Patz Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Mulig jeg legger inn en bestilling på onlinemetals ja, kunne trenge litt alu-emner til diverse maskinering likevel, og det blir gjerne billigere å bestille derfra enn å kjøpe i norge. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Den blokken ligna på en evap synes jeg Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Nå som jeg har noen muligheter her, sitter jeg å tenker på design på blokkene! Skal ha for CPU, chipset, VGA (tenker på en lavprofilblokk), HD og PSU. Designet for HD blokka og PSU blokka er ferdig. HD blokka blir to blokker på hver av sidene (ganske standard), kryssborret og PSU blokka blir en enkel en, kryssborra den også, med coldplate som festes med skruer/mutre. Er det noen som har noen forslag på enkle, men alikevel litt spennende design på CPU, VGA og chipset? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Nå som jeg har noen muligheter her, sitter jeg å tenker på design på blokkene! Skal ha for CPU, chipset, VGA (tenker på en lavprofilblokk), HD og PSU. Designet for HD blokka og PSU blokka er ferdig. HD blokka blir to blokker på hver av sidene (ganske standard), kryssborret og PSU blokka blir en enkel en, kryssborra den også, med coldplate som festes med skruer/mutre. Er det noen som har noen forslag på enkle, men alikevel litt spennende design på CPU, VGA og chipset? 6280650[/snapback] Designet på CPU og VGA blokken må nesten være sandwidtch av en eller annen slag, som jeg har sagt - ellers får du ikke vekk i nærheten nokk varme, men akkurat spesifikt hvilket mønster du bør bruke avhenger av veldig mangte ting. Mest av alt hva maskineri du har å jobbe med. bare powertools? eller mer profft utstyr? Det er veldig stor forskjell på hva du kan gjøre med en håndborr vs. en CNC maskin =) Andre ting å tenke på er flowrate. Et effektivt design i forhold til ren mvarmeoverføring er et enkelt maze-design, men flowraten der kan ofte være så-som-så, og har du en stor loop med mye annet som skal kjøles også, så kan det være lurt å enten ha en stor pumpe eller en high-flow design. Men her er en viktig tips jeg kan gi deg etter mine erfaringer av å lage egne kobberblokker: Kutt kostnader ved å ikke buke nippler. Spesiellt om du skal ha mange av disse. Med riktig diameter rør strukket over et kobberrør (enkelt loddet fast i blokken) som er litt større, så sitter slangen som bare faan =) Jeg tør nestne påstår at om du bruker 1mm+ tykkere kobberrør enn slange, og trer dem innpå 1 til 1,5cm, så sitter de bedre enn noe ferdiglaget nippel... Fordelen er jo selvfølig (a) kostndaer, og (b) at det er plassbesparende. Spesielt på sånne mini-kjølere som jeg lager for video-ram og slikt, så var det rett og slett ikke plass til en nippel, selv slike bitte små nippler som var for 5mm slanger. Kobberrørene derimot er det bare å borre et hull til, stikke inn rører, og lodde rundt. Etter å ha testet at loddingen ikke lekker, så er det bare å putte på slangene og kjøre løs =) -Stigma Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Hva? ... ut og hogg? Hva i svarte er de du snakker om?-Stigma 6274811[/snapback] Nå er jeg ikke helt med her Lenke til kommentar
Patz Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Hva? ... ut og hogg? Hva i svarte er de du snakker om?-Stigma 6274811[/snapback] Nå er jeg ikke helt med her 6282857[/snapback] Tror han qoutet feil innlegg, skulle sikkert være dette: fatter ikke at du orker å bruke tid på dette og ikke mist penger på et slikt naturlig legering. tid er penger og penger er oppspart arbeid.. gå ut å hogg litt. det er mitt råd! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Ja, sorry. feilquote =) Riktig som Patz sier. -Stigma Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Kan du forklare litt (gjerne litt i paint) om forskjellige typer sandwich designs? Har gjort opp noen tanker angående en Apogee lignende blokk til CPU. Det virka ganske kurrant å lage med en dremel og kutteskive! Edit: Her er et design jeg tror kunne funka bra for CPU blokka: http://www.devilmaster.org/sections.php?op...artid=9&page=11 eller kanskje denne: http://megbytes.free.fr/WBlee/640/IMG_2113.JPG Hva synes dere egentlig? Begge virker kurrant å lage. Endret 11. juni 2006 av Glisevask Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Pin-matrise er UTVILSOMT mye mye mer effektivt i å overføre varme enn å frese/borre ut en kanal slik som vist på det andre designer. Grunnet er rett og slett fordi du har mye mer overflate å overføre varmen i. Skulle jeg laget en ny CPU kjøleblokk i morgen så hadde det nok vært en pin-matrixse sandwich, slik som du ser på den andre linken din. Jo flere og jo tynnere pinner jo bedre. Jo flere og tynnere kanaler mellom pinnene jo bedre. Det eneste som setter noen reell sperre for hvor effektivt du kan få det er utstyret du bruker, og hvor mye tid du har. Du kan fint borre slik vist her, men håndbor kommer du nok ikek langt med. Du må ha en slik bor som du kan skru fast emnestykket i, og så føre borren ned på (husker ikke navnet), eller så må du være supermann på å kontrollere borren din hehe =) Heldigvis er kobber et mykt og fint materiale å jobbe med. Husk at du vil ha mest mulig ugjevne overflater. Jo mer overflate du har mot vannet jo bedre. Jeg synes personlig den vist i linken din var litt vel grov, men den har sikkert en helt brukbar effektivitet likevel. NÅr du sier deg fornøyd, så smører du et tynt lag med silikon rundt oppå kanten, og setter den i tvinge sammen med en annen kobberblokk (eller du kan evt. bruke et tynnere kobber-sheet, men det bør være en del millimeter tykt. Husk å sette flere tvinger på slik at du får gjevnt tyrkk fordelt utover overflaten. For å få det potta tett må du enten ta et ekstra lag utenfor silikonen med vannstandig epoxy-lim, eller, om du skal være helt 100% sikker, så lodder du rundt hele "sømmen" på kobberblokken etter du har tvinget den sammen. Når du leak-tester etter det, så er du ihverfall 100% sikker på at det ikke lekker, så det er slik jeg pleier å gjøre det. Vær obs påat du nok vil trenge loddevann (en slags syre) for å klare å lodde på kobberoverflater dersom du ikke lodder med kraftigere utstyr en normal loddebolt. De fleste blikkenslager har loddevann som du sikkert kan få kjøp fra. Husk også at kobber leder varme som bare FY (det er jo derfor vi bruker det), så når du lodder mot en kobberoverflate, så må du bare regne med at du ikke klarer å varme kun det lokale området du jobber på. Ikke så stort problem med en liten blokk, men på større ting, så må du effektivt varme opp hele tingen før du kan få loddet skikkelig. Vet ikke helt om det er behov for å lage en tegning for deg, siden du har et levende live bilde av hvordan det skal se ut i praksis (dog gjerne med flere pinner og tynnere kanaler om du klarer). -Stigma Endret 11. juni 2006 av Stigma Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Okey! Da er jeg litt smarte.. Jeg tror at jeg bruker noe lignende det designet på link to på chipsetblokka og samme, bare flere pinner (finere) på CPUblokka. Når det kommer til GPUblokka tenker jeg at jeg kjører en fordyping/hullperfomering (slik som dette: http://teamaoe.free.fr/dieudedieu%20image/wb%20(19).JPG ) Men synes også at dette var et interessant design til CPUblokk: http://www.insanewb.com/waterblock/cpu/pel.../av-tec_001.jpg Ser greit ut, men hvor effektivt er det og hvordan er det med flow? Vil ha best mulig flow på blokkene mine, sånn at det er sagt. Eventuelt man kan gjøre designet på den blokka finere slik at det blir mer som Apogee blokka! BTW Stigma så bruker du en del uttrykk (pin-matrise for eksempel) som jeg er litt ukjent med. Prøv å si det på en enklere måte, er ganske fresh innenfor design av vannblokker! Edit: Enda et bilde av det siste designet: http://www.insanewb.com/waterblock/cpu/pel.../av-tec_002.jpg Google er fint! Endret 11. juni 2006 av Glisevask Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) pin matrise betyr bare at overflaten til kjøleblokken gjøres større ved å bruke pinner som stikker opp fra overflaten. jo flere og tynnere pinner og ganger mellom dem, jo bedre. Hadde det vært mulig å lage noe sånt, så ville du ideellt sett ville ahtt et neste svamp-aktig nett av tynne tynne kobber-rør, men siden produksjonsutstyret setter grenser for hva som kan lages, så er enkle pinner enkelst og best for vanlig bruk. Swiftech bruker pinne-matriser. http://www.swiftnets.com/assets/images/pro...-BASE-PLATE.gif Du ser jo fort det - at dette linger mye på det bildet du viste (linken under), men er mye "finere". Ellers er det liten forskjell. Apogee (linken over), er også regnet en av verdens beste vannblokker til nå. Det sier jo selg selv da, at om du klarer å lage noe som ligner, så vil det være en god ting for systemytelsen din =) Du klarer ikke å lage noe så bra uten CNC maskin, men du kan komme ganske nært med vanlige borr dersom du har tynne borr og mye tid. http://www.insanewb.com/waterblock/cpu/pel.../av-tec_001.jpg Denne er også et pinne-matrise, bare litt dårligere rett og slett, fordi pinnene er større, og dermed gir mindre overflate totalt sett mot vannet (men den så tøff ut da =P http://teamaoe.free.fr/dieudedieu%20image/wb%20(19).JPG Denne perforeringsmedtoden er veldig enkel å lage, men problemet er at ved mindre du får tvunget vannet til å gå nedi de gropene så virker det relativt dårlig. med andre ord må du enten ha en spray-funnel (noe som kniper samme ved inngangen der vannet kommer og øker trykket slik at det blir mye turbulens), eller finne på noe annet lurt noe. Jeg frostår ikek helt hvordan denen skal fungere.... men de pinnene ser jo ut som det er meningen de skal tvinge vannet til å gå nedi gropene kanskje... Det er vanskelig å kommentere på den uten å se hvordan den ville sett ut når det ble satt sammen. Ved midnre 12-14mm tykkelse er for stort til å bruke på GPUen din, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke bruke pinne-matrise der også. Det er jo selvfølgelig en del arbeid, men ikke så mye mer enn andre designtyper som er mindre effektive. pinne-matrise er generellt sett medium eller lav motstand i (som gir høy flow), men det kommer selvfølgelig ann på hvor mye eller lite rom du lar der være til kjølevesken. Dvs. hvis du har pinner tett i tett, og veldig små ganger mellom pinnene, så vil jo dette hindre flow en del. Dette er en av grunnen til at du ideelt sett bør ha både små pinner og små ganger mellom dem. -Stigma Endret 11. juni 2006 av Stigma Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Den blokka her: http://www.insanewb.com/waterblock/guarda_...p?waterblock=43 er jo beregnet for peltier så den er nokk laget spesielt for peltieroppleget da.... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Den blokka her: http://www.insanewb.com/waterblock/guarda_...p?waterblock=43er jo beregnet for peltier så den er nokk laget spesielt for peltieroppleget da.... 6287996[/snapback] Hmmmz... det er ingenting som tilsier at den kjernen der skal vaære noe mer optimal i forhold til peltier, og nå har jeg drevet en del med perltierkjøling. Det "eneste" viktige med en peltier kjøleblokk er egentlig at den kjøler HELE blokken bra, og ikke bare midten, slik som er viktigst dersom man kjøler en CPU kjerne. Utneom det så er det bare å ha gode radiatorer og grei flow. Dette er jo samme som et pin-matrise mønster, men bare litt større pinner. Ser ikke helt poenget med det for å være ærlig. swiftechs peltier-blokker bruker samme type pin-matrise som apogee forresten. -Stigma Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Jeg forsto det egentlig ikke heller helt bare kom med et forslag til hvorfor selv om jeg viste at det ikke stemte helt det jeg sa Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Okey, pinmatrise it is! Tror jeg går for Apogeedesignet ved å ta en kobberblokk med litt tykkelse, slipe ned på sidene (eventuelt kutte) og kutte ut ganger på skrått med dremel (lager bare et feste sånn at det går greit! Et lite prosjekt i seg selv det) og diamantkutteskivene mine som skulle klare jobben ganske greit. Jeg har også lurt på en ting! Har det noe hensikt å spre vannet som kommer inn i blokka via et slikt "filter" som brukes i vannkraner? Bare lurer, for tanken har slått meg at det kanskje kan være noe. Forresten så kommer jeg til å bruke 2 ut, 1 inn eller omvendt. Hva vil anbefales ved et Apogeedesign? Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Norsk Metallretur på Raset i Skien har kobber, har kjøpt der selv. Edit : Norsk Metallretur , ikke metallgjenvinning Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Sier du det? Hmm.. Hva var prisen da? Målet er å få det billigst mulig! Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Mente Norsk Metallretur. Prisen husker jeg ikke, tror jeg ga 30-40kr. Plata var 10mm tykk og ca 15*25 cm stor såvidt jeg husker, er et par år siden nå, så prisen har vel gått litt opp. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Okey, pinmatrise it is! Tror jeg går for Apogeedesignet ved å ta en kobberblokk med litt tykkelse, slipe ned på sidene (eventuelt kutte) og kutte ut ganger på skrått med dremel (lager bare et feste sånn at det går greit! Et lite prosjekt i seg selv det) og diamantkutteskivene mine som skulle klare jobben ganske greit. Jeg har også lurt på en ting! Har det noe hensikt å spre vannet som kommer inn i blokka via et slikt "filter" som brukes i vannkraner? Bare lurer, for tanken har slått meg at det kanskje kan være noe. Forresten så kommer jeg til å bruke 2 ut, 1 inn eller omvendt. Hva vil anbefales ved et Apogeedesign? 6292807[/snapback] vannfilter? Hva er det du skal filtrere da? et slikt vannfilter vil ikke spre vannet utover noe særlig om det er din intensjon å fordele vannet gjevnt utover. Så lenge du har det rimelig tett med pinner så tar trykket seg av den jobben uansett, go du må huske på at det er viktigst å best flow i midten uansett (siden CPU ligger rett under). Om du tar inn/ut fra et hjørne til et annet, så blir det automatisk best flow over midten siden det er korteste vei, men det blir alltid litt vann som tar den legnre omveien ut i kantene pga. trykket. Det går jo som sagt ann å borre for lage pin-matrise men..... Jeg tror at du kunne fått et nesten like bra pin-matrise mønster som en profesjonell CNC maskinert blokk dersom du brukte sag i stedet. Dvs. ta for deg en firkantet kobberblokk på 10mm eller noe sånt, så sager du først tett i tett med paralelle "daler" bortover. Prøv å få dalene så tett som du kan uten at de kommer i kontakt med hverandre. Så gjenntar du prosessen på kryss av disse dalene. Resultatet skal da bli et rutenett med veldig tynne fine kanaler og pinner. Mest optimalt mønskter får du hvis du ikke sager i 90graders vinkel i forhold til de føeste kuttene, men litt på skrå. Det er fordi du da tvinger vanet mer til å gå gjennom de små sidenegangene. Se apogee mønsteret så ser du at de ikke helt firkantede pinnet, men "diamanter". Effekten av dette er dog ikke voldsomt stor, så du kan sikkert bare droppe den delen om det gjør arbeidet lettere. Jeg har ikke prøvd den teknikken selv, men det "kom til meg" i går nå jeg tenkte over hvordan du kunne få laget et finere matrisemønster. Det er mulig en veldig tynn fil også kunne være en bra verktøy. Vanskelig å si som sagt siden jeg ikke har prøvd dette i praksis. Det største problemet med denne metoden vil bli at du vil få kanaler som går helt ut til enden av blokken. Du kan med andre ord ikke bare smelle på et lokk når du er ferdig. Du må enten lodde på en "søm" rundt av tynt kobbermetall, eller file ned kantene, ta for deg en ny 10mm blokk, borre den hul og så sette den på topp som en osteklokke. Begge disse metodene er jo utvilsomt ganske tidkrevende. -Stigma Endret 12. juni 2006 av Stigma Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Her er kobberet jeg laget til DDK i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå