Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Russebuss økonomisk ansvarlig?

arnbju

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er riktig sted å poste men prøver likevel. Hvis en veldig snill moderator titter innom og så hadde det hvert fint om vedkommende kunne flytte tråden til riktig sted.

Men til saken, når jeg kom på skolen i dag sto navnet til en russebuss skrevet med maling i skolegården. Størrelse ca 2x10m. Dette har også skjedd på 2-3 andre skoler i nærområdet natt til i dag. Men der er det snakk om en annen buss. Det skolene da gjør er å stille de aktuelle bussene økonomisk ansvarlig for fjerning av malingen. Men har de lov til å gjøre det? De kan jo ikke bevise noen ting. Noen med litt innsikt i lovene som kan uttale seg om dette?

Edit: Leif

Endret av arnbju
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var det jeg og hele resten av klassen også mente når rektor kom innom i sta. Men han mente visst at det hadde de full rett til.

6266370[/snapback]

Bare nekte å betale det til han/hum kommer med beviser som peker mot dere.

Ellers kan dere tagge litt på eget hus, og skrive navnet til rektoren, og kreve at han/hun skal betale for rensking :p

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel egentlig: Har noen deltagere på bussen vært med på hærverket eller ikke? Har de vært med er jo saken grei, da betaler man for skadene man har påført.

6266504[/snapback]

jaja, men rektoren har ingen rettigheter til å ta betalt av bussens eigere, uten å vite hvem som står bak herverket.

Lenke til kommentar

To i klassa mi fikk nedsatt til bunns i orden og oppførsel fordi de var på russebil med noen som hadde tagget bil-navnet på skolen. De var selv uskyldige (sier de). Jeg vet ikke om det har blitt ordnet opp, men det virker på meg litt urettferdig.

Lenke til kommentar
Ellers kan dere tagge litt på eget hus, og skrive navnet til rektoren, og kreve at han/hun skal betale for rensking

Vi spurte om han måtte betale hvis hans navn dukket opp i skolegården og da svarte han bare "Ja". Så det hadde hvert jævla moro hvis noen hadde gjort det i natt.

Spørsmålet er vel egentlig: Har noen deltagere på bussen vært med på hærverket eller ikke? Har de vært med er jo saken grei, da betaler man for skadene man har påført.

Ja det er jeg enig i. Men det er foreløpig uklart. Og det er skolens måte å behandle saken på jeg mener at er helt feil. Den aktuelle bussen må nemlig betale med mindre de kan bevise at det ikke var de som gjorde det.

Skyldig inntil det motsatte er bevist :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke prøve saken i rettsystemet? Jeg vil påstå det er rimlig skada å straffe dere uten bevis. Uten at jeg kan jus spesielt godt forstår jeg ikke hvordan rettsystemet kan ha en annen oppfatning da det påstås i teorien at man er uskyldig til det motsatte er bevist (dessverre er ikke dette tilfellet i praksis). Ikke godta noen straff, verken på karakter eller økonomiske. Hvis du/dere blir politianmeldt så bare la saken bli henlagt.

Lenke til kommentar

Husker noen hadde tag'a ned en skole jeg jobbet på. Russebuss navn og årstall i fine rød bokstaver og tall.

Først gikk rektor hardt på bussen men det endte med at bussen faktisk anmeldte skolen til politiet. Rektor ga seg fort og vaktmester fikk drittjobben

Lenke til kommentar

Det er bare å nekte å betale. Rektoren har ingen beviser for at det faktisk er dere som har gjort det.

Om noen blir direkte truffet av dette, og får nedsatt orden fordi de nekter å betale, er det bare å melde rektoren inn for skolestyret eller ta kontakt med tillitsvalget på skolen.

Rektoren din har ingen beviser for at det er dere som har gjort ugjerningen, og kan derfor ikke forfølge de på bussen. Bare henvis til straffeloven du, hvor det står beskrevet at det trenges tilstrekkelig bevis for å "domfelle" noen, og uten tilstrekkelige bevis frafaller anklagen med øyeblikkelig virkning.

Hater slike gestapo rektorer. Hadde en selv da jeg var russ, og hun tålte ikke at vi gjorde noe som russ, som russ faktisk har gjort i allminnelige år på skolen min.

Lenke til kommentar
Hadde en selv da jeg var russ, og hun tålte ikke at vi gjorde noe som russ, som russ faktisk har gjort i allminnelige år på skolen min.

6266741[/snapback]

Selv om man er russ er ikke det noen unnskyldning for å begå hærverk. Hvis noen fra bussen faktisk var med på malingen, bør de melde seg og rydde opp etter seg.

Hvis det faktisk ikke var noen fra bussen som gjorde dette, kan selvsagt ikke rektor pålegge dem å betale.

Russemoro som ikke plager andre økonomisk, fysisk eller psykisk antar jeg ingen rektor har problemer med å godta.

Lenke til kommentar

For ordens skyld er jeg ikke selv med på bussen men kjenner noen av dem som er med. Regner med at de kommer til å nekte å betale, det er hvertfall det eneste fornuftige.

Usikkert hvem som har gjort det foreløpig men ting peker i retning av at det er en konkurerende buss fra en annen skole som har gjort det. Sannsynligvis for å skape utgifter og/eller dårlig rykte for bussen.

Lenke til kommentar
Ville tro at bussnavnet kan brukes som bevis om signatur kan brukes som bevis i grafittisaker. Jeg mener i hvertfall å huske at signatur har blitt brukt som bevis i tidligere saker.

Vet du hvem som malte da?

6267732[/snapback]

Så hvis jeg er med på en russebuss, og skal skrive under noe, så kan jeg bruke navnet på russebussen til å skrive under?

trukke det du...

Gudene veit hva som står på vegger over alt som folk har spraya ned, tror nok det står så mange forskjellige navn der av folk som aldri har tagget

La oss si at jeg tagger navnet ditt på en vegg... Du får politiet på døra, og de skal ha erstatning for at navnet ditt er tagget på en vegg :roll:

Lenke til kommentar

Ville tro at bussnavnet kan brukes som bevis om signatur kan brukes som bevis i grafittisaker. Jeg mener i hvertfall å huske at signatur har blitt brukt som bevis i tidligere saker.

Vet du hvem som malte da?

6267732[/snapback]

Så hvis jeg er med på en russebuss, og skal skrive under noe, så kan jeg bruke navnet på russebussen til å skrive under?

6269956[/snapback]

På et dokument? i så fall kan det ikke sammenlignes og om det kunne sammenlignes så hadde det gått i min favør. Et dokument med min underskrift kan brukes som et bevis på at jeg har undertegnet.

Gudene veit hva som står på vegger over alt som folk har spraya ned, tror nok det står så mange forskjellige navn der av folk som aldri har tagget

Det er ikke normalt å skrive navnet sitt på en 2x10m overflate. Om det hadde vært normalt så hadde de ikke oppsøkt vennene hans.

La oss si at jeg tagger navnet ditt på en vegg... Du får politiet på døra, og de skal ha erstatning for at navnet ditt er tagget på en vegg 

Jeg sa ikke at man automatisk må betale, jeg sa at det kan brukes som bevis så jeg skjønner ikke hvilken relevans utsagnet ditt har. Det blir som om jeg skulle skrive: Om jeg skriver navnet mitt på veggen din, da blir jeg automatisk frikjent siden det er mitt navn :roll:

Lenke til kommentar
På et dokument? i så fall kan det ikke sammenlignes og om det kunne sammenlignes så hadde det gått i min favør. Et dokument med min underskrift kan brukes som et bevis på at jeg har undertegnet.

Men da skal navnet på bussen som står på bakken vise at det er eierne av bussen som har tagget det?

[quote

Det er ikke normalt å skrive navnet sitt på en 2x10m overflate. Om det hadde vært normalt så hadde de ikke oppsøkt vennene hans.

Jeg har aldri tagga navnet mitt, men har sett mange navn på vegger, og det er sikkert ikke de som har tagget det selv. Og hvis du leser hva jeg skrev en gang til, så har du nok missforstått litt.

La oss si at jeg tagger navnet ditt på en vegg... Du får politiet på døra, og de skal ha erstatning for at navnet ditt er tagget på en vegg 
Jeg sa ikke at man automatisk må betale, jeg sa at det kan brukes som bevis så jeg skjønner ikke hvilken relevans utsagnet ditt har. Det blir som om jeg skulle skrive: Om jeg skriver navnet mitt på veggen din, da blir jeg automatisk frikjent siden det er mitt navn :roll:

Jeg måtte bare slenge inn et eksempel, som jeg syntes var helt på trynet...

6270841[/snapback]

Lenke til kommentar
Men da skal navnet på bussen som står på bakken vise at det er eierne av bussen som har tagget det?

Man kan selvfølgelig ikke vite at bussnavnet er skrevet av busseierene.

Jeg har aldri tagga navnet mitt, men har sett mange navn på vegger, og det er sikkert ikke de som har tagget det selv. Og hvis du leser hva jeg skrev en gang til, så har du nok missforstått litt.

Jeg har da heller aldri sagt at du har tagget. Og poenget mitt var at et 2*10m stort bilde av et navn sannynliggjør i større grad at noen i bussen har skrevet navnet enn f.eks grafitti som inneholder navn og en setning om personene eks "Hanne er en bitch" som jeg trodde du tenkte på. Men jeg ser at jeg kan ha misforstått eller at jeg har skrevet litt uklart

Til trådstarter: er det ikke mulig å bare vaske bort malingen i stedet for å betale, om de gidder da. Det er i hvertfall vanlig straff for unge.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Dette er jo bare helt latterlig fra skolen sin side! Det finnes IKKE hjemmel i lov for slike handlinger. For det første: rektor kan ikke bøtlegge elevene eller tvinge dem til noe som helst. For det andre: hvis det ikke er noen beviser for hvem som har gjort det, kan ingen dømmes. For det tredje: hvis det står "russebussen" på veggen, er ikke det bevis i seg selv til at eierne av "russebussen" har gjort det.

Jeg tenker som slik: hvis jeg og to kamerater eier "russebussen", hva i odins navn ville få oss til å skrive vårt eget bussnavn på veggen på skolen vår? HÆ? Hvilken logikk er det? Det eneste man risikerer å oppnå er problemer! :no::no:

Når det gjelder tagge-saker. Man må først bli tatt på færsk gjerning i skrive en signatur for så å bli dømt for de andre. Og det er veldig få saker hvor dette blir utført. :thumbup:

Det er bare å si til dem det gjelder at rektor ikke har rett til å gjøre noe slikt. Hvis han setter ned orden kan dere evt knuse kneskålene hans og lage karbonader a bikkja til kona. :yes: Det pleier å funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...