Pygmeen Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Da skal jeg endelig kjøpe meg nytt digitalkamera, etter å ha slitt med mitt gamle Sony DSC-P71 i mange år. Jeg er ikke helt med på det digitale språket, så letingen etter nytt kamera går litt opp og ned. Ser jo mange flotte, men er litt redd for å gå i den fella at jeg kjøper det første og "beste" kameraet jeg kommer over! Ble riktignok litt klokere etter å ha lest Afseths digitalkameraguide (som forresten var veldig oppklarende ), men det er fortsatt vanskelig å velge kamera. Så da spørr jeg dere om dere har noen gode tips ang. kamera til meg! Kriterier: -Pris: 2000,- pluss, minus. Max 3000,- inkl. minnekort. -Mange innstillinger/funksjoner som en kan utforske og "leke" seg med -Bra bilder av motiv i bevegelse, viktigst ute, men det må gjerne gå an å ta helt greie bilder innendørs. -Bra bildekvalitet og fine farger (som for meg er varme. Men innstilingsmuligheter er fint, så en kan variere litt). -Utseendemessig trenger det ikke å være utrolig stilig, så lenge det tar gode bilder og ikke er altfor klumpete. Glad i svarte kameraer, men fargen er ikke førsteprioritet Kanskje en rar blanding av kriterier med tanke på funksjoner, men jeg vil ha et fleksibelt kamera som kan ta gode bilder i de fleste situasjoner. Holder på med hest, så bilder i fart må gå. At kameraet tåler litt støv er heller ikke noe minus Må nevne at jeg liker godt å ta litt bilder av blomster og sånt, småting som en kan fokusere på. Takker på forhånd for svar! Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Hører en del inne på forumet her prater om Nikon Coolpix P2 som du får for rundt 2000,-. Sies å være mye kamera for pengene... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Da skal jeg endelig kjøpe meg nytt digitalkamera, etter å ha slitt med mitt gamle Sony DSC-P71 i mange år. Jeg er ikke helt med på det digitale språket, så letingen etter nytt kamera går litt opp og ned. Ser jo mange flotte, men er litt redd for å gå i den fella at jeg kjøper det første og "beste" kameraet jeg kommer over! Ble riktignok litt klokere etter å ha lest Afseths digitalkameraguide (som forresten var veldig oppklarende ), men det er fortsatt vanskelig å velge kamera. Så da spørr jeg dere om dere har noen gode tips ang. kamera til meg! Kriterier: -Pris: 2000,- pluss, minus. Max 3000,- inkl. minnekort. -Mange innstillinger/funksjoner som en kan utforske og "leke" seg med -Bra bilder av motiv i bevegelse, viktigst ute, men det må gjerne gå an å ta helt greie bilder innendørs. -Bra bildekvalitet og fine farger (som for meg er varme. Men innstilingsmuligheter er fint, så en kan variere litt). -Utseendemessig trenger det ikke å være utrolig stilig, så lenge det tar gode bilder og ikke er altfor klumpete. Glad i svarte kameraer, men fargen er ikke førsteprioritet Kanskje en rar blanding av kriterier med tanke på funksjoner, men jeg vil ha et fleksibelt kamera som kan ta gode bilder i de fleste situasjoner. Holder på med hest, så bilder i fart må gå. At kameraet tåler litt støv er heller ikke noe minus Må nevne at jeg liker godt å ta litt bilder av blomster og sånt, småting som en kan fokusere på. Takker på forhånd for svar! 6263240[/snapback] Hei! Kjøpte et Nikon Coolpix P2 for to og en halv måned siden, og er knallfornøyd Kan anbefales. Du får det for 3000 inkludert minnekort nå, og i tillegg har Nikon gratis kurs for de som kjøper dette kameraet nå (og noen av de andre modellene også da) Det er utrolig lett å ta gode bilder med det Lykke til Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 For å komme opp på 3000 for kamera inkl. minnekort, må man jo kjøpe det råeste 2GB kortet til Sandisk. Det koster ca. 1000 kroner, og det er ikke nødvendig verken med høyhastighetskort eller 2GB for de fleste. De fleste er fornøyde med 512MB i standard hastighet, og da blir ikke prisen i nærheten av 3000. Lenke til kommentar
Pygmeen Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) For å komme opp på 3000 for kamera inkl. minnekort, må man jo kjøpe det råeste 2GB kortet til Sandisk. Det koster ca. 1000 kroner, og det er ikke nødvendig verken med høyhastighetskort eller 2GB for de fleste. De fleste er fornøyde med 512MB i standard hastighet, og da blir ikke prisen i nærheten av 3000. 6279610[/snapback] Jaha? Det er jo flere fine kameraer der ute som koster opp imot 3000 kr for seg selv, så... Hvis du tenker på at prisen på kameraet skulle være 2000,- +, - og max 3000, så tenkte jeg da ikke på at minnekortet skulle koste 1000 kr! Men jeg har max 3000 kr å bruke, så om kameraet koster 2500,- og minnkortet 500,-, så vil det gå akkurat. Litt rotete skrevet, men ja, ja. Du har ikke noen passende kameraer å foreslå du da? Endret 10. juni 2006 av Pygmeen Lenke til kommentar
dags Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Fujifilm FinePix F11 er et svært bra kamera innen for prisantydningen din. Dette er den oppgraderte versjonen av F10 med en del manuelle egenskaper: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/ Her får du en ide om priser: https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?p...11&search=S%F8k Et annet alternativ er Fujifilm FinePix F30, men dette koster litt mer: https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?p...emin=&pricemax= Lykke til i jakten på nytt kamera :-) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Jaha? Det er jo flere fine kameraer der ute som koster opp imot 3000 kr for seg selv, så... Hvis du tenker på at prisen på kameraet skulle være 2000,- +, - og max 3000, så tenkte jeg da ikke på at minnekortet skulle koste 1000 kr! Men jeg har max 3000 kr å bruke, så om kameraet koster 2500,- og minnkortet 500,-, så vil det gå akkurat. Litt rotete skrevet, men ja, ja. Du har ikke noen passende kameraer å foreslå du da? 6281050[/snapback] Jeg svarte på spirreVIP sitt innlegg. Beklager at jeg ikke tydeliggjorde dette med en quote eller lignende. SpirreVIP foreslå Coolpix P2 og påsto at prisen på dette inkl. minnekort var 3000. Ettersom kameraet koster under 2000 nå, så blir det billigere med mindre man vil ha et slikt kort jeg nevner. Det var det jeg svarte på Uansett mye kamera for 2000 kroner. Kan anbefales. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) Jaha? Det er jo flere fine kameraer der ute som koster opp imot 3000 kr for seg selv, så... Hvis du tenker på at prisen på kameraet skulle være 2000,- +, - og max 3000, så tenkte jeg da ikke på at minnekortet skulle koste 1000 kr! Men jeg har max 3000 kr å bruke, så om kameraet koster 2500,- og minnkortet 500,-, så vil det gå akkurat. Litt rotete skrevet, men ja, ja. Du har ikke noen passende kameraer å foreslå du da? 6281050[/snapback] Jeg svarte på spirreVIP sitt innlegg. Beklager at jeg ikke tydeliggjorde dette med en quote eller lignende. SpirreVIP foreslå Coolpix P2 og påsto at prisen på dette inkl. minnekort var 3000. Ettersom kameraet koster under 2000 nå, så blir det billigere med mindre man vil ha et slikt kort jeg nevner. Det var det jeg svarte på Uansett mye kamera for 2000 kroner. Kan anbefales. 6286766[/snapback] Jeg svarte på spirreVIP sitt innlegg. Beklager at jeg ikke tydeliggjorde dette med en quote eller lignende. SpirreVIP foreslå Coolpix P2 og påsto at prisen på dette inkl. minnekort var 3000. Ettersom kameraet koster under 2000 nå, så blir det billigere med mindre man vil ha et slikt kort jeg nevner. Det var det jeg svarte på Uansett mye kamera for 2000 kroner. Kan anbefales. 6286766[/snapback] Hei! Hvor får du P2 til under 2000kr? Jeg ga 3700 for mitt for mindre enn 3 mnd siden - hvorav 700kr var minnekortet. Vet at jeg ikke kjøpte til laveste pris altså...men jeg har ikke sett det så billig som det du nevner - hvor? Kanskje det blir et P2-kamera til i familien Endret 18. juni 2006 av Slettet-ssCtuqFq Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Blant andre butikker så har f.eks. Fotohuset i Oslo det til den prisen. Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) SpirreVIP skriver: "Hei! Kjøpte et Nikon Coolpix P2 for to og en halv måned siden, og er knallfornøyd Kan anbefales. Du får det for 3000 inkludert minnekort nå, og i tillegg har Nikon gratis kurs for de som kjøper dette kameraet nå (og noen av de andre modellene også da) Det er utrolig lett å ta gode bilder med det Lykke til 6272079[/snapback] " Jeg også har kjøpt dette kameraet. Og jeg er vel fornøyd - har jo ikke noen andre referanser ettersom det er mitt første digitale kamera. Men - jeg er litt misfornøyd med at det tross anti-røde øyne funksjon blir røde øyne. En annen ting, og som sikkert kommer med mer øvelse, er at bilder på avstand (med zoom) blir noe uklare dersom de blir tatt "i farta". Er det noen andre som har lignede erfaringer. En annen ting, jeg får ikke til den trådløse funkskjonen. Men med kabel går det greit. Du skriver om et gratis kurs (foto-), men hvor fant du det? Endret 19. juni 2006 av hcoa Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg også har kjøpt dette kameraet. Og jeg er vel fornøyd - har jo ikke noen andre referanser ettersom det er mitt første digitale kamera. Men - jeg er litt misfornøyd med at det tross anti-røde øyne funksjon blir røde øyne. En annen ting, og som sikkert kommer med mer øvelse, er at bilder på avstand (med zoom) blir noe uklare dersom de blir tatt "i farta". Er det noen andre som har lignede erfaringer. En annen ting, jeg får ikke til den trådløse funkskjonen. Men med kabel går det greit. Du skriver om et gratis kurs (foto-), men hvor fant du det? 6336797[/snapback] Hei! Du finner informasjon om kursene her: http://www.nikon.se/no/coolschool/ Det er sånn at dersom kurset blir fullt, så melder man bare sin interesse via skjemaet - og når de har mange nok interesserte, så setter de opp nye kurs Har ellers ikke brukt den trådløse funksjonen, men mener det var med noe programvare til dette - har du installert den? spirreVIP Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg også har kjøpt dette kameraet. Og jeg er vel fornøyd - har jo ikke noen andre referanser ettersom det er mitt første digitale kamera. Men - jeg er litt misfornøyd med at det tross anti-røde øyne funksjon blir røde øyne. En annen ting, og som sikkert kommer med mer øvelse, er at bilder på avstand (med zoom) blir noe uklare dersom de blir tatt "i farta". Er det noen andre som har lignede erfaringer. En annen ting, jeg får ikke til den trådløse funkskjonen. Men med kabel går det greit. Du skriver om et gratis kurs (foto-), men hvor fant du det? 6336797[/snapback] Hei! Du finner informasjon om kursene her: http://www.nikon.se/no/coolschool/ Det er sånn at dersom kurset blir fullt, så melder man bare sin interesse via skjemaet - og når de har mange nok interesserte, så setter de opp nye kurs Har ellers ikke brukt den trådløse funksjonen, men mener det var med noe programvare til dette - har du installert den? spirreVIP 6337075[/snapback] Joda,jeg har installert programvaren. Men fikk det ikke til å fungere. Kameraet fant ikke pc'n da den søkte. Så det er kanskje noen av alle de ulike instillingene som man skulle fylle inn - masse "dataord"/"sikkerhetsbegreper" som jeg trodde jeg hadde fyllt rett ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Joda,jeg har installert programvaren. Men fikk det ikke til å fungere. Kameraet fant ikke pc'n da den søkte. Så det er kanskje noen av alle de ulike instillingene som man skulle fylle inn - masse "dataord"/"sikkerhetsbegreper" som jeg trodde jeg hadde fyllt rett ut. 6338321[/snapback] Hei igjen! Skal prøve jeg også, så gir jeg deg en tilbakemelding når jeg ser om det fungerer Ellers så lærer vi sikkert dette på kurset Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Men - jeg er litt misfornøyd med at det tross anti-røde øyne funksjon blir røde øyne. Har du forsøkt anti-røde øyne funksjonen som fjerner røde øyne digitalt i etterkant, eller bruker du ekstra-blinket når du skal ta bilder? Sistnevnte fungerer dårlig på alle kamera. Førstnevnte fungerer stort sett veldig bra synes jeg.En annen ting, og som sikkert kommer med mer øvelse, er at bilder på avstand (med zoom) blir noe uklare dersom de blir tatt "i farta". Pga. at alle kamera bruker litt tid på å registrere et bilde, så vil bilder "tatt i farta" der du beveger kameraet i det du tar bildet, bli uklare. Spesielt gjelder dette bilder der du zoomer ettersom kameraet trenger mer lys/lengre lukkertid når du zoomer enn når du ikke gjør det.En annen ting, jeg får ikke til den trådløse funkskjonen. Men med kabel går det greit.Har du trådløst nettverk installert på din datamaskin, og er det kompatibelt? Du kan prøve å ringe Nikon Norge om du ikke får det til.Du skriver om et gratis kurs (foto-), men hvor fant du det? 6336797[/snapback] De som har kjøpt Nikon kamera i senere tid har fått tilbud om Nikon Coolschool som er et kurs for å lære kameraet bedre å kjenne og for å ta bedre bilder. Mulig du kan melde deg på selv om du ikke fikk invitasjon i boksen til kameraet (gjelder nok kun om du har norsk versjon og ikke EU versjon kjøpt hos en forhandler som driver gråimport. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Du skriver om et gratis kurs (foto-), men hvor fant du det? 6336797[/snapback] De som har kjøpt Nikon kamera i senere tid har fått tilbud om Nikon Coolschool som er et kurs for å lære kameraet bedre å kjenne og for å ta bedre bilder. Mulig du kan melde deg på selv om du ikke fikk invitasjon i boksen til kameraet (gjelder nok kun om du har norsk versjon og ikke EU versjon kjøpt hos en forhandler som driver gråimport. 6339612[/snapback] Jeg kan ikke huske at det var noe informasjon om gratis kurs i boksen, men jeg vet 100% sikkert at kameraet må være kjøpt i Norge for at man skal få gratisbillett til kurset. Når du melder deg på kurset så må du skrive inn kameraets serienr. Da får du en mail fra Nikon om at du er påmeldt og vil få tilsendt gratisbillett senere. Husker ikke om denne mailen kom med èn gang, eller dagen etter at jeg meldte meg på. Hm...ut fra mailboksen min ser det nesten ut som mailen kommer med èn gang -ellers er det noen som jobber lørdager på kontoret til Nikon Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Er nok en ganske automatisert prosess. Ellers kommer dagens P2 kamera (og andre Coolpix kamera) ihvertfall med invitasjon i boksen. Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Men - jeg er litt misfornøyd med at det tross anti-røde øyne funksjon blir røde øyne. Har du forsøkt anti-røde øyne funksjonen som fjerner røde øyne digitalt i etterkant, eller bruker du ekstra-blinket når du skal ta bilder? Sistnevnte fungerer dårlig på alle kamera. Førstnevnte fungerer stort sett veldig bra synes jeg. Jeg tror det er den med ekstrablinket som jeg bruker - jeg finner ikke den andre funksjonen du skriver om. Hvor står det om den i manualen eller kanskje du kan beskrive i detalj - helst - hvordan jeg benytter den? Når det gjelder pc'n, så er den koblet til router trådløst og er nesten helt ny, så den skulle være grei. Får forsøke å ringe dem evt... Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Er det noen som kan forklare hvordan man bruker "fjerning av røde øyne i etterkant" på kameraet? Jeg finner det ikke, og i flg Alfseth så skal det jo være en slik funksjon. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Husker ikke akkurat hvordan man gjør det, men hva med å lese bruksanvisningen? Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Husker ikke akkurat hvordan man gjør det, men hva med å lese bruksanvisningen? 6355811[/snapback] Ha - ha , det har jeg da gjort, og så langt jeg kan se så står det ikke noe om det. Men siden du gikk ut så tydelig med at dette var en av finessene ved dette kameraet, så tenkte jeg at du sikkert kjenner til det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå