el_cash Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Kjørte til jobb i morges da jeg fikk meg en aldri så liten overraskelse; det rykket i rattet og kom "dunkelyder" da jeg svingte i fart! Hørtes aldeles ikke bra ut, virker definitivt som om det er noe vitalt som holder på å ryke - men hva? Nappingen i styret og dunkelyden virket "synkronisert", altså det dunket samtidig med at det nappet i rattet. Både ved lav og høy fart merket jeg dette, jo fortere jeg kjørte jo mindre ble rykkingen - men jo hyppigere kom den. Jeg har ikke kollidert eller hatt noe uhell forut for dette, det bare oppstod plutselig. Bilen har riktignok stått i noen dager, men merket ingenting da jeg parkerte. Mener imidlertid at jeg oplevde noe napping på firehjulstrekk i vinter, men ikke på nær så kraftig som nå - og har kjørt på bakhjulsdrift i flere måneder nå, uten å merke noe - inntil i morges... Bilen er forøvrig en Jeep Grand Cherokee med automatgir, servo og alt dilldall, hvis det har noe å si. Noen som har en idé om hva problemet kan være - og om det koster meg feriepengene i år...? Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Det høres ut som en drivaksel foran er gåen. Rettere sagt leddet ytterst på drivakselen. Ta en kikk under på den sida som bråker og se om den store gummipakningen bak bremseskiva er ødelagt. Leddet kan naturligvis være ødelagt selv om gummipakningen er hel, men det som er vanlig, er at pakningen sprekker, greasen renner ut, sand og skitt kommer inn, og leddet blir ødelagt. Ny drivaksel er ikke billig, men kanskje du finner en brukt? Den gode nyheten er at den ikke er så vanskelig å skifte. (Hvis det er det som er feilen, da). Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Høres ut som et defekt knuteledd på drivakselen ja. Det pleier gjerne å sprute fett rundt i hjulbuen der hvor gummimansjetten en sprukket, se etter det... Lenke til kommentar
espkul Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Drivknute koster ikke såå mye det... Men når du først bytter den ene, så ber du verkstedet ta den på andre siden også. Men før du er helt sikker, ta en titt på tannstanga/styresnekka.. Kan ligge der også. men som sagt så er det nok mest sannsynlig drivknuta Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Takker for tilbakemeldinger! Skal ta en titt under bilen i løpet av helgen, men er naturlig nok litt nervøs for å kjøre med den - risting i rattet og dunkelyder er ikke det artigste å cruise rundt med.. Drivakselen skal jeg sjekke ut så godt jeg kan, er ikke spesielt bilkyndig, men jeg skjønner nok at noe er galt hvis jeg ser noe kvernet metall. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Da har jeg tatt både en og to titter under bilen. Har ikke funnet noe som er åpenbart galt. Eneste jeg kunne se var at det var litt mer slark i den fremre akselen enn den bakre, men kan det forårsake nevnte rykking i rattet og dunking under bilen? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Det er en Jeep Grand Cherokee, med automatgir, firehjulstrekk, servo og alt som er moro. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Er det slark i begge akslingene fremme ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå