Gå til innhold

ati fysikk kort sniktitt

graks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men så har det seg slik da at spill ikke blir bedre enn de er laget, personlig mener jeg/tror jeg at du ikke merker forskjell i BF2 hvis du går fra: 7800GTX. Til det derre du så her.

Men utrolig tøft.  :D

CellFactor støtter PPU.

6263811[/snapback]

Tar CPU av seg all fysikk ? Mens skjermkortet kun jobber med grafikken, og bildekvalitet?

Lenke til kommentar
Men så har det seg slik da at spill ikke blir bedre enn de er laget, personlig mener jeg/tror jeg at du ikke merker forskjell i BF2 hvis du går fra: 7800GTX. Til det derre du så her.

CellFactor støtter PPU.

6263811[/snapback]

Tar CPU av seg all fysikk ? Mens skjermkortet kun jobber med grafikken, og bildekvalitet?

6263856[/snapback]

Hovedsaklig tar vel CPU seg av fysikk, og skjermkorte tar seg av resten.

Men det er vel koding av driverne som faktisk bestemmer dette, og hvordan man koder spillet.

Skulle da tro at GPU tar seg av fysikk da PPU skal avlaste GPU eller er jeg helt på jorde. Vet faktisk ikke. :dontgetit: anyone!!?!?!

Endret av chills
Lenke til kommentar

Det var ikke uvanlig for ca et tiår siden å ha tilleggs kort for datamaskiner, det fantes for eksempel FPU kort for å forbedre ytelsen til disse operasjonene for datamaskinen.

At man har stadig flere funksjoner integrert i en cpu / gpu betyr ikke at man får den samme ytelsen som et dedikert enhet kan oppnå.

Derfor har jeg tro på Ageia, hovedproblemet er derimot den stive prisen og muligens den dårlige støtten de har akkurat nå.

Lenke til kommentar
Så hvorfor bruke masse spenn på et fysikk-kort hvis det ikke gjør nytten i spill?

btw, noen spill som støtter PPU?

6263801[/snapback]

kansje noen få men d kommer MANGE fler ifølge ageia blandt annet UT2007

ta å sjekk ut de filman her... http://ageia.com/physx_in_action/footage_physx.html

6263846[/snapback]

Synes ikke de 2 videoene der var så fete.. Skjønte ikke helt greia når han spruta flammekaster på den veggen, også spruta det greine ut..

Trodde det var mer slik at når folk blir skudd med hagle i magen, så ble de kasta i veggen og videre ned en trapp, og dette så helt kte ut... SuperRagdoll liksåm..

Lenke til kommentar

Litt synd at vi nå får 3-4 forskjellige standarder for "hardware fysikk". Frykter at vi får spill som kun støtter den ene eller andre teknologien. Og at det kan ta lang tid før en av løsningene blir "standard".

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager kjøpe et nytt hovedkort og et ekstra grafikkort for å gjøre noe det i utgangspunktet ikke er laget for å gjøre når man kan kjøpe en dedikert PPU som man kan slenge inn i en hvilken som helst PC?

Ifølge ATi sine tall vil selv X1600XT være raskere. Med SLi og Crossfire oppsett vil man også kunne ha valg mulighet med mer rendering ytelse eller mer fysikk (ytelse og/eller mer fysikk), et valg man ikke har med en PPU.

Skal dog heller ikke se bortifra en kurrant løsning for single GPU også.

Lenke til kommentar

Syns det virker ganske rart at et standard, mellomklasse-skjermkort skal kunne "emulere" kalkulasjonene til en dedikert PPU bedre enn det de beste PPU-ene klarer alene. Når store produsenter som ASUS bl.a. allerede har kastet seg på PhysX-bølgen, vil det virke rart om alt det styret med PPU-ene vil kunne erstattes så enkelt med enkle omprogrammeringer i driverne til skjermkortet.

Det virker som om alt styret er for ingenting, og det virker jo rart at ASUS satser såpass hardt på noe så lite gjennomtenkt. Så jeg tror innerst inne at det kun er typisk pr-prat fra ATI, samtidig som jeg venter i spenning på sammenlignbare resultater fra troverdige kilder. Det blir uansett ikke aktuelt for meg å kjøpe noe sånt før det blir nødvendig for å kjøre nyere spill med noenlunde suksess.

Lenke til kommentar

Vel, X1600XT har 12 PS ALU's som kjører på 590Mhz, samt dens "ultra-threaded dispatch processor" skal gjøre den ganske egnet for fysikk operasjoner.

Jeg kan ikke se at Asus har satset noe spesielt hardt på PPU. Så de har valgt å ta det med i et ellers bredt portefølje, det betyr ikke akkurat at fremtidens dens er sikkert.

Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager kjøpe et nytt hovedkort og et ekstra grafikkort for å gjøre noe det i utgangspunktet ikke er laget for å gjøre når man kan kjøpe en dedikert PPU som man kan slenge inn i en hvilken som helst PC?

Ifølge ATi sine tall vil selv X1600XT være raskere. Med SLi og Crossfire oppsett vil man også kunne ha valg mulighet med mer rendering ytelse eller mer fysikk (ytelse og/eller mer fysikk), et valg man ikke har med en PPU.

Skal dog heller ikke se bortifra en kurrant løsning for single GPU også.

6264369[/snapback]

Utslagsgivende her er at det er ATi selv som sier det. Det kan godt hende de har belegg for å komme med noe slik, men jeg venter nå helst til jeg ser noen uavhengige tester. Jeg har sett en del kommentarer fra blant annet AEGIA, og de sier at ATi kommer med tåketall kun basert på teoretiske GFLOPS, og ikke på faktiske tester.

Altså, for å klargjøre litt; det er helt greit at de lager systemer som gjør at en kan bruke sine GPUer mer fleksibelt. Har en SLI/Crossfire, så er det jo bare kjekt om man kan sette av litt kraft (som kanskje ikke brukes pga. begrensninger i CPU uansett) til fysikkberegninger vha. drivere, istedenfor å bruke mer spenn på et ekstra kort. Hvis det faktisk er slik at dette bedrer ytelsen. Det som ikke er greit er at de prøver å gjøre grafikkort til en direkte konkurrent. Selvfølgelig, hvis dette faktisk viser seg å være en bedre løsning (med andre ord, raskere i forhold til pris), så hipp hurra for ATi og NVIDIA, men skal jeg være helt ærlig så tror jeg de juger så det griner når det gjelder ytelse.

Hvis de ikke juger, så har AEGIA gjort en slett jobb.

Lenke til kommentar
Så hvorfor bruke masse spenn på et fysikk-kort hvis det ikke gjør nytten i spill?

btw, noen spill som støtter PPU?

6263801[/snapback]

kansje noen få men d kommer MANGE fler ifølge ageia blandt annet UT2007

ta å sjekk ut de filman her... http://ageia.com/physx_in_action/footage_physx.html

6263846[/snapback]

Synes ikke de 2 videoene der var så fete.. Skjønte ikke helt greia når han spruta flammekaster på den veggen, også spruta det greine ut..

Trodde det var mer slik at når folk blir skudd med hagle i magen, så ble de kasta i veggen og videre ned en trapp, og dette så helt kte ut... SuperRagdoll liksåm..

6263949[/snapback]

d va nå egentlig den cellfactor filmen jeg syns va bra... flammekaster greia va ikke så fansy... hadde du leita litt til på sia så hadde du funne flere videoer...

Lenke til kommentar

Jeg stillte dette spørsmålet på forumet til Beyond3D;

Isn't a little strange that a mid-range GPU would be faster at physics than a dedicated solution?

Her er svarene jeg fikk:

How dedicated is PhysX really? It’s dedicated to do fast floating-point calculations but modern GPUs can do this to. The main advantage of PhysX is the additional MIPS core that can help to save some additional CPU power with offload some of the management.

Economies of scale
Lenke til kommentar

Hm, ja, det blir spennende å se noen skikkelige tester. Jeg er ikke noe partisk i utgangspunktet, men jeg synes fortsatt det er merkelig at AGEIA ikke har klart å mikse i hop noe bedre hvis det kan bli slått av et billigere grafikkort (for det var vel snakk om X1600?). Da er det noen som bør miste jobben.

Lenke til kommentar

CellFactor støtter PPU.

6263811[/snapback]

har prøvd cellfactor nå UTEN ageia physx :D og d va sinnsykt bra spill :thumbup:

bare synd jeg måtta ha på 800x600 oppløsning og minimum grafikk :(

har et 9800se kort :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg ble ærlig talt skuffet over nyheten om at ATi jobber med dette. De skal bare melke mer penger ut av oss. Hvis de hadde jobbet med å legge dette inn i GPU hadde det vært en god nyhet.

6263052[/snapback]

Det gjør iallefall nVidia... :)

Nå snakker jeg på vegne av SLI Physics, ikke ATi, men tror ATi har et ganske likt konsept de også...

1 scenario kan være at jeg har et GeForce 7900GTX, og er fornøyd med det. Har også et gammelt GeForce 6600GT kort liggende... Setter da dette kortet inn i PC'en, og driveren vil kjøre grafikk på 7900GTX kortet, og fysikk på 6600GT kortet...

Både ATi og nVidia har i konseptet demmes at du ikke trenger å bruke det råeste kortet på markedet til fysikkort, og det trneger ikke å matche kortet som brukes til grafikk.

6263227[/snapback]

Høres jo veldig fint ut, da kan det jo hende at jeg slipper å selge 7800gtx kortet mitt og i stedet bruke det som et fysikk kort. Er jo heller ikke så dumt, levetiden på kortene vil jo også øke med et år eller to.

Lenke til kommentar
Hm, ja, det blir spennende å se noen skikkelige tester. Jeg er ikke noe partisk i utgangspunktet, men jeg synes fortsatt det er merkelig at AGEIA ikke har klart å mikse i hop noe bedre hvis det kan bli slått av et billigere grafikkort (for det var vel snakk om X1600?). Da er det noen som bør miste jobben.

6266699[/snapback]

X1600XT ja, som ikke er så mye å skimse av i denne sammenheng. 12 PS ALU's som kjører på 590Mhz gir en shader rate ikke langt ifra X800XT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...