Gå til innhold

Hvordan få tak i kobber? ...Umulig oppgave!

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få tak i kobber, noe lignende den kobberbiten man kan kjøpe på 3dfxcool.no til 75. Jeg tenker da på kobberblokker, billigst mulig. Grunnen til dette er at jeg skal lage en kjøleblokk til PSUen min!

Jeg lurer også på hvordan aluminiumsblokker og kobberblokker går sammen i en vannkjøling? Bor i Drammen så det er fint om noen vet om noe rundt der, eventuelt Oslo eller Skien/Porsgrunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men de tar vel bare store ordre, og det koster vel en del? Har tenkt på de også, men er redd for at prisen blir for høy og at min bestilling blir for liten.

Edit: Er det bare meg eller er Astrup sine nettsider nede for tiden?

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Astrup har vist et utsalgssted, men prisene der er helt utopisk høye. Skrue sjekket noen priser der for meg og jeg syntes det var avskremmende.

Når det er sagt så kan en jo alltids oppsøke skraphandlere og slikt. Tror sjangsen er større der.

du kan også oppsøke diverse bedrifter som driver med spesialstål og slikt, de gir ofte bort biter og slikt som de har liggende.

Lenke til kommentar

Det var vel ironi/sarkasme... Har sendt en PM til Skrue, så jeg får håpe at han tar en tur innom tråden!

Når gjelder gamle kjøleribber er jeg litt usikker, fordi de fleste er av aluminium, og da kommer spørsmålet opp igjen; hvordan er å bruke aluminiumsblokker og kobberblokker i et system, og hvor mye taper jeg på å bruke aluminium istedenfor kobber?

Jeg har prøvd å finne noen skraphandler i Drammen og omegn, men er ikke flink til leting. Holder på å kikke på gule sider og skal se hva jeg finner! *HåpePåDetBeste*

Edit: Tror faktisk det kan lønne seg å kjøpe kobber på Clasern! 180kr for 25x40cm 1cm tykt kobber. Det skulle gå greit til noen vannblokker det? :)

Edit: Off, jeg som surrer! Det var visst 1cm tykt! Men kan vel bruke det som grunnflate og bruke min gamle, oppkuttete VGAkjøler og lodde på til ribber?

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Kan du gi meg en link til det produketet? Jeg klarer ikke finne det på nettsiden. Eller mener du 1mm?

Edit:

Ja, du editet feil. Det skulle være en milimeter ikke en centimeter.

Uansett, ser mange i utlandet bestiller fra http://www.onlinemetals.com/ men vi har jo den kjipe tollen i Norge som gjør det ekstra dyrt. I tilleg så regner jeg med at frakten ikke blir billig på noe som er så tungt.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Det spørs hvor stor blokk du skal ha.

Eletrotavlemontører har massevis av kobber, men det er alt sammen 10mm tykkelse som regel. hvis det er for tynt så går det jo ann å lage blokken i "sandwich" stil, dvs. frese ut det du skal på innsiden av to slike blokker, for så å lime/sveise/hardlodde det sammen. Det fungerer forsovidt veldig bra, og er eneste måten du får kiskkelig kontroll over hvordan blokken ser ut på innsiden (noe osm er et must for å kjøle ned ting som virkelig produserer varme, som CPU og GPU). Alle de "proffe" blokkene er jo sandwich typer (om litt mer rafinert enn det du lager hjemme i kjelleren).

Jeg er i Bergen da, vet ikek helt hvor du befinner deg.

Søk på "eletrotavlemontør" i ditt område så er det stor sjangse for at du finner noen. Hvis ikke, så skal jeg alltids kunen sende deg så mye kobber som du vil ha, så lenge du betaler for det + frakt seff. Kobberet får jeg skambillig fra min lokale el- tavlemontør. Betaler bare markedsverdien i kilopris så vi snakker om kanskej 50-100 kr for to svære emnestykker osm du kan jobbe med. Nå tok jeg prisen ut av løse luften sidne jeg ikek husker pris pr kilo, men poenget er at det er peanuts.

Du får PMe meg om du skal ha noe hjelp, men søk først iditt lokalområde for din egen del.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Her har du forresten bilde av en bit som jeg hadde liggende.

Du får også disse i betydelig bredere stykker, som da er egnet til å lage CPU og GPU blokker utav. Selv har jeg brukt disse til nå for å lage enkle kryss-borr kjøleblokket til videoram, mosfest osv. men samme metoden vil ikke fungere bra til å kjøle noe som lager mye mer varme slik som CPU.

Kobberkvaliteten på dette er forøvrig helt ideell. renheten kobber er veldig høy, noe av det reneste du får fatt i siden det brukes i elektro. Det er en veldig fin ting for oss som bruker det for kjøling siden jo renere kobber = bedre varmeoverføring.

EDIT: Ja, også var det lurt å faktisk legge ved bildet i stedet for å bare si at jeg skulle gjøre det =P

-Stigma

post-4879-1149789755_thumb.jpg

post-4879-1149790113_thumb.jpg

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Har forøvrig et likt stykke som det Stigma har (ikke til salgs nei :tease:)

Det er absolutt null problem å få fatt i mer av dette (mye større stykker også, og til veldig lav pris), så jeg hjelper gjerne de som trenger det, som av diverse grunner ikke kan skaffe kommer på egenhånd lokalt der de er. Så lenge vedkommende faktisk researcher litt først og konkluderer at det ikke finnes noe i nærheten altså :)

Patz: takk for dne linken forresten. ser ut som dise folka har de mystiske 7mm rørene som jeg har lett sånn etter =) Skal høre om de selger i mindre kvantum eller ikke...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har selv hentet MYE kobber hos en tavlemontør, har 100mm x ca320mm x 10mm og et stykke på 50mm x 350mm x 5mm (BxLxH.) Om du betaler frakt kan jeg sende det til deg, det jeg fikk var bare kapp, derfor fikk jeg det :)

Lenke til kommentar
Jeg skaffer kobber jeg, alle mulige varianter :)

Kan kappe den til for dere også, i cirka størrelse som dere vil ha.

Send en PM hvis det er interessant.

6272914[/snapback]

Har du tilgang til kobber i forskjellige tykkelser? 10mm holder til det meste, men ikke absolutt alt.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg skaffer kobber jeg, alle mulige varianter :)

Kan kappe den til for dere også, i cirka størrelse som dere vil ha.

Send en PM hvis det er interessant.

6272914[/snapback]

Hva? ... ut og hogg? Hva i svarte er de du snakker om?

-Stigma

Lenke til kommentar
Kunne muligens tenkt meg kobberstenger, hadde hatt lyst til å prøve noe a là dette: http://www.devilmaster.org/modules.php?nam...=article&sid=67

6274829[/snapback]

Det er nok litt værre å skaffe. Men fra den amerikanske siden jeg nevnte ovenfor her så kan du få slike hele stenger i alle mulige størrelser. Men er så blir igjen frakten og tollen ett problem.

Kanskje du er heldig og får kontaktet noen som driver med maskinering av metaller som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...