, og var et av de jeg ikek kjente til. Jepp, vi kommer nok til å gjøre noe sånt, vil jeg tro. Samt få folk til å passe på å ha det i vesken så mye som mulig når det regner. Dere har sikkert gode grunner for å velge ArcPad, men jeg synes jo det er styggelig dyrt i forhold til Ozi Explorer/CE. Når det gjelder PTgui så koster dette ikke mange hundrelappene, men det finnes også flere andre som gjør samme jobben helt gratis (men litt mer kronglete å bruke). Jepp, enig der. Men siden vi allerede bruker ArcView som kartprogram, vil jeg tro at det fort ville blitt tungvindt å måtte operere med to program, og omport/eksport av data mellom disse. Men her har ikke jeg særlig peiling, da. Og hun som har peiling sa ArcPad, så da ble det det Ikke glem å gi oss rapport når dere kommer i gang da ? 6336792[/snapback] Neida, skal si fra når vi har fått alt i hus (tar vel i hvert fall en uke eller to, tenker jeg) Endret 20. juni 2006 av Flex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå