Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen GK Elektronikk

Anbefalte innlegg

Hvordan koble inn et lys eller LED som vil lyse når batteriet lader?

Det kan jo være en eventuell oppgave...

Kan noen tegne det?

6270114[/snapback]

Jeg har tegnet inn et forslag som vil lyse når batteriet lyser.. en LED!

6270235[/snapback]

det blir bedre å tegne inn en LED sån. vis du kobler den i serie så ryk den med en gang fordi den ikke tåler strømen som går :thumbup:

post-101710-1149803834_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan koble inn et lys eller LED som vil lyse når batteriet lader?

Det kan jo være en eventuell oppgave...

Kan noen tegne det?

6270114[/snapback]

Jeg har tegnet inn et forslag som vil lyse når batteriet lyser.. en LED!

6270235[/snapback]

det blir bedre å tegne inn en LED sån. vis du kobler den i serie så ryk den med en gang fordi den ikke tåler strømen som går :thumbup:

6271576[/snapback]

Der tror jeg du ikke kan få det mer rett....

Takker :thumbup:

Lenke til kommentar

hei lurte på om noen kunne løse denne floken å svare 100% sikkert at R3 på batteriladeren er en ntc.grunnen til jeg spør er fordi læreren våres ga oss besjed om at det var en ptc.men har fulgt med på sida å folk siere det er en ntc stemmer det??????

Lenke til kommentar
hei lurte på om noen kunne løse denne floken  å svare 100% sikkert at R3 på batteriladeren er en ntc.grunnen til jeg spør er fordi læreren våres ga oss besjed om at det var en ptc.men har fulgt med på sida å folk siere det er en ntc stemmer det??

6271678[/snapback]

Kan svare deg sikkert på den ja. Det er en NTC.

Motstanden blir mindre desto varmere det blir :love:

Lenke til kommentar
hei lurte på om noen kunne løse denne floken  å svare 100% sikkert at R3 på batteriladeren er en ntc.grunnen til jeg spør er fordi læreren våres ga oss besjed om at det var en ptc.men har fulgt med på sida å folk siere det er en ntc stemmer det??

6271678[/snapback]

læreren vår sa det var en ntc fordi den hadde et - tegn... det ser du hvis du "snur" på arket....

Lenke til kommentar

6271678[/snapback]

læreren vår sa det var en ntc fordi den hadde et - tegn... det ser du hvis du "snur" på arket....

6271704[/snapback]

takk :):)

Lenke til kommentar

Ferdig med eksamen nå, ikke helt sikker på hvordan det gikk, men tror jeg iallefall skal få ståkarakter. :)

Oppgave 1: Er usikker på om jeg gjorde rett, tror nok det er feil :(

Jeg tenkte slik at ladestrømmen går fra batteri + gjennom motstanden R5 og zenerdioden til batteri - og går gjennom batteriet som skal lades opp tilbake til batteri +. Regnet da ut at strømmen gjennom R5 = 20mA og at for å doble ladestrømmen må jeg halvere motstanden R5, da blir ladestrømmen 40 mA.

Opgave 2: Glemte selvfølgelig å ta med at Q1 kan være kortsluttet. Håper bare det stemmer at det kan være R1 og RV1 som er kortslutta (blir 0ohm), og da gjør at vippen sender signalet videre på 0,1µs (blir 1 etter 0.1µs). Da blir det to enere på U1D.

Skrev også hvordan kretsen fungerte.

Oppgave 3: Skrev ned generell feilsøking (signalfølgemetoden).

Så skrev jeg hvilke transistorer som tar negativ og hvilke som tar positive signal, og at da feilen sannsynligvis ligger i de som tar de negative (dersom signalet ut av U1B er ok).

Spenningsmåling og bla, bla..

Oppgave 4: Her skrev jeg at verdiene på R4 og R3 endres slik at FU=1+R4/R3=200.

Er 16 slik som kretsen var. Endret R4 til 199kohm og R3 til 1kohm.

Det er vel cirka det jeg skrev, skrev mellom 4 og 5 sider i innføring..

Kan noen si om jeg er helt på villspor med alle svarene? :p

Endret av stianandre
Lenke til kommentar

Dette gikk skikkelig dårlig!

Følte at jeg hadde tidspress på meg, selv om jeg gikk 1 time før tiden.

Satt der å frøys og kaldsvetta. Oppgavene var egentlig ikke så vanskelige, men jeg tror jeg svarte feil på det meste. Hadde vanskeligheter med å konsentrere meg i dag.

Jeg glemte seff å skrive hvordan kretsene fungerer, jeg gikk rett på feilsøking.

Etter eksamen, altså nå ser jeg hvor mye mer jeg kunne ha skrevet. Jeg kunne ha utfylt mer og ikke minst svare riktig på oppgavene.

Jeg kan nevne et skrekkeksempel:

Oppgave 1) Hvordan dobble strømmen i batteriladeren? (eller noe)

Jeg byttet ut den første motstanden (R1) som var 560 ohm med en motstand som var 280. Da vil jeg jo få dobbelt så mye ampere tenkte jeg.

Helt sikkert feil :cry:

yesyes... Håper det gikk bedre for dere da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...