Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

W på kabler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det høytalerkabler du snakker om? 3000 watt i en bil? Huff.

Så lenge du ikke lager varmekabler skal ikke kablene trekke 3000 watt, eller 500 watt for den saks skyld. At de kan tåle en belastning på x watt er noe annet. Det er i tilfelle høytalere (evt anlegg) som trekker watt.

Lenke til kommentar

:!: Med jukse watt kan nesten alle som har bygd litt mere seriøst anlegg komme opp i 3000 watt maks.

Det som er viktig med kabler er hvor mye ampere de tåler. Men skal gi deg samme råd som jeg gir til alle andre som lurer. Kjøp deg 50mm kabel og strekk fra batteriet til der forsterkerene skal være, der kobler du på den en blokk og bruker 20-25mm kabel til forsterkerene. Dette holder i massevis og du trenger ikke å bytte kabler noen sinne.

Skal du ha 3000 watt rms klatrer du i høyspenten og stjeler kabel fra det :whistle:

Endret av Defus
Lenke til kommentar
har sett på en forsterker(mono blokk) på 3000w men trenger da kablene tåle 3000W?den er til å drive 2 15" på rms1500

6267762[/snapback]

Selvfølgelig! Det jeg mistenker er derimot at forsterkeren ikke trekker 3000W/14V =215A! Hvis du sjekker sikringene på forsterkeren er det mye lettere for deg å beregne strømkabler. Hvis du skal ha flere forsterkere må du legge til dette i beregningen. En liten oversikt over kabler finner du her:

http://www.bilradiospesialisten.no/index.p...ID=40&ids=artID

Det jeg til slutt anbefaler er å kjøpe 50mm2 kabler om du kanskje kommer til å oppgradere senere. Da slipper du både å kjøpe ny kabel og å legge den på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...