Gå til innhold

Hjemmeside: Trenger tips og kritikk

Anbefalte innlegg

Er veldig ny på det med html, og vet at css er en fin ting å bruke, men jeg valgte å holde meg til html forløbigt. Sikkert en del tungvinte koder og slikt også.

Bare å komme med innspill. Headeren har jeg mekka selv, med unntak av bildet..

http://fez.moo.no/

Kildekode:

<html>
<head>
<body bgcolor= "#3A3E49">

<style type="text/css">

a {
color:#000000; /* Svart */
text-decoration:none; /* Ingen understreker */
}
a:hover {
text-decoration:underline; /* Understrek */
color:#000000; /*Svart*/
}

p { 
padding: 0.3cm 2cm 2cm 2cm
}

</style>
</head>

<table id="shell" title="Shell" height="750" width="600"
border="0" bgcolor="black" cellspacing="1" cellpadding="0" align= "center">
<tr height="200"><td background="images/fez.jpg"> 

</td></tr>

<tr height="25"><td background="images/table.jpg"> 
<table title="Navigation" id="navigation" align= "center">

<td><td><a href="index.htm" target="_self"><font face="Fixedsys">Hjem</font></a> -</td></td>
<td><td><a href="index2.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Om Meg</font></a> -</td></td>
<td><td><a href="index3.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Dataen</font></a> -</td></td>
<td><td><a href="index4.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Film</font></a> -</td></td>
<td><td><a href="index5.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Bilder</font></a> -</td></td>
<td><td><a href="index6.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Linker</font></a> </td></td></tr>

</table>
</td></tr>

<tr height= 550 ><td background="images/table.jpg" valign=top >
<font color= "#2c2a2b" face=Fixedsys size="3">

<p>
Velkommen!<br><br>
Driver å mekker meg hjemmeside. Er fortsatt lenge igjen til den er ferdig.
Har eksamen og diverse andre ting som førsteprioritet for øyeblikket, men så fort det
er overstått så er det tilbake til jobbing for å få inn informasjon og fylle ut diverse saker og ting.
</p>
</font>

</td></tr>
</table>

<center><font class="copyright">Copyright © 2006 - Andreas Hille</font></a></center>

</body>
</html>

Edit: Nå har jeg rydda kodene og fikset litt slik at det er litt mer oversiktlig.

<html>
<head>
<title>fez.moo.no</title>

<style type="text/css">
 a       {color:#000000; /* Svart */ text-decoration:none; /* Ingen understreker */}
 a:hover {text-decoration:underline; /* Understrek */ color:#000000; /*Svart*/}
 p       {padding: 0.3cm 2cm 2cm 2cm}
</style>

</head>

<body bgcolor= "#3A3E49">
<table width="600" align="center" cellspacing="1px" bgcolor="black">
 <tr>
  <td height="200" background="images/fez.jpg">
</tr>
 <tr>
  <td height="25" background="images/table.jpg" align="center">
   <a href="index.htm" target="_self"><font face="Fixedsys">Hjem</font></a> -
   <a href="index2.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Om Meg</font></a> -
   <a href="index3.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Dataen</font></a> -
   <a href="index4.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Film</font></a> -
   <a href="index5.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Bilder</font></a> -
   <a href="index6.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Filer</font></a> - 
   <a href="index7.htm" target="_self" ><font face="Fixedsys">Linker</font></a>
</tr> 
 <tr>
  <td height= 550 background="images/table.jpg" valign="top">
   <p>
    <font face="fixedsys">
     Velkommen!<br><br>
     Driver å mekker meg hjemmeside. Er fortsatt lenge igjen til den er ferdig.
     Har eksamen og diverse andre ting som førsteprioritet for øyeblikket, men så fort det
     er overstått så er det tilbake til jobbing for å få inn informasjon og fylle ut diverse saker og ting.
</font>
</p>
</table>

<center>
<font class="copyright">Copyright © 2006 - Andreas Hille
</font>
</center>

</body>
</html>

Endret av Fez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

likte designet jeg.

var veldig enkelt. kan selvfølgelig forbedres. ser bare ikke hva som trengs forbedring ennå. kikker litt mer inn på siden din jeg.

*kikke*

Jeg syntes ikke fargene passet med bildet på toppen (header eller hva det heter). Fargene er vel det jeg likte minst med siden, men så er nå det en smaksak. ellers :thumbup:

Lenke til kommentar

Siden var fin den, Fine farger og en bra header.

Men jeg trudde du ikke skulle bruke css.

Du har jo css i den koden du la fram her.

jaja

Bare en ting til på slutten:

<table id="shell" title="Shell" height="750" width="600"
border="0" bgcolor="black" cellspacing="1" cellpadding="0" align= "center">

kor e css koden til shell??

Forsto ikke helt table oppsettet ditt. den slutta liksom før den starte også videre :hmm:

Lenke til kommentar
etter å ha sett på siden din litt lengre, har jeg insett at den er bedre enn jeg først ga uttrykk for.

Likte den veldig. Og jeg som også holder på med html, css osv vet at det ikke er lett å  lage websider.

6264304[/snapback]

Kjekt å høre :) Gir meg lyst til å sitte oppe å mekke mer, men senga kaller.

Du har ikke tilfeldigvis peiling på hvordan jeg flytter teks ut fra kanten og innover mot midten, men ikke centrert, slik som vist på tegningen..

Lenke til kommentar
Du har ikke tilfeldigvis peiling på hvordan jeg flytter teks ut fra kanten og innover mot midten, men ikke centrert, slik som vist på tegningen..

I css'en kan du legge til padding på det elementet du vil ha luft mellom før boksen kommer:

#boksen {
padding: 5px;

}

Erstatt fem pixler med et høyere tall om du vil ha større avstand :)

Forstod jeg spørsmålet rett nå? Hvis du også ville ha hjelp til å ikke sentrere teksten i innholdsboksen din, så kan du legge til følgende:

#boksen {
text-align: justify;

}

Da blir teksten blokkjustert. Erstatt med "left" om du ikke vil ha rette kanter på begge sider.

Håper dette var til hjelp!

:)

Endret av Atch
Lenke til kommentar

I css'en kan du legge til padding på det elementet du vil ha luft mellom før boksen kommer:

#boksen {
padding: 5px;

}

Erstatt fem pixler med et høyere tall om du vil ha større avstand :)

Forstod jeg spørsmålet rett nå? Hvis du også ville ha hjelp til å ikke sentrere teksten i innholdsboksen din, så kan du legge til følgende:

#boksen {
text-align: justify;

}

Da blir teksten blokkjustert. Erstatt med "left" om du ikke vil ha rette kanter på begge sider.

Håper dette var til hjelp!

:)

6265058[/snapback]

Takker og bukker.. :thumbup:

Edit: Fått oppdatert litt nå.

Skifta fonts, fiksa det som Atch gav meg.

Noen meninger ?

Endret av Fez
Lenke til kommentar

Designet er bra, men du kunne ha hatt en anna bakgrunnsfarge. og i det minste lagt litt farge på bladene som er nede i gjørnene på designet;) Den mørke fargen passer heller ikke med headerne som er orasnje, eller noe det skulle være :roll:

Lenke til kommentar

Har fiksa det med ufullførte tabeller, og tatt vekk unødvendige koder..

Er ikke helt sikker på om jeg vil skifte farge på sida, men jeg skal teste med litt variasjoner. Vær åpne for å sende forslag til farge..

Forskjellige farger jeg har tenkt på:

Endret av Fez
Lenke til kommentar

Jeg likte den første og den siste best, men de er råkule alle sammen. Forøvrig er jeg ikke enig med Fuzzy i at du bør endre på typografien (no offence, Fuzz ;)). Eneste faren er at ikke alle har Fixedsys på sin maskin og at det dermed kan bli seende annerledes ut.

Endret av Atch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...