Gå til innhold

WYSIWYG-editorer V.S Html-editorer

Anbefalte innlegg

Jeg hører og leser ofte at både WYSIWYG- editorere er best og det samme om html editorere.

Jeg bruker selv FrontPage 2002 Pro fra microsoft og er fornøyd med det.

Sånn bare for å si det. Jeg bruker FrontPage til å redigere html koden rett i kildekoden.

Hva er best! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg WYSIWYG editorer er litt mer for nybegynnere.

Og rene kode editorer er for de som "kan litt mer"

Så det er vel mest smak og behag, men en kode editor lager ofte mye renere kode enn en WYSIWYG editor.

(Med all respekt for både nybegynnere og WYSIWYG editorer)

Lenke til kommentar

enig med halveis_92.

wysiwyg-editorer har kommet på markedet for å gjøre det lettere for hvermansen å lage ei nettside. Man skal ikke trenge å kunne html er tankegangen bak. Problemet med det er at folk skriver som om de var i word, og forstår ikke hvorfor ting og tang ikke blir seendes like bra ut. Og i tillegg blir siden ofte bare testa mot IE. Så wysiwyg-editorer har hatt en negativ utvikling av webben.

Men uten disse editorene ville det sikkert bare vært halvparten så mange sider på nettet også - det er egentlig bra at internettet er tilgjenglig for alle.

Men til de som ønsker å bedrive design på nett. Altså de som mener ei nettside bør se litt fin ut, ikke bare inneholde masse tekst og bilder i hytt og pine: de bør lære seg iallefall helt basic html- og css-koder. Er meget enkelt og forstå og lære, samt at google hjelper til med alle problemer som måtte oppstå.

Desverre appelerer ikke disse wysiwyg-editorene til html-koding, så man bør utvilke i en ren teksteditor for å lære seg kodinga! Du vil også oppleve at du har mye mer kontroll over hvordan sia di blir seendes ut ved å kode alt selv. Og nei, det er ikke så mye kode som skal til faktisk. Det tar ikke mye lengre lang tid å kode i html som å skrive siden i wysiwyg-editorer.

Et av de største problemene med wysiwyg-editorene er den håpløse koden de generer. Ofte er de rett og slett ikke "smarte" nok, de klarer ikke å komprimere/minimalisere kode, slik som et menneske kan. Gjenbruk forstår de seg også dårlig på, så veldig mye kode dubliseres (tenker da spesielt på style-taggene og annen css). Prøver man å validere en side, vil man også ofte se at det ikke går. Og alt for mange editorer appelerer til tabell-bruk i steden for css. Huff!

Selv brukte jeg Frontpage i min ungdom, og har ikke testet det programmet siden office 2000, derfor aner jeg ikke hvordan frontpage 2002 pro virker, men jeg har bange anelser :p

Skal man drive mye med nettsider, så skaff deg kunnskapen om det med en gang! Det vil du tjene på i det lange løp! :)

Lenke til kommentar

Nå er vel Frontpage en av verstingene på dette området, så det er ikke rettferdig ovenfor de andre wysiwyg-editorene å slakte alle pga at FrontPage genererer forferdelig kode. Nå skal det også sies at FrontPage har blitt mye bedre de siste versjonene, men har nok fremdeles et stykke å gå.

Min personlige favoritt er Dreamweaver, ikke at jeg bruker den egentlig heller da, men den genererer ren og fin kode. Textpad er mitt verktøy, og vil nok bli det helt til jeg gidder å hive med på .Net-bølgen :D

Endret av maxell
Lenke til kommentar

Notepad funker det også, men du får god nytte av å bruke en teksteditor bedre egnet til formålet. Textpad (og mange andre) fargekoder taggene og kommandoordene slik at det blir lettere å holde rede på hvor du har glemt en > eller < f.eks :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...