Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er jeg veldig spent på hvordan kvaliteten blir...

Hvordan kan jeg vite hvor mye punkter per tomme jeg har? Står det på xif-informasjon i selve bildet mon tro?

-B-

6265995[/snapback]

I følge Elkjøp sine sider så er helt optimalt følgende:

Format = 10x15 cm

Faktiske mål = 10,2 x 15,3

Side-forhold = 2:3

Optimal kvalitet = 800X1200

Men som sagt: Ifølge Elkjøp.

Har nettopp levert 1100 bilder til fremkalling der i 800x1200 så får vi se hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Da er jeg veldig spent på hvordan kvaliteten blir...

Hvordan kan jeg vite hvor mye punkter per tomme jeg har? Står det på xif-informasjon i selve bildet mon tro?

Forutsatt at du vet oppløsningen på bildet, deler du bare det på antall tommer du skal ha på utskriften i begge retninger.

Et digitalt bilde har generelt ingen målbar fysisk størrelse, siden hvert pixel ikke er en definert størrelse, det er bare et punkt. Dermed er det først når du skal realisere bildet på papir eller skjerm, som har en fast størrelse, at begrepet fysisk stort eller lite får noen mening. Da forbinder man antall pixler/punkter i bildet med størrelsen på utskriften/skjermen.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tok et bilde med et 6mpx-kamera. Gjorde bildet om til 5mpx, 4mpx, 3mpx, 2mpx, 1,3mpx og sendte inn til Elkjøpfremkalling. Sliter med å se noen forskjeller på noen av dem. Når jeg sammenligner 1.3mpx-bildet og 6mpx-bildet er det bare ett lite sted på bildet som jeg kan se er ørlitt bedre på 6mpx-bildet. (Men det kan likegodt være jpg-komprimeringen jeg brukte.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...