Gå til innhold

Hvordan få tak i kobber? ...Umulig oppgave!

Anbefalte innlegg

Intensjonen var å spre vannet, men greit nok. Tror jeg skal prøve med fil (for se hva Biltema og Clas Ohlson har) etter at jeg har kommet opp med et pinmatrisebasert design som jeg er fornøyd med. Jeg har tenkt litt på om det kanskje er en smart ting å ha pinnene (eller diamantene, eller noe annet..) høyere mot midten.

Du sier noe om å ha lage kanaler på skrå, og tenker du da eventuelt innover mot midten, eller i det hele tatt på en måte som fører vannet lettere imot midten?

Skal ta meg en tur til Skien å se hva jeg finner om det lar seg ordne! :) Takk for tipset. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Okey, har ikke kommet mye lengre, men har stuka med design og har kommet fram til at det er 90% sjanse for at jeg får tilgang til CNC fres! Hvilke muligheter gir det meg?

Har tenkt på en pindesign med runde pins, tett i tett, men har hørt at CNC freser har problemet med å lage det?

Om ikke har jeg tenkt at det går jo ann å smelte. Er det mulig? Og hvordan lage modellen og formen som det skal smeltes i, og hvordan smelte det i det hele tatt?

CNC fresinga koster meg 800kr i timen, så jeg er litt usikker på om jeg går for den løsningen. Er det noen har peiling på sånn omtrent hvor lang tid det ar å frese ut 4-5 kobberblokker i en CNC fres?

Edit: Fikk vite at CNC fresemaskinen IKKE passer til kobber. =/ Er det fortsatt muligheter? Om ikke blir det med vanlige verktøy.

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Vel, proffe CNC-maskiner med kvast verktøy skulle ikke ha noe problem, men det er mulig man må kjøre programmet svært sakte pga. at det er kobber.

Kobber et av de vanskeligere metallene å maskinere, pga. at det kommer små spon som nærmest sveiser seg fast i sporet, derfor er det en fordel med titanbelagte fresebits, og et must med kjølevæske.

Det du kan gjøre for å spare deg en masse gryn er å tegne ferdig hele blokka i et CAD-program, og i tillegg lage programmet ferdig med et CAM-program (Computer aided machining), hør med de som har fresen om hvilket program de bruker.

Vet det er et froum en eller annen plass der man kan legge ut ønsker om ting man ønsker å få lagd med CNC, der kan alle kontakte deg med et tilbud.

Sjekk også ut cnczone.com for masse morsomt.

Har selv planer om å gå til innkjøp av 3 stepmotorer til min minimill-fres (http://www.mini-lathe.com) for å gjøre den CNC-styrt, så da blir det storproduksjon :D

Endret av Patz
Lenke til kommentar

Har kikka på dissa hobby CNC maskinene og det imponerende at folk greier å bygge sånt! Men CNC er nok ikke aktuelt for meg, så det blir bare "vanlige verktøy".

Som nevnt før er jeg ute etter et støysvakt system og går derfor for passiv radiator. Men har en idè passiv peliterkjøling av vannet:

post-45729-1151241600_thumb.jpg

Er det noen som tror det vil fungere? Tenker på en relativt stor aluplate. En som kanskje dekker nesten hele sideplata på kabinettet!

Hvis ikke får jeg få for passiv radiator, men dropper oljeovnkonseptet og finner heller en annen smart (og enkel(!)) metode å lage en passiv radiator på. Har ikke stort budsjett på radiatoren (noen få hundrelapper), så det er en utfordring i seg selv å få ting til å passe med budsjettet.

Lenke til kommentar

å bruke pelt til å kjøle vannet er uansett lite effektivt. mye mer effektivt å kjøle cpu direkte.

med pelt kan du tåle en litt varm side, varmt vann og varmt kjøleelement. jo varmere kjøleelementet er jo mer effektivt er det. så selv om vannet kansje er 50grader så kan jo cpuen holde relativt normal temp!

Lenke til kommentar

Om jeg bruker det på CPU må jeg uansett ha en radiator. :) Tenkte på peltierløsningen som "radiator"! Er det noen som har noen andre idèer? Noen lange kobberrør hjelper vel ikke, de må vel ha finner?

Skal ikke overklokke, bare ha greie temperaturer.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...