Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjellen på skjermet og uskjermet kabel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en kompis som skal legge kabel fra familiens router til rommet sitt. Trenger vel en ca 15-20m kabel, og i den anledning så lurer han på hva som er forskjellen på skjermet og uskjermet nettverkskabel.

 

Noen ideer?

6263249[/snapback]

 

 

FTP er skjermet og er derfor mindre følsom for elektromagnetisk støy enn UTP-kabel.

Lenke til kommentar

Hvis ledningen skal være på over 10 meter,

kan en skjermet kabel lønne seg.

Støy på internett utstyr er den mest vanlige årsaken

til trege linjer pr idag.

 

MEN, dette var noe jeg fikk tips om, ikke noe jeg har erfart selv.

(spurte en kompis på elektro)

 

Siden vi bor i norge, kan du jo bare kjøpe en uskjermet

kabel, og evt bytte hvis du får støy problemer.

Lenke til kommentar
En skjermet kabel har ett ledene lag innenfor ytterkappen på kabelen som hindrer at elektrisk støy o.l forstyrrer signalene, dette vil din bekjent neppe ha noe behov for.

6263823[/snapback]

 

Bare for å legge til noe så beskytter så klart skjermen sånn at nettverket ikke forstyrrer andre ting også. Driver selv en del med amatørradio, og da jeg hadde uskjermede kabeler støyet nettet veldi mye på radioutstyret.

Lenke til kommentar

Alt er bedre ved bruk av skjermet kabel med med tanke på at det er hjemme så trenger du ikke det. Har lagt nettverk i hele huset og har ikke trengt det. Selv på skolen jeg går så kjører de uskjermet...

 

Grunnen til dette er at for å bruke skjermet kabel fult og helt ut må utstyret i alle ender være kompatibel med det samt at nettverksutstyret er koblet til signaljord som så er koblet til jord skinnen i huset. Altså en veldig dyr affære. Vis feks. man hopper over skjerm på en plint eller no eller å ikke ha signal jord så trekker du heller støyen mye bedre til deg en vis du ikke hadde brukt det.

 

Her snakker jeg av erfaring samt at jeg er utdannet elektriker samt utdanner meg innen IT i tillegg til at jeg har lagt opp mange nettverk.

 

De stedene som det trengs er vis kablen skal forbi store maskiner som feks. heis maskin rom, røntgen rom på sykhus etc. Altså veldig spesielle rom som noe man neppe har hjemme.

 

Håper dette svarte godt på spm. som ble stilt her inne.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Alt er bedre ved bruk av skjermet kabel med med tanke på at det er hjemme så trenger du ikke det. Har lagt nettverk i hele huset og har ikke trengt det. Selv på skolen jeg går så kjører de uskjermet...

 

Grunnen til dette er at for å bruke skjermet kabel fult og helt ut må utstyret i alle ender være kompatibel med det samt at nettverksutstyret er koblet til signaljord som så er koblet til jord skinnen i huset. Altså en veldig dyr affære. Vis feks. man hopper over skjerm på en plint eller no eller å ikke ha signal jord så trekker du heller støyen mye bedre til deg en vis du ikke hadde brukt det.

 

Her snakker jeg av erfaring samt at jeg er utdannet elektriker samt utdanner meg innen IT i tillegg til at jeg har lagt opp mange nettverk.

 

De stedene som det trengs er vis kablen skal forbi store maskiner som feks. heis maskin rom, røntgen rom på sykhus etc. Altså veldig spesielle rom som noe man neppe har hjemme.

 

Håper dette svarte godt på spm. som ble stilt her inne.

6269059[/snapback]

Takk, du har vært til stor hjelp!! :thumbup:

 

Hilsen en som kom over tråden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...