Gå til innhold

F@H får Windows PowerShell RC1 til å gå treigt

Anbefalte innlegg

Heisan.

Som tittelen sier, når jeg kjører Folding@Home (som service i Windows) går Windows PowerShell (tidligere kodenavn Monad) som sørpe. Tar 1 min eller så å starte opp PowerShell, og diverse kommandoer tar også ganske lang tid (f.eks. tar vanlig tab autocomplete 5-10 sekunder). Hvis jeg deaktiverer Folding@Home tar oppstarten av PowerShell noen sekunder, første kjøring av kommandoen get-command tar også noen sekunder, men ellers virker det som om alt fungerer greit.

F@H kjører selvsagt med prioritet "low", mens powershell.exe har "normal". Kjører Windows XP x64 ed. med x64 versjonen av .NET framework 2.0 og x64 versjonen av PowerShell.

Noen som vet hva som kan være galt, og hvordan dette kan fikses (uten å måtte deaktivere F@H hver gang jeg vil bruke PowerShell)? Kan jo nesten virke som om PowerShell (eller cmdlets-ene) kjører med prioritet "low" og derfor må konkurrere med F@H prosessene (har dobbelkjerne CPU), men det ville vel vært et ganske rart design?

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å gå gjennomkonfigurasjonen av F@H og velg Idle i stede for low. Da burde Powershell få proritete forran F@H.

F@H bør settes opp slik at den kun tar resurs fra System Idle prosessen i windows :)

Si i fra om det ikke hjelper noe

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at begge FAH prosessene er satt til idle (det er vel default). Når jeg sa "low" over tenkte jeg på det task manager rapporterer, og der er "low" den laveste prioriteten.

Når jeg skal rekonfigurere FAH prosessen, burde jeg vente til den er ferdig med sin WU for så å deaktivere den og kjøre konfig på nytt, eller er det en spesiell (tøff) metode jeg heller burde bruke?

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

joda det er default. Når det gjelder "low" i taskmanager så er denne faktisk gradert. Mener det er noe sånt som 24 prioriteringsnivåer i windows, så de 5 som vises i taskmanager er grupperingnger av disse nivåene.

Synes det er veldig rart at Powershell ligger på et så lavt nivå.

Keg skal søke litt på det og se hva jeg kommer fram til.

Edit:glemte ;) for å rekonfigurere trenger du bare å stoppe prosessen:

start-meny > run > services.msc - finn prosessen og velg "stop". Kjør konsoll-programmet med -configonly (jeg pleier å lage en shortcut med dette i foldingkatalogen min). Når du har konfigurert så er det bare å velge start igjenn i services.msc :)

edit2: ser på MS sine sider at de har gitt ut 2 versjoner av RC1 pga bugs. Dersom du installerte før 5. mai bør du avinstallere, laste ned nyeste versjon og installere på nytt. Dette er jo også en pre-release så du skal ikke se bort fra at det er flere bugs ute å går.

Noe du kan vurdere er jo å ikke sette fah på 100% idle en stund og se om det hjelper på Powershell. I så fall er det Powershell som har problemer med å ta de resursene den trenger fra en prosess som kjører svært nær idlenivå.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Har nyeste versjon av PowerShell ja.

Har nå kjørt config av prosessene og begge er på idle. Det virker ganske tydelig at PowerShell også ligger på laveste prioritet. Når jeg f.eks. satte den ene FAH prosessen til å bruke 95% CPU brukte PowerShell kortere tid på å starte opp, men det tok enda ganske lang tid. Uten FAH kjørende tar det et par sekunder med 50%+ CPU-bruk. Må si jeg syns det er litt merksnodig å kjøre PowerShell på så utrolig lav prioritet. Heldigvis er det mulig å jobbe uansett, ting går bare litt treigt. Får bare satse på at det blir fikset i neste RC med mindre noen har en smart løsning på lager.

Takker for config tipset, det var jo veldig så enkelt :)

Lenke til kommentar

Siden du har valgt å være betatester kan man jo bare anbefale å melde inn denne svakeheten til MS :)

Du kan jo også prøve å sette proriteten til PowerShell opp i taskmanger etter at du har startet den. Det er ikke alltid dette lar seg gjøre men man kan jo prøve :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...